Pagina 1 van 1

B23A - Wat is de juiste brandstof?

Geplaatst: 06.04.2011 - 14:23
door mlaroi
Hallo iedereen,

Ik ga aanstaande dinsdag mijn 244 DL 2.1 uit '76 inruilen voor een 244 GL 2.3 uit 1985 (het model met de rechtopstaande gril). Nu heeft deze auto een B23A motorblok. Ik heb al veel op internet gezocht maar de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn over de juiste brandstof. Officieel zou dit motorblok alleen maar op Euro98 kunnen lopen, tegelijkertijd hoor ik ook veel mensen roepen dat deze auto's het prima doen op Euro95. Natuurlijk is LPG ideaal, maar dat zit er (nog) niet op. Dat is dus in eerste instantie geen optie.

Wat zal ik eens in de tank gooien?

P.S. Heeft iemand misschien een PDFje van de owners manual van dit type auto? Zo ja, kun je dat misschien aan mij mailen? Bij voorbaat dank!

Geplaatst: 06.04.2011 - 17:13
door B-lennium
Gewoon 98 en heel afentoe een tankje 95, maar wel van een goed merk, geen tango rommel

Ik merk dat mijn motor schoner blijft door de bp-ultimate die ik tank, kan dr zelfs verder op rijden!

Geplaatst: 06.04.2011 - 17:46
door mlaroi
Hey B-Lennium, thnx voor de reactie. Daar kan ik wat mee.
Tof project overigens, die 164 Turbo, ik was net dat topic aant lezen.
Maar ff terzake :-P :
Hoeveel verschil denk je dat het maakt qua verbruik 98 of 95? Ook sprak ik iemand die zei dat je daar ook een soort toevoeging bij de euro95 kunt gooien, ervaringen daarmee?

Geplaatst: 06.04.2011 - 18:03
door B-lennium
de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.

ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.

de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!

Geplaatst: 07.04.2011 - 09:57
door oudevolvo
Geen PDF-je van het owners manual, wel een link naar Volvo
1985 VOLVO DL, GL and Turbo

Geplaatst: 07.04.2011 - 14:31
door mlaroi
Thanks for the link! Handig deze manual, wel nadelig dat deze niet helemaal van toepassing is op het model wat ik heb gekocht. Deze is van voor augustus 1985, en is een Nederlands model.

Iemand anders nog met een usersmanual voor Europa?

Geplaatst: 07.04.2011 - 16:07
door ferdy
B-lennium schreef:de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.

ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.

de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
Om winst uit euro 98 te halen moet je toch je ontsteking vervroegen?

Geplaatst: 07.04.2011 - 16:30
door B-lennium
Ja en nee, in mn megasquirt auto wel (van 1:8 naar 1:9) maar de peugeot 205 loopt er ook langer op 50km per tank

Geplaatst: 07.04.2011 - 17:43
door mlaroi
Is er sowiezo een beter alternatief (qua Fuel-economy) voor de ontsteking van een 244 met een B23A blok?

Geplaatst: 07.04.2011 - 19:06
door B-lennium
Een vers onstekings systeem helpt altijd met het gebruik.
Zorg voor nieuwe kabels, bougies en rotor/verdeelkap vergeet ook de bobine niet.

Een 1985 blok heeft al contactpunt loze ontsteking, een 123 heeft geen zin.

Geplaatst: 08.04.2011 - 09:22
door whitehorsekart
Even de theorie?: als je motor een klopsensor heeft en hij hoort 98 octaan te krijgen, zal je best op 95 kunnen rijden, maar op het ogenblik dat je vermogen vraagt zal de klopsensor ervoor zorgen dat je ontsteking verlaat wordt om te voorkomen dat de motor gaat "pingelen". Je bent dan dus vermogen kwijt.

Bij een motor zónder electronica moet je gewoon tanken wat de fabrikant voorschreef, anders loop je het risico op ernstige motorschade. Je kunt ook octaanboosters kopen, die je bij de 95 mengt om de klopvastheid te verhogen. (of de compressie verlagen door bijvoorbeeld een dikkere koppakking te monteren, maar dat kost ook vermogen)

Geplaatst: 08.04.2011 - 09:47
door mlaroi
@ Whitehorsekart: thnx 4 the info! Ben weer helemaal op de hoogte :-D

@B-lennium: ook thnx 4 the info, wat is denk je een goede plek om deze onderdelen op de kop te tikken? (behalve scandcar, fijne winkel, maar soms n beetje duur). Heeft het wel zin een krachtigere bobine te plaatsen?

Geplaatst: 08.04.2011 - 12:23
door admiral
waarom moet er een krachtigere bobine in

Geplaatst: 08.04.2011 - 12:58
door whitehorsekart
Gewoon een goede bobine volstaat hoor!

Geplaatst: 08.04.2011 - 13:15
door mlaroi
Niets moet, ik was alleen benieuwd wat t beste werkt, en of er andere set-ups mogelijk zijn die beter werken als de standaard combi

Geplaatst: 08.04.2011 - 16:54
door v700r
Ga anders eens even neuzen op www.volvolvo.nl daar zitten erg veel '240' mensen.