Vanmorgen viel me ineens iets op. Er zijn momenten dat de lcd's van de boordcomputer, kilometer- en dagtellers op hun felst branden, los van de instelling van de dashboardverlichting.
Andere momenten lijkt het wel alsof de helderheid correspondeert met de instelling van de dashboardverlichting.
Iemand een idee hoe dit kan en of er eenvoudig wat aan te doen is?
Helderheid LCD in dashboard
-
- 2nd Gear member
Misschien een vuil/kapot stelwieltje.
Ik heb hem ook wel eens losgetikt met mijn knie bij het instappen. Moet je hem even loshalen.
Ik heb hem ook wel eens losgetikt met mijn knie bij het instappen. Moet je hem even loshalen.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Da's grappig, ik heb hetzelfde! Ik vind het wel vreemd, het hoort niet zo lijkt me. Ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
Zit ergens een lichtsensor (volgens mij bij de voorruit en eentje op het middenconsole). Afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht worden de displays al dan niet gedimd. Dit is merkbaar wanneer je op een zonnige dag een tunnel inrijdt. Voor de tunnel zijn de displays fel, na enige momenten in de tunnel worden de displays gedimd, en na enige momenten buiten de tunnel weer fel.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Klopt ja, en de instelling met het stelwieltje regelt de maximum helderheid. Dus zodra de sensor vindt dat er meer verlicht moet worden dan gaat dit tot de ingestelde max. Dimmen zal altijd automatisch gaan.
Mooie instelling omdat de buitenverlichting altijd aanstaat. Zo zou de LCD verlichting dus ook altijd aanstaan. Nu wordt het automatisch gedimd/uitgezet als het niet nodig is.
Mooie instelling omdat de buitenverlichting altijd aanstaat. Zo zou de LCD verlichting dus ook altijd aanstaan. Nu wordt het automatisch gedimd/uitgezet als het niet nodig is.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- joeri1974
- 2nd Gear member
"It's not a bug, it's a feature!"
Wanneer het donkerder wordt, wordt ALLE dashboardverlichting geregeld d.m.v. het stelwieltje links naast het stuur. Dan is er dus geen vuiltje aan de lucht.
Maar wanneer het licht is, werkt dit wieltje niet voor de boordcomputer en de ingebouwde radio. Die branden dan altijd op hun felst, terwijl de overige verlichting wel nog reageert op het wieltje.
Dit hoort zo. Qua logica klopt het ook wel. Het werkt op deze manier zo, dat je 's nachts nooit wordt verblindt (want alle verlichting dimt als het donkerder wordt), maar dat je overdag alles toch nog goed kunt lezen: de snelheidsmeter etc. kun je lezen zonder dat ze verlicht zijn (dat zijn tenslotte geprinte platen), de knoppen allemaal ook (want daar heb je ook geen verlichting voor nodig), en de kilometerteller en radio kun je blijven lezen doordat deze overdag op hun felste stand branden (want als dat niet zou gebeuren, zou je het overdag niet kunnen lezen als de boel gedimd zou zijn).
Eigenlijk razendslim!
Wanneer het donkerder wordt, wordt ALLE dashboardverlichting geregeld d.m.v. het stelwieltje links naast het stuur. Dan is er dus geen vuiltje aan de lucht.
Maar wanneer het licht is, werkt dit wieltje niet voor de boordcomputer en de ingebouwde radio. Die branden dan altijd op hun felst, terwijl de overige verlichting wel nog reageert op het wieltje.
Dit hoort zo. Qua logica klopt het ook wel. Het werkt op deze manier zo, dat je 's nachts nooit wordt verblindt (want alle verlichting dimt als het donkerder wordt), maar dat je overdag alles toch nog goed kunt lezen: de snelheidsmeter etc. kun je lezen zonder dat ze verlicht zijn (dat zijn tenslotte geprinte platen), de knoppen allemaal ook (want daar heb je ook geen verlichting voor nodig), en de kilometerteller en radio kun je blijven lezen doordat deze overdag op hun felste stand branden (want als dat niet zou gebeuren, zou je het overdag niet kunnen lezen als de boel gedimd zou zijn).
Eigenlijk razendslim!
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
V70 D5 2006
- Loeber
- 2nd Gear member
Tjonge, wat zijn ze toch slim bij Volvo. Zal de ene keer wel een zonnige dag zijn geweest en de andere niet. Ik had dit in ieder geval nooit verwacht, maar mijn Volvo blijft me (in positieve zin) verbazen!
V40 2.0i 16v (1996)
V70 2.4T (2001)
V70 2.4T (2001)