Pagina 1 van 1

wisser achter doet het niet:motor stuk of kabelbreuk?

Geplaatst: 13.04.2011 - 22:29
door appie76
Hi,

Mijn achter ruitenwisser doet het niet. Ik heb hem open gemaakt in de hoop dat het ging om het bekende vastgelopen-as-probleem, maar daar lijkt het niet te zitten want die draait goed. Desondanks springt de zekering eruit als ik de wisser inschakel.

Wat zou er aan de hand zijn en hoe kan ik het controleren/vaststellen?

Zou de elektronica vd wisser niet goed zijn (sluiting in de motor zelf misschien?) of misschien is er kabelbreuk ten gevolge van het vele openen vd achterklep?

Ik heb een multimeter dus ik kan weerstand/spanning meten, bijv. vd bedrading, alleen is mijn vraag: wát moet ik wáár meten om conclusies te kunnen trekken?

Geplaatst: 14.04.2011 - 20:04
door Biarritz
Heb hetzelfde laatst ook gehad. Ruitenwissermotor is toen vervangen.

Geplaatst: 14.04.2011 - 23:01
door Daneel
Bij mij was de kabelboom doorgesleten. Het zag er ook heel knullig uit, maar goed, er zit nu een nieuwe kabelboom in en kan ik weer even voort (hoop ik).

Geplaatst: 15.04.2011 - 07:39
door abbabak1
Bij mij was het het slijten van het plastik tandwiel. Typisch als de ruitenwisser in de winter niet vrij wordt gemaakt en aan de ruit vastgevroren is.

Heb je de motor getest op een acculader ?

Geplaatst: 15.04.2011 - 10:16
door appie76
Daneel schreef:Bij mij was de kabelboom doorgesleten. Het zag er ook heel knullig uit, maar goed, er zit nu een nieuwe kabelboom in en kan ik weer even voort (hoop ik).
Hoe (en dan denk ik met name 'waar?') kun je die kabelboom bekijken? Die zit toch in een rubberen omhulsel als ik me niet vergis? (ik herinner me dit van toen ik mijn achterspoiler plaatste). Kun je dat ding gemakkelijk lospeuteren misschien? En hoe bedoel je 'zag er knullig uit'?
Biarritz schreef:Heb hetzelfde laatst ook gehad. Ruitenwissermotor is toen vervangen.
Alleen de motor of de hele unit? Bij de motor zit nog wat elektronica (klein schakelingetje, waarschijnlijk een automatische zekering o.i.d.), is dat toen ook vervangen of daadwerkelijk alleen de motor, zodat er dus het e.e.a. los- en weer vastgesoldeerd moest worden?
abbabak1 schreef:Bij mij was het het slijten van het plastik tandwiel. Typisch als de ruitenwisser in de winter niet vrij wordt gemaakt en aan de ruit vastgevroren is.

Heb je de motor getest op een acculader ?
Het tandwiel ziet er prima uit, dus dat is het denk ik niet. Je triggert me wel met die opmerking over het testen vd motor op een acculader. Hoe doe je dat? Zou ik wel willen proberen (als ik dat ding gevonden krijg :? )

Geplaatst: 15.04.2011 - 13:54
door Biarritz
Het viel onder de garantie dus ik denk dat de dealer het compleet heeft vervangen.

Geplaatst: 15.04.2011 - 15:55
door abbabak1
Kan geen foto's vinden, wel heb ik de oude nog liggen...was niet zo moeilijk om te testen. De motor heeft 1 of 2 draden, 1x massa (kan ook op chassis zijn) en 1 x +12V.

Omdat de stroom groot kan zijn wel eerst goed aansluiten wegens vonkvorming

Overigens zag mijn tandwiel er ook prima uit, er zit altijd een beetje vet op en het motor wormwiel maakt het tandwiel maar op 1 plek kapot, namelijk ruststand. :S

Geplaatst: 07.05.2011 - 21:17
door appie76
De kabelboom die de achterwisser van stroom voorziet, zit die links of rechtsachter? Ik heb de beschermkapjes vd achterklepophanging (?) eraf gehaald en zie links dat de kabel omwikkeld is met electro-/isolatietape, dus daar is ooit iemand bezig geweest. Ik heb het verder maar niet losgemaakt (no point in fixing something that ain't broken) maar als de kabelboom vd wisser inderdaad links zit, dan ga ik dat natuurlijk wel doen want dan is de kans groot dat hier het probleem zit!

Geplaatst: 08.05.2011 - 21:39
door abbabak1
ik heb de mijne net gerepareerd, geen elektra maar een vasstgerot tandwiel. Van nr2 heb ik de as kapot gemaakt omdat die was vastgerot op de as.

Alles netjes in alu vet, 6 proefuurtjes en hopelijk de eerste paar jaar rust...

Testen, zwart is massa, middelste moet 12v en andere weet ik niet...

Afbeelding