Krakend en knarsen geluid bij wegrijden s'morgens

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Ik heb s'morgens of na ongeveer 12 uur stilstaan van de auto een krakend en knarsen geluid bij het wegrijden (in het voor onder). Ik hoor het geluid ook als ik de automaat van N naar de D zet. Bij schakelen naar de R is dit ook het geval. Na een rit van 10 minuten is het geluid ook helemaal weg maar staat de auto langer dan 12 uur stil dan is het geluid weer aanwezig. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een S60 geartronic D5 uit 2006.
Gebruikersavatar
RicoK
3rd Gear member
Berichten: 467
Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
Locatie: Lelystad

Heb je het hier over een 'metaalachtig' geluid?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Het is een beetje een knarsend geluid. Ik heb niet het idee dat het een metaalachtig geluid is. Maar wat zou het zijn als het metaalachtig zou zijn?
Gast

Je denkt dat het geluid uit de automaat komt?
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Moet haast wel iets zijn wat als het warm word het dus uitzet of beter gesmeerd is dan als het koud is.

Rare vraag maar heb je genoeg olie, en heb je het ook als je hem in zijn P parkeerd zonder handrem er op?
Volvo XC90 D5 2017 inscription
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Ik weet niet of het uit de automaat komt. Het is alleen als de auto zeker 12 uur heeft stil gestaan. Het is weg na 10 minuten rijden. Daarna is er waarschijnelijk smeering en is het weg. Je hoort dat krakend, knarsen geluid als je de automaat van P naar D zet en de rem loslaat. Als je hem dan van de D naar de N zet hoor je het niet. Maar van de N naar de D weer wel. Met andere woorden als er aandrijving is. Ik kan wel naar de garage rijden maar als ik daar aankom is het geluid natuurlijk weer weg. Het is echt of er ergens even geen smering is.

PS ik heb alle vloeistoffen gechecked en alles is netjes op peil.
Marky
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 25.10.2010 - 23:41

Lijkt het een beetje alsof je op langzaam over een grindpad rijdt?
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

Zoiest ja,..Maar het is maar 1 seconde. Alleen als je van aandrijving wisselt. Van P of N naar D. Of van P,N,D naar R
Grutte Pier
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31.10.2007 - 16:23
Locatie: Friesland

klinkt als zelfde probleem wat ik had enkele maanden terug. Bleek bij mij in de remschoen/handrem te zitten en deed zich alleen voor als ik wilde wegrijden, na een poosje stilstand. Bij mij is het verholpen voor € 140,-; Zou bijna 2 uurtjes werk en wat nieuwe onderdelen betreffen...
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Is waarshijnlijk de steekas! Heb dit lang geleden ook gehad en is snel op te lossen(als het dat is). Aan het uiteinde van de steekas of cardan-as waar deze in de wiel lagers gaat is hij getand! Als het vet in deze tanden opdroogt dan krijg je dat knarsend geluid.Even smeren en klaar!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
pattt1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.05.2010 - 19:09
Locatie: oss

@ Pitte,

Dat zou het wel eens kunnen zijn. Kan ik hier gewoon meer doorrijden zonder het te smeren? Anders staat m'n auto weer bij de garage.
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Geen probleem,maar het zal erger worden(het knarsen dan)!
Kan je makkelijk zelf oplossen:Wiel er af en dan zie je in het midden van de wielnaaf een bout zitten,die haal je er af en dan zie je tandjes van de cardan-as,nu kan je aan de achterkant deze cardan iets naar achter trekken waardoor de tanden zichtbaar worden,die spuit je dan in met vloeibaar vet(in spuitbus) en je doet dit ook aan de voorkant(goed inspuiten maar opgelet voor de remschijven hé die hebben dat niet graag!!)Boeltje terug monteren en het zou moeten weg zijn(als het daaraan ligt natuurlijk!)
Succes.
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”