Hallo,
Ik lees dit forum al enige tijd, veel nuttige tips!
'k Heb een volvo 460 1.9TD uit december '97.
Rijdt tot nu toe perfect, alleen hield eergisteren de stuurbekrachtiging er plotseling mee op.
Als ik start heb ik de eerste en tweede bocht bekrachtiging, maar daarna is het de rest van de rit gebeurt en wordt het zwaar werken.
'k Heb dit drie jaar eerder gehad (vlak na de aankoop van de auto), toen bleek een relais vervangen te moeten worden (garantie, niet-Volvo-garage).
'k Heb in het electrisch schema van de auto helaas niets kunnen vinden over de stuurbekrachtiging of het relais. Ook in VADIS kon ik niets hierover vinden.
Iemand enig idee waar dit relais zit?
Groeten,
Dethmer.
Stuurbekrachtiging 460
-
- 7th Gear member
vraag even aan Alex V die weet het vast wel!
-
- 6th Gear member
als je in Vadis zoekt op "bekrachtiging" kom je via media, communicatie en navigatie bij bulletins voor bijwerking handboeken.dkupers schreef:'k Heb in het electrisch schema van de auto helaas niets kunnen vinden over de stuurbekrachtiging of het relais. Ook in VADIS kon ik niets hierover vinden.
Iemand enig idee waar dit relais zit?
dan heb je bedradingsschema's D19T, 440/460.
daarin staat :
Verder is, bij dieselmotoren met airconditioning, een elektrische stuurbekrachtigingspomp gemonteerd. Deze pomp wordt via een 70 A relais (in motorruimte op frontplaat rechts (A84)) ingeschakeld. Dit relais krijgt zijn stuursignaal van de dynamo (61).
en anders weet Ramon de oplossing wel (komop Ramon, laat je niet kennen)
-
- Starter
Heb een Engelse Vadis uit 2001. A84 werd inderdaad genoemd. Deze staat echter niet in de electrische schema's die ik heb (deze zullen ook wel antiek zijn, ze houden op bij A71. Edit: Zijn voor de bezineversie lijkt het).
In Vadis is het schema naast de betreffende tekst (ook na vergroten) van een zeer lage resolutie, heb jij hier een leesbare versie/screendump van? En van het schema daaronder (waar zit de pomp, het lijkt rechtsvoor beneden)?
Zal morgen even controleren of het relais aangestuurd wordt (30 neem ik aan). Waar gaat de geschakelde kant van het relais heen? 85 aan massa en 86 naar de pomp?
Tnx, deze info helpt me weer een stuk verder.
In Vadis is het schema naast de betreffende tekst (ook na vergroten) van een zeer lage resolutie, heb jij hier een leesbare versie/screendump van? En van het schema daaronder (waar zit de pomp, het lijkt rechtsvoor beneden)?
Zal morgen even controleren of het relais aangestuurd wordt (30 neem ik aan). Waar gaat de geschakelde kant van het relais heen? 85 aan massa en 86 naar de pomp?
Tnx, deze info helpt me weer een stuk verder.
-
- 7th Gear member
Je hebt een Hyposy pomp.
die zit in het binnenscherm
het relais zit onder de motorkap en is ook gezekerd.
Het zit in het driehoekige kastje
maar ik denk dat het probleem is,dat de pomp vast zit ,je kunt hem demonteren en de pomp uit elkaar nemen om te kijken of de koolborstels niet vast zitten of versleten zijn.
die zit in het binnenscherm
het relais zit onder de motorkap en is ook gezekerd.
Het zit in het driehoekige kastje
maar ik denk dat het probleem is,dat de pomp vast zit ,je kunt hem demonteren en de pomp uit elkaar nemen om te kijken of de koolborstels niet vast zitten of versleten zijn.