technische vraag over de 4traps automaat

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

mag je al rijdend (bijv. op een afrit van de snelweg) uitollen door de automaat in Neutral te zetten, en vervolgens onderaan de afrit (bij bijv. een stoplicht of rotonde) de bak al rollend weer in Drive zetten??

ik ben benieuwd of dit kwaad kan voor de bak. of dat het geen probleem is cq ok is.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is een manier van rijden die de techniek om zeep helpt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je hebt zonder aandrijving totaal geen controle over de auto,afgezien dat het slecht is voor de bak..
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En wat heeft het voor zin..?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

bedankt voor jullie reacties.

't is een stukje zuiniger.

Maar goed, jullie zeggen dus allen dat het slecht is voor de bak?
Wat gaat er stuk dan?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Gas los in D, verbruik 0,0.
Bak in N, verbruik van stationair toerental.
Je verbruikt dus meer met jou "techniek".
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

945i schreef:Gas los in D, verbruik 0,0.
Bak in N, verbruik van stationair toerental.
Je verbruikt dus meer met jou "techniek".
Klopt, gas los in D en boven de 1600rpm worden de injectoren gesloten gehouden door de ecu. Verbruik is dan dus 0,0. Komt het toerental daaronder dan pikken de injectoren weer op om de overgang naar stationair mooi vloeiend te krijgen. In de N zit de motor gelijk op stationair toerental en zal dus wel benzine verbruiken.
Behalve slecht voor de bak is het dus ook minder goed voor het verbruik om gelijk in N te schakelen.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1163
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

En kan iemand van jullie uitleggen hoe dat zit bij een handbak? Kun je die bijvoorbeeld wel probleemloos in z'n vrij zetten of is dat ook slecht?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Leg jij het voordeel ervan is uit?????

Ik zie alleen maar nadelen..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De wegligging van een auto wordt bepaald door de besturing en de aandrijving voor een groot deel,valt een van deze twee weg dan is de controle over de auto een stuk minder..
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik ben overtuigd (om het niet meer te doen). dank u.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1502
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ligt aan te toestand van je handbak, als deze stuk is gaat dit niet probleemloos, in andere gevallen kan dit wel, mits je dit, als je nog beweegt, combineert met een flinke trap tegen het meest linker pedaal.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1163
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

Leg jij het voordeel ervan is uit?????
Als ik bijvoorbeeld mijn auto in z'n vrij zet rolt hij bijna oneindig uit (overdreven). Zeker als ik bij ons de dijk afrij kan ik thuis halen zonder gas te geven. Dat rijdt dan toch lekker zuinig?

Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan om een handgeschakelde bak in z'n vrij te zetten.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan om een handgeschakelde bak in z'n vrij te zetten.
Nee, je kan een handbak, stationair en in zijn vrij, gerust de hele dijk aflaten rollen. Hoewel gerust? Wel zeker weten dat de motor niet afslaat want zonder rem- en stuurbekrachtiging een dijk afrollen = een nat pak. :D
Maar de motor gebruikt dan dus wel benzine om even terug te komen op je 1e vraag.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1163
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Veenendaal

Hoewel gerust? Wel zeker weten dat de motor niet afslaat want zonder rem- en stuurbekrachtiging een dijk afrollen = een nat pak. :D

Haha, dat zou iets minder leuk zijn, maar bedankt voor je antwoord, weet ik dat ook weer.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”