Automaat probleem?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Marky
1st Gear member

[oep stond eerst in verkeerde categorie denk ik]

Hallo,

Vorige week kreeg ik de melding "Versnellingsbak Service Vereist Spoed" + het oranje waarschuwings-driehoekje én het oranje motormanagement lampje.
Hij reed en schakelde echter nog prima.

Dealer heeft de melding uitgelezen (ECM-530D, ECM-644A, ECM-002C). De dag dat ik naar de garage reed had ik ook een ontzettende 'kloink' linksvoor bij wegrijden. Na resetten vd meldingen een nieuwe afspraak gemaakt voor het onderzoeken van de 'kloink'.

Ondertussen flink op het forum gezocht en het 'ISOLATOR'-rubber een beetje teruggeduwd (zat aan de voorkant). Van de kloink geen last meer, en ook geen melding meer dus in principe niks aan de hand.

Vandaag reed ik tussen de 35 en 40 km/uur, rechte weg en ineens een schok. Het voelde alsof met een handgeschakelde bak de koppeling ineens eraf en weer erop ging. En ja hoor, de melding is weer terug. "Versnellingsbak Service vereist Spoed". Ook is de "D" niet meer zichtbaar in het display, er staat nu gewoon een "-". En het lijkt alsof hij bij het optrekken niet meer vanuit de 1e maar een hogere versnelling wegrijdt. Iets minder kracht (noodloop?).

Vanmiddag maar met de trein naar Amsterdam (gatver) en morgen is de afspraak bij de dealer. Jammer genoeg niet voor de 'kloink' linksvoor. Helaas wel voor de versnellingsbak.

Is V70 2000 (model 2001), 239000 km.

Iemand toevallig dezelfde ervaring gehad? Of enig idee in welke richting ze moeten zoeken? Ik zie het al gebeuren dat ze uurtjes gaan maken met zoeken in de verkeerde richting

Alvast bedankt!
Mark
Morgenstond
5th Gear member

Lijkt er zeer sterk op dat de bak stuk is. Ik denk dat hij in de derde versnelling blijft hangen; dat trekt inderdaad niet zo lekker op.

Trek de peilstok van de bak er eens uit om na te gaan of de olie verbrand ruikt en zwart (i.p.v. roze) is. Spoelen kun je proberen, maar ik vrees dat de oplossing een revisie of ruilbak is. Is beide duur! Revisie kost ongeveer 3500, een ruilbak (bij de dealer) circa 4500.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Marky
1st Gear member

De dealer heeft de auto uitgelezen, en een proefritje gemaakt. Niks gevonden, behalve dat de bak van P naar D wel iets te laat inschakelt, en ik merkte op de terugweg ook wel wat slippen. En dat de olie idd zwart is.

Spoelen zou nog kunnen, maar volgens de dealer weet je ook niet in hoeverre dat zou helpen. Kost minimaal 400 euro zeggen ze. Ik lees hier echter genoeg verhalen om dat te gaan proberen. Binnenkort naar de expert in Lunteren of Veenendaal dus maar, kunnen die ook eens kijken.
Carfreak
7th Gear member

Ik heb op dit forum ooit gelezen dat het flushen van de bak over de grens veeeeeel goedkoper is. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
tukkermax
1st Gear member

Hallo,
Versnellingsbak Service Vereist Spoed. Bij het lezen van dit zinnetje en de rest denk ik weer terug aan mijn Cross Country Ocean Race uit 2002 met geartronic. 122.000 op de teller. Exact hetzelfde problemem als hierboven beschreven heb ik ook gehad. Flushen? Hielp slechts heel even. Bak laten reviseren door een erkend bedrijf? Tijdens de vakantie (gelukkig op de terugweg) weer die melding en het gekloink. Auto achtergelaten, op transport naar Nederland gezet en opnieuw naar hetzelfde erkende automaten revisiebedrijf. Onder garantie nagekeken en nieuw ontstaan defect hersteld. Opnieuw de weg op. Na paar duizend km weer een slippende automaat. Had er schoon genoeg van. Reactie revisiebedrijf: domme pech, maar de automaatbakken van dit type Volvo en dat bouwjaar, als ook die van 2001 en 2003, 2004 zijn niet best. Het eas de tweede Volvo met een probleem automaat. Rij nu in een V70 T5 met chiptuning. Ook uit 2002 met 175.000 km. Handgeschakeld en alle opties. Totaal ander karakter. Bijzonder fijne auto, verlang toch terug naar automaat, wil echter Volvo blijven rijden. Maar een Volvo met automaat durf ik niet meer aan.
Edwin
5th Gear member

tukkermax schreef:Hallo,
Versnellingsbak Service Vereist Spoed. Bij het lezen van dit zinnetje en de rest denk ik weer terug aan mijn Cross Country Ocean Race uit 2002 met geartronic. 122.000 op de teller. Exact hetzelfde problemem als hierboven beschreven heb ik ook gehad. Flushen? Hielp slechts heel even. Bak laten reviseren door een erkend bedrijf? Tijdens de vakantie (gelukkig op de terugweg) weer die melding en het gekloink. Auto achtergelaten, op transport naar Nederland gezet en opnieuw naar hetzelfde erkende automaten revisiebedrijf. Onder garantie nagekeken en nieuw ontstaan defect hersteld. Opnieuw de weg op. Na paar duizend km weer een slippende automaat. Had er schoon genoeg van. Reactie revisiebedrijf: domme pech, maar de automaatbakken van dit type Volvo en dat bouwjaar, als ook die van 2001 en 2003, 2004 zijn niet best. Het eas de tweede Volvo met een probleem automaat. Rij nu in een V70 T5 met chiptuning. Ook uit 2002 met 175.000 km. Handgeschakeld en alle opties. Totaal ander karakter. Bijzonder fijne auto, verlang toch terug naar automaat, wil echter Volvo blijven rijden. Maar een Volvo met automaat durf ik niet meer aan.
Er schijnt ook een heel verschil te zijn tussen de geartronic en gewone automaatbakken. Viel me ook al op bij diverse testen dat er bijna altijd commentaar is op de geartronic dat ie niet soepel schakelt en het hele motorkarakter tenietdoet. Over de gewone 5-traps automaat lees je dat nooit. Heb laatst ook met geatronic meegereden en vond hem nogal zenuwachtig en hakerig schakelen. Wellicht ligt het dus aan het type automaat?

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Dat spoelen doe je toch zelf?

Gewoon 20 liter van de juiste olie in huis halen en zorgen dat je een ton hebt van 25 liter om de oude olie in op te vangen.
Oliekoeler los nemen en aan beide aansluitingen een slang maken en die in de ton hangen. Auto starten en laten draaien. olie spuit vanzelf in de ton en als er belletjes komen, eerst weer een paarliter olie in je bak gieten via de peilstok.
Enkele keren herhalen tot de olie uit de automaat die in de ton spuit zacht roze begint te worden.
Wel af en toe alle versnellingen inleggen om alle olie door de hele bak te laten spoelen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”