Pagina 1 van 1

technische vraag over de 4traps automaat

Geplaatst: 04.04.2011 - 22:59
door sleutelaar
mag je al rijdend (bijv. op een afrit van de snelweg) uitollen door de automaat in Neutral te zetten, en vervolgens onderaan de afrit (bij bijv. een stoplicht of rotonde) de bak al rollend weer in Drive zetten??

ik ben benieuwd of dit kwaad kan voor de bak. of dat het geen probleem is cq ok is.

Geplaatst: 04.04.2011 - 23:43
door Ramon&Ramon
Dat is een manier van rijden die de techniek om zeep helpt!

Geplaatst: 04.04.2011 - 23:44
door Ramon&Ramon
Je hebt zonder aandrijving totaal geen controle over de auto,afgezien dat het slecht is voor de bak..

Geplaatst: 04.04.2011 - 23:46
door 945i
En wat heeft het voor zin..?

Geplaatst: 05.04.2011 - 08:47
door sleutelaar
bedankt voor jullie reacties.

't is een stukje zuiniger.

Maar goed, jullie zeggen dus allen dat het slecht is voor de bak?
Wat gaat er stuk dan?

Geplaatst: 05.04.2011 - 09:39
door 945i
Gas los in D, verbruik 0,0.
Bak in N, verbruik van stationair toerental.
Je verbruikt dus meer met jou "techniek".

Geplaatst: 05.04.2011 - 09:53
door Iroll
945i schreef:Gas los in D, verbruik 0,0.
Bak in N, verbruik van stationair toerental.
Je verbruikt dus meer met jou "techniek".
Klopt, gas los in D en boven de 1600rpm worden de injectoren gesloten gehouden door de ecu. Verbruik is dan dus 0,0. Komt het toerental daaronder dan pikken de injectoren weer op om de overgang naar stationair mooi vloeiend te krijgen. In de N zit de motor gelijk op stationair toerental en zal dus wel benzine verbruiken.
Behalve slecht voor de bak is het dus ook minder goed voor het verbruik om gelijk in N te schakelen.

Geplaatst: 05.04.2011 - 15:15
door Shockwave
En kan iemand van jullie uitleggen hoe dat zit bij een handbak? Kun je die bijvoorbeeld wel probleemloos in z'n vrij zetten of is dat ook slecht?

Geplaatst: 05.04.2011 - 15:29
door Ramon&Ramon
Leg jij het voordeel ervan is uit?????

Ik zie alleen maar nadelen..

Geplaatst: 05.04.2011 - 15:31
door Ramon&Ramon
De wegligging van een auto wordt bepaald door de besturing en de aandrijving voor een groot deel,valt een van deze twee weg dan is de controle over de auto een stuk minder..

Geplaatst: 05.04.2011 - 15:43
door sleutelaar
ik ben overtuigd (om het niet meer te doen). dank u.

Geplaatst: 05.04.2011 - 15:44
door EVV
Ligt aan te toestand van je handbak, als deze stuk is gaat dit niet probleemloos, in andere gevallen kan dit wel, mits je dit, als je nog beweegt, combineert met een flinke trap tegen het meest linker pedaal.

Geplaatst: 05.04.2011 - 17:32
door Shockwave
Leg jij het voordeel ervan is uit?????
Als ik bijvoorbeeld mijn auto in z'n vrij zet rolt hij bijna oneindig uit (overdreven). Zeker als ik bij ons de dijk afrij kan ik thuis halen zonder gas te geven. Dat rijdt dan toch lekker zuinig?

Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan om een handgeschakelde bak in z'n vrij te zetten.

Geplaatst: 05.04.2011 - 20:13
door Iroll
Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan om een handgeschakelde bak in z'n vrij te zetten.
Nee, je kan een handbak, stationair en in zijn vrij, gerust de hele dijk aflaten rollen. Hoewel gerust? Wel zeker weten dat de motor niet afslaat want zonder rem- en stuurbekrachtiging een dijk afrollen = een nat pak. :D
Maar de motor gebruikt dan dus wel benzine om even terug te komen op je 1e vraag.

Geplaatst: 05.04.2011 - 21:34
door Shockwave
Hoewel gerust? Wel zeker weten dat de motor niet afslaat want zonder rem- en stuurbekrachtiging een dijk afrollen = een nat pak. :D

Haha, dat zou iets minder leuk zijn, maar bedankt voor je antwoord, weet ik dat ook weer.