In mijn 'ontdekkingstocht' naar de Volvo S60/V70 serie kom ik verschillende S60'ers tegen van 2,4 140pk tot de T5 250pk met soms belachelijk weinig prijsverschil of zelfs de T5 goedkoper is als een 2,4 140pk met een vergelijkbare uitrusting. Er staat momenteel op marktplaats een, volgens advertentie nette en goed onderhouden (goudkleurig met 2-kleurig halfleer) T5 te koop met 260 op de klok voor nog geen 5 mille, in mijn ogen klopt er dan iets niet met die auto zeker gezien het onderhoud wat er het laatste jaar verricht zou zijn.
Mijn vraag komt dus eigenlijk hier op neer: Is een T5 zoveel duurder om te rijden dan een 2,4 140pk waardoor die verhoudingsgewijs minder gewild zijn en dus even duur of goedkoper zijn als die vergelijkbare 140pk versie?
Ik ben niet persé uit op veel vermogen maar als ik de keus heb tussen 140pk of 250pk is de keuze snel gemaakt natuurlijk als er financieel niet heel grove verschillen tussen zitten in het rijden en onderhouden.
Kosten T5 t.o.v. 2.4 140/170pk ?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
een goed onderhouden T5 zal altijd meer MOETEN kosten dan
een vergelijkbaar goed onderhouden 140pk exemplaar.
al zal een T5 een hogere afschrijving kennen(nieuwwaarde)
ik denk dat bij een netjes bereden exemplaar het onderhoud
niet zoveel verschilt,de T5 blokken staan als betrouwbaar bekend,evenals
de 2.4 140pk.
de hogere kosten zullen vnl.komen uit brandstofverbruik,verzekering
en wat kleinere meerkosten vwb onderhoud,zoals duurdere remblokken,banden
enz.
een tip;kijk ook eens naar een 2.0T of een 2.4T(ook lekker)
hier is meestal iets zorgvuldiger(lees:rustiger)mee omgesprongen.
een vergelijkbaar goed onderhouden 140pk exemplaar.
al zal een T5 een hogere afschrijving kennen(nieuwwaarde)
ik denk dat bij een netjes bereden exemplaar het onderhoud
niet zoveel verschilt,de T5 blokken staan als betrouwbaar bekend,evenals
de 2.4 140pk.
de hogere kosten zullen vnl.komen uit brandstofverbruik,verzekering
en wat kleinere meerkosten vwb onderhoud,zoals duurdere remblokken,banden
enz.
een tip;kijk ook eens naar een 2.0T of een 2.4T(ook lekker)
hier is meestal iets zorgvuldiger(lees:rustiger)mee omgesprongen.
geen glans zonder wrijving
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Wat betreft het verbruik , bij normaal rijden niet echt een verschil.
Verder zalig om af en toe eens lekker te gassen.
Verder denk ik dat Bart bedoeld let op voor afgeragde exemplaren.
Verder zalig om af en toe eens lekker te gassen.
Verder denk ik dat Bart bedoeld let op voor afgeragde exemplaren.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ V70 T5 Assen, niet echt, ik zie er echt geen euro meer in dan in een 2.4
Volvo for life
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Oke op die manier..bart simpson schreef:@ V70 T5 Assen, niet echt, ik zie er echt geen euro meer in dan in een 2.4
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Qua verbruik is er iig weinig verschil, je komt met een T5 heel dichtbij de waarden die men haalt met de ongeblazen varianten. Ik heb wel eens gelezen dat de T5 door menigeen (ook volvo monteurs) de voorkeur kreeg tov een R versie omdat laatstgenoemde veel exotische onderdelen heeft (awd e.d.). Een t5 is daardoor ws niet veel duurder in onderhoud tov een ongeblazen variant. Aan de andere kant is het natuurlijk wel oppassen voor exemplaren die door mensen zijn gekocht die voor weinig geld een auto wilden hebben met veel pks.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Meeus
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57
Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";


-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Extra kosten van brandstof vallen mee, misschien meer wegenbelasting?Meeus schreef:Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
140 pk is misschien afdoende, maar met meer pks rijdt het natuurlijk weer iets soepeler en fijner.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 11:54
- Locatie: NL
Zoals Toppertje al zei, moet een goed onderhoude t5 hoger in waarde zijn als een vergelijkbare auto met een 2.4 140pk of 170pk motor. Helaas komt het ook voor dat mensen 'zoals t5power al aangaf' voor weinig geld veel PK's willen hebben maar van onderhoud nooit gehoord hebben. Van zo'n iemand heb ik waarschijnlijk de auto overgenomen
.. Had ik gelukkig wel kunnen kopen voor een goede prijs, en als ik de kosten van de vervangende motor er bij op tel mag ik nog niet klagen! :razz:

2007 - 2010: Volvo C70 coupe T5 zwart. BJ: MY'98
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
2010 - 2010: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (Motor kapot)
2010 - nu: volvo S60T5 geartronic, zilver BJ MAR'02 (motorswop)
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Daarom ben ik zo blij met m'n bedaagde 140pk blok met net iets meer dan een ton op de klokbart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik snap de uitspraak
ook niet, bij mijn weten zijn er geen structurele problemen bekend over de T5. Wat zouden dan de nadelen voor een auto moeten zijn? Sneller slijten van remmerij misschien? De remmen van een T5 zijn volgens mij zwaarder dan die van ongeblazen broertjes en zo zullen er nog wel wat voordelen te vinden zijn. Al met al kan de keuze van een T5 best nog wel positief uitpakken m.b.t. souplesse en weggedrag.bart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Volgens mij kunnen ze bij de dealer voor jou wel een uitdraai maken wat de kosten voor het reguliere onderhoud zijn tussen de twee type motoren.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die uitspraak hoef je (als T5 rijder) ook niet te snappen, een T5 is steevast een veel moeilijker te verkopen auto dan een 2.4, er is een veel kleinere markt voor, voor mij (en in de handel) is een T5 mede daardoor niet echt iets meer waard.t5power schreef:Ik snap de uitspraakook niet, bij mijn weten zijn er geen structurele problemen bekend over de T5. Wat zouden dan de nadelen voor een auto moeten zijn? Sneller slijten van remmerij misschien? De remmen van een T5 zijn volgens mij zwaarder dan die van ongeblazen broertjes en zo zullen er nog wel wat voordelen te vinden zijn. Al met al kan de keuze van een T5 best nog wel positief uitpakken m.b.t. souplesse en weggedrag.bart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
Een T5 (maar ook een 2.4T en/of 2.5T) zie je mij ook net te regelmatig met inwendige (kostbare) verstoppingen staan, komt u maar....
Volvo for life
- Meeus
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57
Persoonlijk heb ik het niet echt voor dat turbo ding, als het defect is kost het heel veel geld en uw wagen rijd echter voor geen meter meer..
En een 140pk kan je zonder risico laten chippen naar 170 pk, zelfde motor alleen andere software. Nuja ik heb deze ook voor de ombouw naar LPI gekocht.
Mogelijk dat ik na een paar jaar voor een C70 ga ook op lpg, all the way
En een 140pk kan je zonder risico laten chippen naar 170 pk, zelfde motor alleen andere software. Nuja ik heb deze ook voor de ombouw naar LPI gekocht.
Mogelijk dat ik na een paar jaar voor een C70 ga ook op lpg, all the way
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";


- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Ik woon in NL en heb voor mijn leeftijd de maximaal mogelijke no-claim (thnx to mijn verzekeringsagent en mijn 6 schadevrije jaren). Het gaat mij niet om de snelheid of om de ook genoemde stoplichtsprintjes (tuurlijk, zit hier zo in Duitsland en af en toe even een flink stukje ongelimiteerd Autobahn is wel eens leuk en tevens goed voor de auto), feit is gewoon dat een auto met veel vermogen (dus met een flinke vermogensreserve) gewoon prettiger rijdt.Meeus schreef:Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
Ik begrijp het standpunt van bart simpson wel mbt de waarde, alleen de 'inwendige verstoppingen' begrijp ik even niet :?:
Dat het gevaar van afgeragde exemplaren op de loer ligt dat begrijp ik en bij een evt. aankoop van een T5 wil ik de auto ook zeer zeker bij mijn eigen garage na laten lopen zodat ik zeker weet dat ik niet iemand anders z'n trammelant koop.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Denk je echt dat mensen zich laten afschrikken door een T5? Ik snap dat er veel minder mensen zijn die specifiek op zoek zijn naar een T5 vergeleken met de groep die een standaard benzine versie zoekt? Misschien maakt het ook nog uit of je een station of sedan rijdt, de stations zijn wel gewilder dan de sedans. Ik denk trouwens dat ik geen gekke keuze gemaakt heb met mijn T5, het weekend nadat ik deze uit Duitsland had geimporteerd, stond hij op een nederlandse site (die overigens alle duitse verwijzingen uit de foto's hadden geshopt) en de auto stond daar voor meer een prijs die 5000 euro hoger lag dan de duitse (exl BPM ook nog).bart simpson schreef:Die uitspraak hoef je (als T5 rijder) ook niet te snappen, een T5 is steevast een veel moeilijker te verkopen auto dan een 2.4, er is een veel kleinere markt voor, voor mij (en in de handel) is een T5 mede daardoor niet echt iets meer waard.
Een T5 (maar ook een 2.4T en/of 2.5T) zie je mij ook net te regelmatig met inwendige (kostbare) verstoppingen staan, komt u maar....
Ik ben niet zo technisch aangelegd Bart, snap daarom de verwijzing niet mbt inwendige verstoppingen. Wat bedoel je daar precies mee?
Daar heb je gelijk in, het is wel een extra onderdeel wat weer kapot kan gaan. Maar voor dat (kleine) risico krijg je wel een hoop plezier terug en een erg soepele motor. Heb je wel eens met een geblazen motor gereden?Meeus schreef:Persoonlijk heb ik het niet echt voor dat turbo ding, als het defect is kost het heel veel geld en uw wagen rijd echter voor geen meter meer..
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Mijn kennis van de markt is heel behoorlijk, ik heb een T5 (of 2.5T) een keer of 4 zo lang staan dan een 2.4 (of een 2.0T!) en ik vraag er niet meer geld voor.
Kom best regelmatig black sludge tegen bij turbomotoren
Kom best regelmatig black sludge tegen bij turbomotoren
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ah black sludge, regelmatig olie verversen lees ik en dan is het geen probleem. Wel gek dat een T5 langer blijft staan, nog verschil tussen s60 en v70? Verkoop je trouwens in NL? Misschien dat het regio gebonden is.bart simpson schreef:Mijn kennis van de markt is heel behoorlijk, ik heb een T5 (of 2.5T) een keer of 4 zo lang staan dan een 2.4 (of een 2.0T!) en ik vraag er niet meer geld voor.
Kom best regelmatig black sludge tegen bij turbomotoren
Hoeveel T5 heb je zo ongeveer verkocht, om beetje inzicht te krijgen in je sample size. Zelf nog theorieen waarom ze minder goed verkopen? Men is bang een afgeragd exemplaar te krijgen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0