"Beste" V70 D5 185pk tuning?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
abrucx
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.04.2011 - 09:40

Hoi allen,

Ik stap binnenkort over op een Volvo V70 D5 185pk (2006). Ik heb momenteel een V50 2.0D (136pk).

Ik rij erg veel op de snelweg (circa 50/60 duizend km per jaar). Nu denk ik erover om de V70 te tunen om:
1. zuiniger te rijden bij gelijke rijstijl (ik ben geen scheurijzer, rij echter wel standaard iets harder op de teller dan max is toegestaan (moet je denken aan 10-15km max).
2. Inhalen sneller te kunnen doen

Nu lees ik zo veel over diverse tuning mogelijkheden en diverse tuners, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen?:

1. Welke tuning upgrade zou ik moeten nemen? Ofwel: welke verbetering pk/koppel is nog acceptabel (de sports/race-tuning van Rica gaat me echt te ver) voor de overige onderdelen op de auto;
2. Welke tuner kent de beste prijs/kwaliteit verhouding (voor een maatwerk tuning upgrade... ik geef liever een paar tientjes meer uit en dat het goed is, dan voor een dubbeltje op de eerste rang en vervolgens met panne langs de weg te staan);

Bedankt alvast.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik zou er eerst maar eens mee gaan rijden, misschien is hij wel vlot genoeg.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40722
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Kijk op www.volvo-forum.nl en klik op de banners van de forumsponsors.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik heb ook een 185 pk deevijf en vind hem snel genoeg als ik zou tunen dan zou dit rica of fasttech zijn tot zo'n 220 pk maar zoals gezegd, ik heb met deze auto nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam, wel eens wat teweinig grip !
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21125
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

NielsV70 schreef:ik heb ook een 185 pk deevijf en vind hem snel genoeg als ik zou tunen dan zou dit rica of fasttech zijn tot zo'n 220 pk maar zoals gezegd, ik heb met deze auto nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam, wel eens wat teweinig grip !
Eensch...
Mij is verteld dat het blok wat rustiger gaat lopen en mooier door de versnellingen gaat.
Dat spreekt mij wel aan.
Met inhalen, maar ook op de Nederlandse snelweg is de auto tussen de 120/200km/h opperbaas.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ben zelf erg tevreden van de BSR-tuning via PCC. Motor loop al twee jaar als een zonnetje.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

IIG voor maatwerk gaan, een goede tuner kijkt hoe ver hij kan gaan met jou auto. Vantevoren is dat dus niet te bepalen hoeveel PK's Nm's safe is.

Staat een heleboel geschreven op dit forum. (zoekfunctie)

Ik heb meerdere auto's op maat laten tunen bij Hartog Tuning in Alkmaar,

Suc6
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
abrucx
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.04.2011 - 09:40

Allen,

Bedankt voor de reacties. Mijn wens om te tunen is enerzijds vanwege lagere brandstofverbruik, maar bovenal iets van "ik wil 't, ik wil 't, ik wil 't" :)

Ik denk dat ik het advies van 945i en NielsV70 maar opvolg en hem gewoon maar eerst eens ga gebruiken, voordat ik besluit om te tunen.

Maar als ik ga tunen, wordt het zeker maatwerk.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Dat je minder gaat verbruiken na tuning zou ik toch eerder in het land der fabelen klasseren. Maar ook niet meer verbruik, wees gerust. Tenzij je als een gek tekeer gaat.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Tunen voor een beter verbruik kan je idd wel vergeten. Iemand had het eens voorgerekend. Je moest wel 10 jaar 50K per jaar rijden wil je de kosten er uit halen, laat staan er op gaan bezuinigen...

Eerst maar eens gaan rijden. De 185 pk is een fijne motor!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

abrucx schreef: Ik denk dat ik het advies van 945i en NielsV70 maar opvolg
Het is net als cup a soup; "dat zouden meer mensen moeten doen". :lol:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Tunen voor verbruik is vaak om het het er thuis ( bij de baas)
Door te krijgen ;-)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb wel eens in een 185pk D5 gereden, maar dat gaat echt héél behoorlijk van zijn plek hoor, schrok er zelfs een beetje van (komende uit de oude 2.5D)...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21125
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Doorgaans ben je opperbaas, het leukste is om gelijk met iemand op te gaan die zijn uiterste best doet om als eerste weg te komen.
Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Overigens zie je bij andere merken ook steeds meer een verschuiving in vermogen naar boven, 180 pk voor een 1.4tsi polo'tje :shock: bijvoorbeeld daar hoef je met een D5 V70 niet naast te gaan staan met de intentie om voor de man/vrouw in te voegen bij de versmalling..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Nou sorry hoor maar een d5 is echt geen strepentrekker , een gechipte 320d is al sneller als een d5 laat staan een 330d of 530d .
Heb zelf een 330d gechipt gehad en die was toch echt wel stuk sneller als de gechipte d5 van mijn baas
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef:Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Weten dat je het kan is vaak al voldoende. En heel af en toe bekruipt je dan de zin om even puntjes op i's te zetten. Heel af en toe. Schuldig genot, altijd leuk. Een beetje als een lekkere bonbon eten, terwijl je beter op je lijn zou letten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21125
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fulaks schreef:
diesel01 schreef:Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Weten dat je het kan is vaak al voldoende. En heel af en toe bekruipt je dan de zin om even puntjes op i's te zetten. Heel af en toe. Schuldig genot, altijd leuk. Een beetje als een lekkere bonbon eten, terwijl je beter op je lijn zou letten.
Exact, op een warme zomeravond thuis komen en je vrouw heeft dat hefe weizen biertje in de koeling gezet waar teveel suikers in zitten...

@derre klopt maarehmmm BMW enough said. :?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
martinuz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.01.2010 - 17:25
Locatie: Brussel

+1 voor gewoon eerst gaan gebruiken. De 185 pk D5 heeft een heerlijk vermogen, kon dat laatst eens vergelijken met een recente 2.4 D S80. 136 pk valt dan een beetje tegen...
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

martinuz schreef:+1 voor gewoon eerst gaan gebruiken. De 185 pk D5 heeft een heerlijk vermogen, kon dat laatst eens vergelijken met een recente 2.4 D S80. 136 pk valt dan een beetje tegen...
Maareuh een recente S80 2.4D heeft geen 136 pk, maar 163, typefoutje?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Tunen is in mijn ogen alleen nuttig voor de acceleratie te versnellen.
Snelheids winst heb je alleen wat aan als je veelvuldig in Duitsland rondrijd in NL is het nutteloos.
Blijft alleen het accelereren over die je kunt gebruiken om je handtekening bij elk stoplicht te plaatsen of bij eenzelfde toerental net wat meer koppel beschikbaar te hebben waardoor je relatief makkelijker een inhaalactie kunt uitvoeren.
Ik zou nog lekker even gaan rijden met je auto totdat je eraan gewend bent en dan eens een keertje met iemand meerijden in een getunde versie.
Het is niet altijd zaligmakend, de auto word er in mijn ogen ook een stuk onrustiger door, je moet dan denken aan dat je heel gedoseerd gas moet geven om relatief rustig weg te kunnen rijden.
Of dat ontspannen rijden is ......?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”