hoi,
een paar maanden geleden heb ik een S60 gekocht met de weet dat de distributieriem tzt vervangen moet worden (auto is van 2002 en klok staat nu op 153500) ik heb de riem bekeken en je kan zien dat er wel slijtage is, kleine barstjes op de rondingen bij de camshaft polies.
ik wil deze klus samen met een vriend gaan doen (heeft een brug en lucht gereedschap).
nu lees ik in VADIS dat er een speciale tool nodig is om de krukas polie los te maken. heeft iemand (in de omgeving denbosch/eindhoven) een dergelijke tool die ik kan overnemen/lenen?
daarnaast vraag ik me af of het verstandig is om een riem(kit) op ebay te bestellen of dat ik beter naar de VOD kan voor een set
tools om distributieriem te vervangen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 11:49
- Contacteer:
Een goede luchtsleutel doet wonderen. Ik zou origineel kopen, volgens mij is het prijs verschil niet zo groot.
Vergeet niet de waterpomp, span- en looprollen te vervangen.
Vergeet niet de waterpomp, span- en looprollen te vervangen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Is dit een benzine auto?
voor een benzine versie hoeft de poelie er namelijk helemaal niet af! Er zit een plastic kapje dat je kunt verwijderen onder de poelie waarna je de riem kunt vervangen zonder tool en zonder verwijderen van poelie.
Bij een diesel gaat dit niet.
voor een benzine versie hoeft de poelie er namelijk helemaal niet af! Er zit een plastic kapje dat je kunt verwijderen onder de poelie waarna je de riem kunt vervangen zonder tool en zonder verwijderen van poelie.
Bij een diesel gaat dit niet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Om het merkteken op de krukas beter te kunnen zien ,is het handiger de krukaspoelie te verwijderen.
Let wel op de vvt tandwielen,dat deze weer juist op de merktekens komen te staan en let op de riemspanner,draai deze de goeie kant op,anders gaat het mis en loopt de boel in de prak.
Als je er totaal geen ervaring mee hebt,kun je er beter zelf niet aan beginnen..
SKF
Conti
Volvo orgineel
Allemaal goed dus die riemensets..
Let wel op de vvt tandwielen,dat deze weer juist op de merktekens komen te staan en let op de riemspanner,draai deze de goeie kant op,anders gaat het mis en loopt de boel in de prak.
Als je er totaal geen ervaring mee hebt,kun je er beter zelf niet aan beginnen..
SKF
Conti
Volvo orgineel
Allemaal goed dus die riemensets..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Ik heb eergisteren alles vervangen(ook koelvloeistof) op mijn V70 T5 in 2h30 (koffie inbegrepen)!Alle onderdelen van Gates.
Je kan inderdaad de distributieriem vervangen zonder de krukaspoelie te verwijderen (ik deed het zo) maar zoals Ramon opmerkt is het inderdaad makkelijker om het merkteken te zien als je die verwijderd!
Je kan inderdaad de distributieriem vervangen zonder de krukaspoelie te verwijderen (ik deed het zo) maar zoals Ramon opmerkt is het inderdaad makkelijker om het merkteken te zien als je die verwijderd!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Voor de liefhebbers;
Gates verkoopt het gereedschap ; GAT5039.
Naar ik meen ca. €20,00 bij Brezan.
Gates verkoopt het gereedschap ; GAT5039.
Naar ik meen ca. €20,00 bij Brezan.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 11:49
- Contacteer:
het is een benzine versie
ik heb zelf geen ervaring met distributieriemen, met VADIS bij de hand moet het toch wel lukken lijkt me.
zijn er meer mensen met ervaring met bepaalde merken?
-gates
-dayco
-volvo
ik vind het een minder prettig idee als er een wazige OEM op licht, 160dkm is best veel
ik heb zelf geen ervaring met distributieriemen, met VADIS bij de hand moet het toch wel lukken lijkt me.
zijn er meer mensen met ervaring met bepaalde merken?
-gates
-dayco
-volvo
ik vind het een minder prettig idee als er een wazige OEM op licht, 160dkm is best veel

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Gates is het merk dat Volvo als OEM gebruikt!
Je kan een komplete set krijgen met waterpomp inbegrepen bij Gates!
Toch maar opletten hoor als je het doet,je onderdelen kosten +/- 200EUR
een motor in de prak is al gouw 3.000EUR hé !!??
Je kan een komplete set krijgen met waterpomp inbegrepen bij Gates!
Toch maar opletten hoor als je het doet,je onderdelen kosten +/- 200EUR
een motor in de prak is al gouw 3.000EUR hé !!??
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Een wazige OEM ?????willumpie82 schreef:.....ik vind het een minder prettig idee als er een wazige OEM op licht, 160dkm is best veel
Die bestaat niet ! OEM staat voor Original Equipment Manufacturer oftewel het is het product dat, in dit geval door Volvo, als eerste montage wordt gebruikt !
En we mogen toch hopen dat Volvo geen 'wazige' producten gebruikt !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 11:49
- Contacteer:
hi,
ik ben inmiddels weer wat km's dichter bij de 160k, ik heb iig besloten om het te laten doen. nu ben ik even aan het rondvragen geweest bij een aantal garages:
- VOD: 450Euro (ex waterpomp, word alleen vervangen indien nodig)
- beun1: 400Euro incl waterpomp, geen garantie zonder pomp
- beun-Pool: 150Euro arbeid, ex onderdelen +150euro?
daarnaast zit de volvo service praktisch naast mijn werk, handig ivm halen brengen.
is de VOD die extra euro's waard?
ik ben inmiddels weer wat km's dichter bij de 160k, ik heb iig besloten om het te laten doen. nu ben ik even aan het rondvragen geweest bij een aantal garages:
- VOD: 450Euro (ex waterpomp, word alleen vervangen indien nodig)
- beun1: 400Euro incl waterpomp, geen garantie zonder pomp
- beun-Pool: 150Euro arbeid, ex onderdelen +150euro?
daarnaast zit de volvo service praktisch naast mijn werk, handig ivm halen brengen.
is de VOD die extra euro's waard?
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wie is VOD ?
Heb je al eens bij officiële dealer gevraagd ? Zou zelf de waterpomp mee vervangen, het zijn uiteindelijk de kosten ook weer niet
Heb je al eens bij officiële dealer gevraagd ? Zou zelf de waterpomp mee vervangen, het zijn uiteindelijk de kosten ook weer niet
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21.11.2010 - 11:49
- Contacteer:
VOD = VolvoDealer 

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waar halen ze 150 euro arbeidsloon vandaan?
Voor anderhalf uur werk?
Voor anderhalf uur werk?
Dat is de beunpool, die werken daar zeker 10 uren voor. De meesten willen daar ook wel 15 uren voor werken.Ramon&Ramon schreef:Waar halen ze 150 euro arbeidsloon vandaan?
Voor anderhalf uur werk?
Is voor hen sowieso een kwart maand salaris.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Oh zo 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Hoi,
Ik heb vandaag de distributieriem vervangen van mijn V70, 140 pk benzine. Ik heb de looprol, spanrol, waterpomp en de riem vervangen, en verder de spanrol van de multieriem en de multieriem zelf. Voorlopig kan de auto er weer tegen. Ik ben er op mijn gemak ongeveer 3.5 uur mee bezig geweest met tussendoor wat pauze. Ik heb de poulie niet verwijderd maar het plaatje dat met 2 boutjes vast zit. Met een beetje gezond verstand en goed kijken is het da erg goed te doen om de riem te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Ik heb alles uitvoerig getest en de motor met de hand rondgedraaid voordat ik alles terug gemonteerd heb.
Ramon:
Ik heb met de oude spanner van de D-riem eens wat gespeeld. Volgens de beschrijving mpet je de spanner bij het spannen met inbussleutel 6 tegen de clock indraaien totdat het beweegbare deel in het midden staat. Zo heb ik het dus gedaan. Je kunt hem echter ook spannnen door met de klok mee te draaien.... gaat het echt mis als iemand dat doet?
Hans
Ik heb vandaag de distributieriem vervangen van mijn V70, 140 pk benzine. Ik heb de looprol, spanrol, waterpomp en de riem vervangen, en verder de spanrol van de multieriem en de multieriem zelf. Voorlopig kan de auto er weer tegen. Ik ben er op mijn gemak ongeveer 3.5 uur mee bezig geweest met tussendoor wat pauze. Ik heb de poulie niet verwijderd maar het plaatje dat met 2 boutjes vast zit. Met een beetje gezond verstand en goed kijken is het da erg goed te doen om de riem te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Ik heb alles uitvoerig getest en de motor met de hand rondgedraaid voordat ik alles terug gemonteerd heb.
Ramon:
Ik heb met de oude spanner van de D-riem eens wat gespeeld. Volgens de beschrijving mpet je de spanner bij het spannen met inbussleutel 6 tegen de clock indraaien totdat het beweegbare deel in het midden staat. Zo heb ik het dus gedaan. Je kunt hem echter ook spannnen door met de klok mee te draaien.... gaat het echt mis als iemand dat doet?
Hans
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Ramon: Weet jij het antwoord of ook geen idee?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
HansEindhovenV70 schreef:Hoi,
Ik heb vandaag de distributieriem vervangen van mijn V70, 140 pk benzine. Ik heb de looprol, spanrol, waterpomp en de riem vervangen, en verder de spanrol van de multieriem en de multieriem zelf. Voorlopig kan de auto er weer tegen. Ik ben er op mijn gemak ongeveer 3.5 uur mee bezig geweest met tussendoor wat pauze. Ik heb de poulie niet verwijderd maar het plaatje dat met 2 boutjes vast zit. Met een beetje gezond verstand en goed kijken is het da erg goed te doen om de riem te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Ik heb alles uitvoerig getest en de motor met de hand rondgedraaid voordat ik alles terug gemonteerd heb.
Ramon:
Ik heb met de oude spanner van de D-riem eens wat gespeeld. Volgens de beschrijving mpet je de spanner bij het spannen met inbussleutel 6 tegen de clock indraaien totdat het beweegbare deel in het midden staat. Zo heb ik het dus gedaan. Je kunt hem echter ook spannnen door met de klok mee te draaien.... gaat het echt mis als iemand dat doet?
Hans
er staat als het goed is op de spanner een pijltje,tegen de klok indraaien dus.
dus niet met de klok meedraaien,want dan loopt de boel in elkaar..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ramon&Ramon schreef:HansEindhovenV70 schreef:Hoi,
Ik heb vandaag de distributieriem vervangen van mijn V70, 140 pk benzine. Ik heb de looprol, spanrol, waterpomp en de riem vervangen, en verder de spanrol van de multieriem en de multieriem zelf. Voorlopig kan de auto er weer tegen. Ik ben er op mijn gemak ongeveer 3.5 uur mee bezig geweest met tussendoor wat pauze. Ik heb de poulie niet verwijderd maar het plaatje dat met 2 boutjes vast zit. Met een beetje gezond verstand en goed kijken is het da erg goed te doen om de riem te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Ik heb alles uitvoerig getest en de motor met de hand rondgedraaid voordat ik alles terug gemonteerd heb.
Ramon:
Ik heb met de oude spanner van de D-riem eens wat gespeeld. Volgens de beschrijving mpet je de spanner bij het spannen met inbussleutel 6 tegen de clock indraaien totdat het beweegbare deel in het midden staat. Zo heb ik het dus gedaan. Je kunt hem echter ook spannnen door met de klok mee te draaien.... gaat het echt mis als iemand dat doet?
Hans
er staat als het goed is op de spanner een pijltje,tegen de klok indraaien dus.
dus niet met de klok meedraaien,want dan loopt de boel in elkaar..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Weet niet of je er zo uitkomt,anders bel je maar even!