In het instructieboekje staat een stukje geschreven over de werking van het roetfilter. Om de 300-1000 km reinigt dit filter zichzelf en stijgt het brandstofgebruik, zo lees ik.
1.
Kan ik, los van de BC, zien of merken dat het filter zichzelf aan het reinigen is? Ik heb soms mijn vermoedens als ik zie dat de auto 1 op 14 rijdt ipv 1 op 17 (met CC)
2.
Ook staat er geschreven dat als er een melding op het display verschijnt het filter 80% vol is. De auto kan dan slecht starten en in voorkomende gevallen dient het filter vervangen te worden.
- Heeft iemand dit al aan de hand gehad?
- Bij welke kilometerstand?
- Is dit een dure grap?
Roetfilter
- timewa
- 2nd Gear member
1) Regeneratie van het roetfilter is normaliter niet merkbaar, ook niet in de verbruiksmeter. Het tijdelijk hogere verbruik komt door de extra brandstofinspuiting als de uitlaatkleppen open staan.
2) Dit is een disclaimer. Als je heel veel korte ritten maakt en de auto nooit de kans krijgt warm te worden, kan het roetfilter niet regeneren. Er is namelijk een bepaalde temperatuur nodig in combinatie met extra ingespoten brandstof om de regeneratie te kunnen initieren.
Als je een paar honderd kilometer alleen maar hele korte ritten (<5 min) hebt gemaakt, zou de melding kunnen verschijnen. De tegendruk in je uitlaat neemt dan toe, met mogelijk slecht starten of lopen tot gevolg. Dan is het zaak een poosje langer te rijden (snelwegrit) zodat de ECU alsnog het filter schoon kan branden.
Dit is echter een heel uitzonderlijke situatie en ik denk dat 98 van de 100 Volvo rijders deze melding nooit zullen zien.
2) Dit is een disclaimer. Als je heel veel korte ritten maakt en de auto nooit de kans krijgt warm te worden, kan het roetfilter niet regeneren. Er is namelijk een bepaalde temperatuur nodig in combinatie met extra ingespoten brandstof om de regeneratie te kunnen initieren.
Als je een paar honderd kilometer alleen maar hele korte ritten (<5 min) hebt gemaakt, zou de melding kunnen verschijnen. De tegendruk in je uitlaat neemt dan toe, met mogelijk slecht starten of lopen tot gevolg. Dan is het zaak een poosje langer te rijden (snelwegrit) zodat de ECU alsnog het filter schoon kan branden.
Dit is echter een heel uitzonderlijke situatie en ik denk dat 98 van de 100 Volvo rijders deze melding nooit zullen zien.
- edraket
- 7th Gear member
Heu, je spreekt jezelf hier toch tegen? Het is weldegelijk aan de verbruiksmeter te zien als het filter regenereert in elk geval, maar wat bedoel je nu met bovenstaande zin?timewa schreef:1) Regeneratie van het roetfilter is normaliter niet merkbaar, ook niet in de verbruiksmeter. Het tijdelijk hogere verbruik komt door de extra brandstofinspuiting als de uitlaatkleppen open staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
1. Zeker merkbaar in verbruik.
2. Onder koudere omstandigheden kan 100km aan kortere ritjes al voldoende zijn om het filter vol te laten lopen. Je krijgt dan eerst een waarschuwing en vrij snel daarna gaat de motor in een soort laag vermogen stand draaien. Zeer duidelijk merkbaar. Gelukkig is het mij toen gelukt om het roetfilter weer schoon te krijgen door een uurtje op de snelweg te gaan rijden in 4e. Als dat niet meer werkt kan de garage een speciale schoonmaak cyclus starten. Wat erop neer komt dat ze de motor een uur lang op 2000 toeren laten draaien. Laatste stap is nieuw filter.
Door die filterreiniging kan ook het olie peil gaan stijgen doordat er diesel in het carter komt.
Volvo heeft ondertussen wel een paar keer de software aangepast zodat het filter vaker korter gereinigd wordt. Dixit mijn dealer. Er waren te veel problemen met klanten die verstopte filters kregen door altijd in de woon-werk files te zitten.
2. Onder koudere omstandigheden kan 100km aan kortere ritjes al voldoende zijn om het filter vol te laten lopen. Je krijgt dan eerst een waarschuwing en vrij snel daarna gaat de motor in een soort laag vermogen stand draaien. Zeer duidelijk merkbaar. Gelukkig is het mij toen gelukt om het roetfilter weer schoon te krijgen door een uurtje op de snelweg te gaan rijden in 4e. Als dat niet meer werkt kan de garage een speciale schoonmaak cyclus starten. Wat erop neer komt dat ze de motor een uur lang op 2000 toeren laten draaien. Laatste stap is nieuw filter.
Door die filterreiniging kan ook het olie peil gaan stijgen doordat er diesel in het carter komt.
Volvo heeft ondertussen wel een paar keer de software aangepast zodat het filter vaker korter gereinigd wordt. Dixit mijn dealer. Er waren te veel problemen met klanten die verstopte filters kregen door altijd in de woon-werk files te zitten.
- timewa
- 2nd Gear member
Sorry, inderdaad onduidelijk: Je merkt normaliter niets van regeneratie in de zin van motorloop e.d., dat bedoelde ik.edraket schreef:Heu, je spreekt jezelf hier toch tegen? Het is weldegelijk aan de verbruiksmeter te zien als het filter regenereert in elk geval, maar wat bedoel je nu met bovenstaande zin?timewa schreef:1) Regeneratie van het roetfilter is normaliter niet merkbaar, ook niet in de verbruiksmeter. Het tijdelijk hogere verbruik komt door de extra brandstofinspuiting als de uitlaatkleppen open staan.
Bij mijn huidige auto zie je het ook niet terug in de verbruiksmeter, maar dat is klaarblijkelijk bij Volvo anders.
-
- 2nd Gear member
Ja, ik denk aan de BC te zien wanneer het proces gaande is. Scheelt ongeveer 3 km op één liter. En dit gedurende ongeveer 15-20 minuten.
Maar misschien zie ik spoken.
Maar misschien zie ik spoken.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
- edraket
- 7th Gear member
Nee klopt helemaal, het verbruik gaat zichtbaar sterk omhoog vanwege de extra ingespoten brandstof.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sanco
- 5th Gear member
Inderdaad, eerder een windei.
wel de lasten, niet de lusten.. zoals zovele zogenaamde milieu maatregelen.
wel de lasten, niet de lusten.. zoals zovele zogenaamde milieu maatregelen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
- timewa
- 2nd Gear member
Hier ben ik het zeker niet mee eens. Ik heb zelf detailonderzoek gedaan op het gebied van roetgeneratie en filtering bij auto's, en een af-fabriek roetfilter is wel degelijk een enorme stap voorwaarts, ook al kost het iets meer brandstof. Roetdeeltjes zijn aantoonbaar schadelijk en vies. Een goed ontworpen filtersysteem haalt meer dan 99% van de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en zorgt daarmee voor een oplossing voor 1 van de twee grote nadelen van diesel (de andere is NOx).
Het ligt overigens anders bij achteraf gemonteerde roetfilters. Die zijn nauwelijks efficient, halen slechts 30% reductie en zijn eigenlijk de moeite van productie en montage niet waard.
Ik vind het een enorm goede ontwikkeling dat roetfilters tegenwoordig indirect "verplicht" zijn. En nee, ik ben niet van de milieupolitie.
Het ligt overigens anders bij achteraf gemonteerde roetfilters. Die zijn nauwelijks efficient, halen slechts 30% reductie en zijn eigenlijk de moeite van productie en montage niet waard.
Ik vind het een enorm goede ontwikkeling dat roetfilters tegenwoordig indirect "verplicht" zijn. En nee, ik ben niet van de milieupolitie.
- sanco
- 5th Gear member
Een goed werkend filter op zich, daar heb ik in principe niets op tegen, maar als ik kijk naar alle randverschijnselen zoals een gemiddeld hoger overall verbruik, uitlaatgassen die via je EGR terug je inlaattraject ingaan, (roet) filters die al na 80kkm moeten worden vervangen, soms nogal giftige additivieven, minder fijn draaiende motoren door de kritische, scherpe afregeling... en dan het vervolgens alsnog het met een overmaat verbranden van het roet geeft mij nu niet bepaald goed gevoel.
Dit geldt ook voor al die zogenaamd zuinige auto's die in de praktijk gewoon net als vroeger 1 op 12 draaien. Ok, ik dwaal nu af, maar voor een deel zijn het zaken die op papier de consument een "goed" gevoel moeten geven, maar ik geloof veel meer in de winst van een bewuster gebruik van de auto, en dat zie ik op wat hoger niveau niet echt terug in alle huidige maatregelen en voorschriften.
Het hele milieu is en blijft voor een groot deel een kapstok waaraan je lekker wat belasting kunt hangen.
ok, terug naar de oorspronkelijke vraag, Ja, je merkt weldegelijk iets aan je motorloop en aan je verbruik als het filter regenereert.
Dit geldt ook voor al die zogenaamd zuinige auto's die in de praktijk gewoon net als vroeger 1 op 12 draaien. Ok, ik dwaal nu af, maar voor een deel zijn het zaken die op papier de consument een "goed" gevoel moeten geven, maar ik geloof veel meer in de winst van een bewuster gebruik van de auto, en dat zie ik op wat hoger niveau niet echt terug in alle huidige maatregelen en voorschriften.
Het hele milieu is en blijft voor een groot deel een kapstok waaraan je lekker wat belasting kunt hangen.
ok, terug naar de oorspronkelijke vraag, Ja, je merkt weldegelijk iets aan je motorloop en aan je verbruik als het filter regenereert.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
-
- 1st Gear member
Ook ik had grote problemen met de roetfilter (hoger en hoger oliepeil) maar ik moet zeggen dat sinds de laatste update er op gezet (3 maanden geleden) het oliepeil precies het zelfde blijft, de motor draait beter en het verbruik is nu 7l/100km en vroeger was het 8l/100km.
De motor heeft nu 170,000 gelopen en de filter werkt beter dan ooit dus ik hoop dat die niet snel vervangen hoeft te worden (de getande riem is eerst aan de beurt). Als ik merk dat de motor wat minder fel is, dan ga ik even op de snelweg naar het werk ipv via de binnenwegen en de filter wordt schoon gebrand. Het dieselverbruik ligt dan bij 10l/100km voor een klein kwartiertje en gaat dan terug naar 6 - 7l/100km. De 5-cylinder is zo'n 10% minder zuinig dan de VW 1.9TDi die ik eerst had maar het comfort is ook op een andere planeet.
Maar ja, Sanco heeft gelijk dat de roetfilter ook maar een lapmiddel is die IMHO gelijk staat met een hardloper met een zakdoek in z'n mond.
De motor heeft nu 170,000 gelopen en de filter werkt beter dan ooit dus ik hoop dat die niet snel vervangen hoeft te worden (de getande riem is eerst aan de beurt). Als ik merk dat de motor wat minder fel is, dan ga ik even op de snelweg naar het werk ipv via de binnenwegen en de filter wordt schoon gebrand. Het dieselverbruik ligt dan bij 10l/100km voor een klein kwartiertje en gaat dan terug naar 6 - 7l/100km. De 5-cylinder is zo'n 10% minder zuinig dan de VW 1.9TDi die ik eerst had maar het comfort is ook op een andere planeet.
Maar ja, Sanco heeft gelijk dat de roetfilter ook maar een lapmiddel is die IMHO gelijk staat met een hardloper met een zakdoek in z'n mond.
-
- 2nd Gear member
Werkt het regenereren dan alleen boven de 2000 tpm? Rij zelf met een V60 D3, en pas bij ca. 130km/u in de 6-de versnelling kom ik daarboven?Wat erop neer komt dat ze de motor een uur lang op 2000 toeren laten draaien
V60 D4 Kinetic
-
- 1st Gear member
5e versnelling??
-
- 2nd Gear member
Tuurlijk, die zit er ook op. Dus als de melding komt dat het filter vol zit is dat een optie, net als de 4-de.5e versnelling??
Maar als de melding verschijnt ben je wat aan de late kant denk ik, toch? Lijkt mij handiger dat het systeem ook werkt met lagere toerentallen. Want anders moet je een schema bij gaan houden wanneer je weer een keer een half uur in de 5-de versnelling gaat rijden en maar hopen dat het filter dan ook geregenereerd wordt.
V60 D4 Kinetic
-
- 2nd Gear member
Normaal werkt het schoonbranden ook bij lagere toerentallen. Zolang de motor en het roetfilter maar heet genoeg zijn. Alleen als het filter al te ver dicht zit geeft een constant toerental van rond de 2000 betere resultaten. Volgens mijn dealer dan toch. En bij mij heeft het 2x geholpen.