Pagina 1 van 2
Torquewaarde wielbouten 17"
Geplaatst: 28.03.2011 - 10:59
door curtiss
Hallo daar
Kan iemand mij vertellen met welk moment ik de bouten van de zomerbanden aan kan(mag) trekken? NM graag.
Wij rijden op 17" Orestes wielen.
Thanks,
GERT
Geplaatst: 28.03.2011 - 11:28
door Bart
140NM
Geplaatst: 28.03.2011 - 11:43
door curtiss
Thanks Bart!
grtn, GERT
Geplaatst: 28.03.2011 - 11:57
door Bart
Graag gedaan (mooi he, zo'n forum

).
Geplaatst: 28.03.2011 - 18:01
door Oceanracer
Slotbouten NIET aandraaien tot 140 NM, mocht je die toevallig ook gebruiken...
Geplaatst: 28.03.2011 - 18:49
door BlackcurrantV70
Ik heb ze op 130NM staan
Geplaatst: 28.03.2011 - 20:42
door Bart
Oceanracer schreef:Slotbouten NIET aandraaien tot 140 NM, mocht je die toevallig ook gebruiken...
Tot hoeveel NM dan wel?
Geplaatst: 28.03.2011 - 20:48
door Oceanracer
Zelf gebruik ik geen slotbouten meer, maar die van mijn buurman draai ik vast op 120NM. En als laatste vastgedraaid en bij het weer loshalen als eerste weer de slotbout losdraaien.
Bij VW moeten de LM-velgen vast op 120 NM en daar draai ik de slotbouten aan op 100 NM.
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:00
door armand
Oceanracer schreef:Zelf gebruik ik geen slotbouten meer, maar die van mijn buurman draai ik vast op 120NM. En als laatste vastgedraaid en bij het weer loshalen als eerste weer de slotbout losdraaien.
Bij VW moeten de LM-velgen vast op 120 NM en daar draai ik de slotbouten aan op 100 NM.
Waarom dit verschil?
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:09
door Oceanracer
Geen idee. Wellicht door de andere wielmaat.
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:45
door Ventus
Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:59
door gsx750r
Ik wil dolgraag álles uit deze topic begrijpen !
1. Volvo schrijft voor 140Nm. Daar valt weinig aan te begrijpen.
2. Slotbouten zijn ondingen daar zijn de meesten het, gezien de discussies in vergelijkbare topics, volgens mij wel over eens. Begrijp ik ook allemaal. (Gebruik ze zelf ook niet)
3. Dat je slotbouten met een lager koppel vastzet om problemen bij het losdraaien te voorkomen .......... begrijp ik ook.
Dus ik begrijp al best veel vind ik......
Maar ............wat ik niet begrijp is dat als je, zoals bij veel Volvo-wielen,
5 wielbouten hebt dat je er dan 4 met het voorgeschreven koppel vastzet en één met een lager koppel !
Dat is naar mijn idee hetzelfde als 5 normale wielbouten waarvan je er vier vastzet zoals het hoort en er één bewust losser laat zitten.
En dát begrijp ik dus niet ...............:oops: :oops: :oops:
O ja en ook niet dat je, omdat je zo nodig een slotbout moet gebruiken, alle bouten dan maar met een lager koppel dan voorgeschreven vastzet.
Oh ik vergeet nog iets: Waarom wielbouten met een afwijkend koppel dan voorgeschreven vastzetten ?
Rob
Geplaatst: 28.03.2011 - 22:25
door Oceanracer
Het kan aan mij liggen, maar wat is nu precies je vraag?
Geplaatst: 28.03.2011 - 22:36
door 945i
Ja, want onder punt drie geef je aan dat je begrijpt dat slotbouten minder strak moeten...
Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel.
Geplaatst: 28.03.2011 - 22:38
door toppertje
945i schreef:
Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel.
+1,ik dus ook,en dit heeft mij al eens narigheid bespaard.

Geplaatst: 28.03.2011 - 23:35
door gsx750r
Gelukkig dat jullie kennelijk óók niet alles begrijpen dus daar ga ik wat aan doen.
Dit:
3. Dat je slotbouten met een lager koppel vastzet om problemen bij het losdraaien te voorkomen .......... begrijp ik ook.
+
Maar ............wat ik niet begrijp is dat als je, zoals bij veel Volvo-wielen, 5 wielbouten hebt dat je er dan 4 met het voorgeschreven koppel vastzet en één met een lager koppel !
+
Dat is naar mijn idee hetzelfde als 5 normale wielbouten waarvan je er vier vastzet zoals het hoort en er één bewust losser laat zitten.
leidt met een beetje fantasie wil tot de concrete vraag: Waarom 4 wielbouten met het juiste, voorgeschreven, koppel vastzetten en 1 niet ?
Dit:
O ja en ook niet dat je, omdat je zo nodig een slotbout moet gebruiken, alle bouten dan maar met een lager koppel dan voorgeschreven vastzet.
+
Oh ik vergeet nog iets: Waarom wielbouten met een afwijkend koppel dan voorgeschreven vastzetten ?
leidt, wederom met een beetje fantasie, tot de concrete vraag: Waarom afwijken van de fabrieksvoorschriften als het gaat om het vastzetten van wielbouten ?
945i schreef:Ik zet trouwens altijd (wiel) bouten vast op gevoel
Gevoel speelt bij mij ook een rol. Als ik de wielbouten met een momentsleutel heb vastgezet met de voorgeschreven waarde dan ..................geeft dat een veilig gevoel !
Rob
Geplaatst: 29.03.2011 - 06:48
door V70/2.4D/2003
Dat roept om Grunneger nuchterheid!
Stelling 1: Een wielbout is een wielbout, ook al is het een slotbout.
Stelling 2: Een slotbout moet aan dezelfde eisen ten aanzien van belasting en aanhalmoment kunnen voldoen als een wielbout.
Omdat stelling 1 en 2 feitelijk op hetzelfde neerkomen is het dus van de vreemde dat er mensen zijn die met twee verschillende aanhaalmomenten werken. Volvo schrijft 140 Nm voor, so be it.
Uit eigener ervaring: Zowel de wielbouten als de slotbouten met hetzelfde aanhaalmoment, zijnde 140 Nm, aangehaald en bij de wissel (nog) geen probleem.
Dat zal voor Rob wel niet helemaal het juiste of bevredigende antwoord zijn maar dat gaan we wel vernemen zodra hij zich op de veranda, in de schommelstoel en met de laptop op schoot heeft genesteld.

Geplaatst: 29.03.2011 - 08:39
door Battlecruiser
Bij mijn vorige Volvo (S80) was 120 Nm (bij mijn huidige heb ik het nog niet gevonden) voorgeschreven en dat is voor lichtmetalen wielen meer dan voldoende, zeker als een wiel vijf bouten heeft (veel merken hanteren slechts 4). Bovendien hebben de wielbouten voor een Volvo geen grote "spoed" (hellinghoek van de draad).
Met stalen velgen is 140 Nm beter.
En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...
Overigens is een te hoog Nm ook een reden waarom sommige mensen met kromme remschijven rondrijden.
Geplaatst: 29.03.2011 - 09:01
door Ventus
Battlecruiser schreef:En als je 120 Nm gebruikt, kan de slotbout ook netjes met 120 Nm vastgezet worden. Die dingen vragen om problemen als je ze met meer kracht vastzet. Na een keertje of tien aandraaien gaan ze gewoon kapot en dat levert je een leuke garagerekening en veel kopzorgen op...
Had gisteren ook al een vraag gesteld hiervoor, ging eigenlijk over dit onderwerp, maar is een beetje ingesneeuwd in de reacties, dus zal hem hieronder nog eens stellen.
Vorige eigenaar van mijn auto had de slotbouten dusdanig vast gedraaid dat er geen beweging meer in de bout te krijgen was en het sleuteltje zelfs scheurde bij het verwijderen van de wielen voor een bandenwissel vorige week.
Sleutel is dus kapot, kan ik zo een nieuwe halen bij een Volvo-dealer?
Geplaatst: 29.03.2011 - 10:49
door Iroll
Ik raad je aan om de slotbout te laten verwijderen bij de dealer en die k@lere dingen gelijk vervangen voor gewone bouten. Weet je tenminste zeker dat als je een keer langs de kant van de weg staat met een lekke band dat je die band ook kan vervangen. Ondingen zijn het, het forum staat vol "horror" verhalen over muurvast zittende slotbouten. Mocht je ze toch perse willen blijven gebruiken dan heeft de dealer vast wel een sleutel voor je.