B23A - Wat is de juiste brandstof?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hallo iedereen,

Ik ga aanstaande dinsdag mijn 244 DL 2.1 uit '76 inruilen voor een 244 GL 2.3 uit 1985 (het model met de rechtopstaande gril). Nu heeft deze auto een B23A motorblok. Ik heb al veel op internet gezocht maar de meningen schijnen nogal verdeeld te zijn over de juiste brandstof. Officieel zou dit motorblok alleen maar op Euro98 kunnen lopen, tegelijkertijd hoor ik ook veel mensen roepen dat deze auto's het prima doen op Euro95. Natuurlijk is LPG ideaal, maar dat zit er (nog) niet op. Dat is dus in eerste instantie geen optie.

Wat zal ik eens in de tank gooien?

P.S. Heeft iemand misschien een PDFje van de owners manual van dit type auto? Zo ja, kun je dat misschien aan mij mailen? Bij voorbaat dank!
Volvo 244 GL 2.3 1985
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Gewoon 98 en heel afentoe een tankje 95, maar wel van een goed merk, geen tango rommel

Ik merk dat mijn motor schoner blijft door de bp-ultimate die ik tank, kan dr zelfs verder op rijden!
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hey B-Lennium, thnx voor de reactie. Daar kan ik wat mee.
Tof project overigens, die 164 Turbo, ik was net dat topic aant lezen.
Maar ff terzake :-P :
Hoeveel verschil denk je dat het maakt qua verbruik 98 of 95? Ook sprak ik iemand die zei dat je daar ook een soort toevoeging bij de euro95 kunt gooien, ervaringen daarmee?
Volvo 244 GL 2.3 1985
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.

ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.

de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Geen PDF-je van het owners manual, wel een link naar Volvo
1985 VOLVO DL, GL and Turbo
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Thanks for the link! Handig deze manual, wel nadelig dat deze niet helemaal van toepassing is op het model wat ik heb gekocht. Deze is van voor augustus 1985, en is een Nederlands model.

Iemand anders nog met een usersmanual voor Europa?
Volvo 244 GL 2.3 1985
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

B-lennium schreef:de toevoeging is waarschijnlijk loodvervanger, die heb je niet nodig bij een auto uit 85.

ik merk aan kosten geen verschil tussen 95 en 98, met 98 rijd de auto net iets 'zuiniger' dat heft het verschil in prijs weer op.

de turbo is een leuke auto ja, bedankt voor je compliment!
Om winst uit euro 98 te halen moet je toch je ontsteking vervroegen?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ja en nee, in mn megasquirt auto wel (van 1:8 naar 1:9) maar de peugeot 205 loopt er ook langer op 50km per tank
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Is er sowiezo een beter alternatief (qua Fuel-economy) voor de ontsteking van een 244 met een B23A blok?
Volvo 244 GL 2.3 1985
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Een vers onstekings systeem helpt altijd met het gebruik.
Zorg voor nieuwe kabels, bougies en rotor/verdeelkap vergeet ook de bobine niet.

Een 1985 blok heeft al contactpunt loze ontsteking, een 123 heeft geen zin.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Even de theorie?: als je motor een klopsensor heeft en hij hoort 98 octaan te krijgen, zal je best op 95 kunnen rijden, maar op het ogenblik dat je vermogen vraagt zal de klopsensor ervoor zorgen dat je ontsteking verlaat wordt om te voorkomen dat de motor gaat "pingelen". Je bent dan dus vermogen kwijt.

Bij een motor zónder electronica moet je gewoon tanken wat de fabrikant voorschreef, anders loop je het risico op ernstige motorschade. Je kunt ook octaanboosters kopen, die je bij de 95 mengt om de klopvastheid te verhogen. (of de compressie verlagen door bijvoorbeeld een dikkere koppakking te monteren, maar dat kost ook vermogen)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

@ Whitehorsekart: thnx 4 the info! Ben weer helemaal op de hoogte :-D

@B-lennium: ook thnx 4 the info, wat is denk je een goede plek om deze onderdelen op de kop te tikken? (behalve scandcar, fijne winkel, maar soms n beetje duur). Heeft het wel zin een krachtigere bobine te plaatsen?
Volvo 244 GL 2.3 1985
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

waarom moet er een krachtigere bobine in
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Gewoon een goede bobine volstaat hoor!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
mlaroi
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Niets moet, ik was alleen benieuwd wat t beste werkt, en of er andere set-ups mogelijk zijn die beter werken als de standaard combi
Volvo 244 GL 2.3 1985
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ga anders eens even neuzen op www.volvolvo.nl daar zitten erg veel '240' mensen.
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”