Pagina 1 van 2
Kosten T5 t.o.v. 2.4 140/170pk ?
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:18
door Marcel_VW
In mijn 'ontdekkingstocht' naar de Volvo S60/V70 serie kom ik verschillende S60'ers tegen van 2,4 140pk tot de T5 250pk met soms belachelijk weinig prijsverschil of zelfs de T5 goedkoper is als een 2,4 140pk met een vergelijkbare uitrusting. Er staat momenteel op marktplaats een, volgens advertentie nette en goed onderhouden (goudkleurig met 2-kleurig halfleer) T5 te koop met 260 op de klok voor nog geen 5 mille, in mijn ogen klopt er dan iets niet met die auto zeker gezien het onderhoud wat er het laatste jaar verricht zou zijn.
Mijn vraag komt dus eigenlijk hier op neer: Is een T5 zoveel duurder om te rijden dan een 2,4 140pk waardoor die verhoudingsgewijs minder gewild zijn en dus even duur of goedkoper zijn als die vergelijkbare 140pk versie?
Ik ben niet persé uit op veel vermogen maar als ik de keus heb tussen 140pk of 250pk is de keuze snel gemaakt natuurlijk als er financieel niet heel grove verschillen tussen zitten in het rijden en onderhouden.
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:21
door bart simpson
die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:42
door toppertje
een goed onderhouden T5 zal altijd meer MOETEN kosten dan
een vergelijkbaar goed onderhouden 140pk exemplaar.
al zal een T5 een hogere afschrijving kennen(nieuwwaarde)
ik denk dat bij een netjes bereden exemplaar het onderhoud
niet zoveel verschilt,de T5 blokken staan als betrouwbaar bekend,evenals
de 2.4 140pk.
de hogere kosten zullen vnl.komen uit brandstofverbruik,verzekering
en wat kleinere meerkosten vwb onderhoud,zoals duurdere remblokken,banden
enz.
een tip;kijk ook eens naar een 2.0T of een 2.4T(ook lekker)
hier is meestal iets zorgvuldiger(lees:rustiger)mee omgesprongen.
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:47
door V70 T5 assen
Wat betreft het verbruik , bij normaal rijden niet echt een verschil.
Verder zalig om af en toe eens lekker te gassen.
Verder denk ik dat Bart bedoeld let op voor afgeragde exemplaren.
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:52
door bart simpson
@ V70 T5 Assen, niet echt, ik zie er echt geen euro meer in dan in een 2.4
Geplaatst: 28.03.2011 - 21:53
door V70 T5 assen
bart simpson schreef:@ V70 T5 Assen, niet echt, ik zie er echt geen euro meer in dan in een 2.4
Oke op die manier..
Geplaatst: 28.03.2011 - 22:26
door t5power
Qua verbruik is er iig weinig verschil, je komt met een T5 heel dichtbij de waarden die men haalt met de ongeblazen varianten. Ik heb wel eens gelezen dat de T5 door menigeen (ook volvo monteurs) de voorkeur kreeg tov een R versie omdat laatstgenoemde veel exotische onderdelen heeft (awd e.d.). Een t5 is daardoor ws niet veel duurder in onderhoud tov een ongeblazen variant. Aan de andere kant is het natuurlijk wel oppassen voor exemplaren die door mensen zijn gekocht die voor weinig geld een auto wilden hebben met veel pks.
Geplaatst: 29.03.2011 - 10:05
door Meeus
Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
Geplaatst: 29.03.2011 - 10:54
door t5power
Meeus schreef:Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
Extra kosten van brandstof vallen mee, misschien meer wegenbelasting?
140 pk is misschien afdoende, maar met meer pks rijdt het natuurlijk weer iets soepeler en fijner.
Geplaatst: 29.03.2011 - 11:24
door machiel88
Zoals Toppertje al zei, moet een goed onderhoude t5 hoger in waarde zijn als een vergelijkbare auto met een 2.4 140pk of 170pk motor. Helaas komt het ook voor dat mensen 'zoals t5power al aangaf' voor weinig geld veel PK's willen hebben maar van onderhoud nooit gehoord hebben. Van zo'n iemand heb ik waarschijnlijk de auto overgenomen

.. Had ik gelukkig wel kunnen kopen voor een goede prijs, en als ik de kosten van de vervangende motor er bij op tel mag ik nog niet klagen! :razz:
Geplaatst: 29.03.2011 - 15:12
door piotrV70
bart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
Daarom ben ik zo blij met m'n bedaagde 140pk blok met net iets meer dan een ton op de klok

Dan maar iets minder snel weg bij het stoplicht.
Geplaatst: 29.03.2011 - 15:22
door EVV
Alsof een 140pk niet af te trappen is. Een niet onderhouden 2.4 kan voor bijna net zoveel ellende zorgen als een T5, daar kan ook nog steeds veel stuk aan.
Geplaatst: 29.03.2011 - 16:07
door t5power
Ik snap de uitspraak
bart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
ook niet, bij mijn weten zijn er geen structurele problemen bekend over de T5. Wat zouden dan de nadelen voor een auto moeten zijn? Sneller slijten van remmerij misschien? De remmen van een T5 zijn volgens mij zwaarder dan die van ongeblazen broertjes en zo zullen er nog wel wat voordelen te vinden zijn. Al met al kan de keuze van een T5 best nog wel positief uitpakken m.b.t. souplesse en weggedrag.
Geplaatst: 29.03.2011 - 20:49
door asta
Volgens mij kunnen ze bij de dealer voor jou wel een uitdraai maken wat de kosten voor het reguliere onderhoud zijn tussen de twee type motoren.
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:08
door bart simpson
t5power schreef:Ik snap de uitspraak
bart simpson schreef:die verschillen zijn er wel, een T5 blok is zeker geen voordeel voor een auto
ook niet, bij mijn weten zijn er geen structurele problemen bekend over de T5. Wat zouden dan de nadelen voor een auto moeten zijn? Sneller slijten van remmerij misschien? De remmen van een T5 zijn volgens mij zwaarder dan die van ongeblazen broertjes en zo zullen er nog wel wat voordelen te vinden zijn. Al met al kan de keuze van een T5 best nog wel positief uitpakken m.b.t. souplesse en weggedrag.
Die uitspraak hoef je (als T5 rijder) ook niet te snappen, een T5 is steevast een veel moeilijker te verkopen auto dan een 2.4, er is een veel kleinere markt voor, voor mij (en in de handel) is een T5 mede daardoor niet echt iets meer waard.
Een T5 (maar ook een 2.4T en/of 2.5T) zie je mij ook net te regelmatig met inwendige (kostbare) verstoppingen staan, komt u maar....
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:21
door Meeus
Persoonlijk heb ik het niet echt voor dat turbo ding, als het defect is kost het heel veel geld en uw wagen rijd echter voor geen meter meer..
En een 140pk kan je zonder risico laten chippen naar 170 pk, zelfde motor alleen andere software. Nuja ik heb deze ook voor de ombouw naar LPI gekocht.
Mogelijk dat ik na een paar jaar voor een C70 ga ook op lpg, all the way
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:39
door Marcel_VW
Meeus schreef:Als je in BE woont en bent nog vrij jong (lees onder de 26) dan is de belasting voor een heus pk paardje zeer zwaar, plus de kosten van brandstof enzovoort. En qua voordeel met PK's zie ik er het nut niet in als alles beperkt is tot 120km/uur, iets te snel en je mag weer wat bijbetalen.
Ik rij zelf in een 140pk en moet zeggen dat dat meer als voldoende is.
Ik woon in NL en heb voor mijn leeftijd de maximaal mogelijke no-claim (thnx to mijn verzekeringsagent en mijn 6 schadevrije jaren). Het gaat mij niet om de snelheid of om de ook genoemde stoplichtsprintjes (tuurlijk, zit hier zo in Duitsland en af en toe even een flink stukje ongelimiteerd Autobahn is wel eens leuk en tevens goed voor de auto), feit is gewoon dat een auto met veel vermogen (dus met een flinke vermogensreserve) gewoon prettiger rijdt.
Ik begrijp het standpunt van bart simpson wel mbt de waarde, alleen de 'inwendige verstoppingen' begrijp ik even niet :?:
Dat het gevaar van afgeragde exemplaren op de loer ligt dat begrijp ik en bij een evt. aankoop van een T5 wil ik de auto ook zeer zeker bij mijn eigen garage na laten lopen zodat ik zeker weet dat ik niet iemand anders z'n trammelant koop.
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:45
door t5power
bart simpson schreef:Die uitspraak hoef je (als T5 rijder) ook niet te snappen, een T5 is steevast een veel moeilijker te verkopen auto dan een 2.4, er is een veel kleinere markt voor, voor mij (en in de handel) is een T5 mede daardoor niet echt iets meer waard.
Een T5 (maar ook een 2.4T en/of 2.5T) zie je mij ook net te regelmatig met inwendige (kostbare) verstoppingen staan, komt u maar....
Denk je echt dat mensen zich laten afschrikken door een T5? Ik snap dat er veel minder mensen zijn die specifiek op zoek zijn naar een T5 vergeleken met de groep die een standaard benzine versie zoekt? Misschien maakt het ook nog uit of je een station of sedan rijdt, de stations zijn wel gewilder dan de sedans. Ik denk trouwens dat ik geen gekke keuze gemaakt heb met mijn T5, het weekend nadat ik deze uit Duitsland had geimporteerd, stond hij op een nederlandse site (die overigens alle duitse verwijzingen uit de foto's hadden geshopt) en de auto stond daar voor meer een prijs die 5000 euro hoger lag dan de duitse (exl BPM ook nog).
Ik ben niet zo technisch aangelegd Bart, snap daarom de verwijzing niet mbt inwendige verstoppingen. Wat bedoel je daar precies mee?
Meeus schreef:Persoonlijk heb ik het niet echt voor dat turbo ding, als het defect is kost het heel veel geld en uw wagen rijd echter voor geen meter meer..
Daar heb je gelijk in, het is wel een extra onderdeel wat weer kapot kan gaan. Maar voor dat (kleine) risico krijg je wel een hoop plezier terug en een erg soepele motor. Heb je wel eens met een geblazen motor gereden?
Geplaatst: 29.03.2011 - 21:56
door bart simpson
Mijn kennis van de markt is heel behoorlijk, ik heb een T5 (of 2.5T) een keer of 4 zo lang staan dan een 2.4 (of een 2.0T!) en ik vraag er niet meer geld voor.
Kom best regelmatig black sludge tegen bij turbomotoren
Geplaatst: 29.03.2011 - 22:23
door t5power
bart simpson schreef:Mijn kennis van de markt is heel behoorlijk, ik heb een T5 (of 2.5T) een keer of 4 zo lang staan dan een 2.4 (of een 2.0T!) en ik vraag er niet meer geld voor.
Kom best regelmatig black sludge tegen bij turbomotoren
Ah black sludge, regelmatig olie verversen lees ik en dan is het geen probleem. Wel gek dat een T5 langer blijft staan, nog verschil tussen s60 en v70? Verkoop je trouwens in NL? Misschien dat het regio gebonden is.
Hoeveel T5 heb je zo ongeveer verkocht, om beetje inzicht te krijgen in je sample size. Zelf nog theorieen waarom ze minder goed verkopen? Men is bang een afgeragd exemplaar te krijgen?