Wel van het slot, zéér moeizaam op slot

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
RicoK
3rd Gear member

Vanmorgen bij het op het werk aangekomen ging mijn Volvo zéér moeizaam op slot. Pas na een derde of vierde poging ging de auto op slot. Open ging ie direct na een enkele korte druk op de afstandsbediening, maar het op slot gaan bleef moeizaam.

Vanmiddag thuis gekomen was het euvel er nog steeds; open gaat ie direct, maar op slot zeer moeizaam en na herhaaldelijk aandringen. Omdat dit mij een klein beetje verontrustte, voorzag ik een bezoekje aan de dealer. Totdat ik in een la nog enkele batterijen ontdekte van het model/type CR2032 die mijn inziens zouden moeten passen. En dat deed deze.

De auto gaat nu weer open en dicht na een lichte druk op het betreffende knopje op de afstandsbediening.

Maar wat mij nu bevreemdt is waarom het open gaan wel direct ging, maar het sluiten moeizaam. Wat is de verklaring voor?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
Iroll
6th Gear member

De afstandsbediening zal meer stroom vragen om het stuursignaal te versturen voor het sluiten dan voor het openen lijkt mij.
RicoK
3rd Gear member

Is het niet zo, zo (electro)technisch ben ik ook weer niet, dat dit niet hoeft uit te maken? De afstandsbediening stuurt toch een x-signaal uit en de ontvanger in de auto vertaalt dit en bedient de motor voor de portiervergrendeling danwel -ontgrendeling?

De ervaring heeft mij geleerd, bij andere auto's dat dan weer wel, dat een leegrakende batterij in de afstandsbediening vooral te merken is aan de korter wordende afstand waarop de ontvanger, de auto, reageert op de commando's. En daar was bij mij geen sprake van.

Maar, in ieder geval, de portieren gaan nu weer na een lichte druk op de knoppen vliegensvlug (open en) dicht.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
M@rcel
6th Gear member

Kan het te maken hebben met de batterij herstel tijd?

Je doet de auto open nadat de batterij een nachtje de tijd heeft gehad om zich te herstellen. Het openen gaat goed. Je doet de auto weer op slot zonder dat de batterij zich heeft kunnen herstellen. Het sluiten hapert.

Nieuwe batterij is dus goeie aktie. :)
RicoK
3rd Gear member

Nee, het zal niets te maken hebben met de hersteltijd zoals jij die noemt, want nadat ik de auto toch na langdurend aandringen op slot kreeg weer open deed om het nog eens te proberen ging deze wel direct open. Het sluiten daarentegen duurde weer even.....
360Degreez
5th Gear member

Maak je afstandsbediening eens schoon van binnen, als deze met zo'n rubberen matje werkt kan het zijn dat deze slecht contact maakt wanneer de batterijspanning laag is. (meer weerstand)

Zomaar een idee :-)
RicoK
3rd Gear member

360Degreez schreef:Maak je afstandsbediening eens schoon van binnen, als deze met zo'n rubberen matje werkt kan het zijn dat deze slecht contact maakt wanneer de batterijspanning laag is. (meer weerstand)

Zomaar een idee :-)
Bedankt voor je idee ;-). Nee, mijn ab heeft geen rubberen matje. Toen ik de batterij van de week wisselde heb ik voor de fraaiheid de '(sluit)randjes' eens schoongemaakt. En wat daar al niet uit kwam, stukjes uitgedroogd gras (ik heb geen idee waar de vorige eigenaar allemaal is geweest....;-)), veel stof, etc. De ab ziet er nu, naast het feit dat ie het ook weer fijn doet na de batterijwissel, ook weer helemaal fris uit.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”