Pagina 1 van 2
"Beste" V70 D5 185pk tuning?
Geplaatst: 20.04.2011 - 13:05
door abrucx
Hoi allen,
Ik stap binnenkort over op een Volvo V70 D5 185pk (2006). Ik heb momenteel een V50 2.0D (136pk).
Ik rij erg veel op de snelweg (circa 50/60 duizend km per jaar). Nu denk ik erover om de V70 te tunen om:
1. zuiniger te rijden bij gelijke rijstijl (ik ben geen scheurijzer, rij echter wel standaard iets harder op de teller dan max is toegestaan (moet je denken aan 10-15km max).
2. Inhalen sneller te kunnen doen
Nu lees ik zo veel over diverse tuning mogelijkheden en diverse tuners, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen?:
1. Welke tuning upgrade zou ik moeten nemen? Ofwel: welke verbetering pk/koppel is nog acceptabel (de sports/race-tuning van Rica gaat me echt te ver) voor de overige onderdelen op de auto;
2. Welke tuner kent de beste prijs/kwaliteit verhouding (voor een maatwerk tuning upgrade... ik geef liever een paar tientjes meer uit en dat het goed is, dan voor een dubbeltje op de eerste rang en vervolgens met panne langs de weg te staan);
Bedankt alvast.
Geplaatst: 20.04.2011 - 13:09
door 945i
Ik zou er eerst maar eens mee gaan rijden, misschien is hij wel vlot genoeg.
Geplaatst: 20.04.2011 - 13:10
door Ben
Kijk op
www.volvo-forum.nl en klik op de banners van de forumsponsors.
Geplaatst: 20.04.2011 - 14:42
door NielsPHEV
ik heb ook een 185 pk deevijf en vind hem snel genoeg als ik zou tunen dan zou dit rica of fasttech zijn tot zo'n 220 pk maar zoals gezegd, ik heb met deze auto nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam, wel eens wat teweinig grip !
Geplaatst: 20.04.2011 - 15:22
door diesel01
NielsV70 schreef:ik heb ook een 185 pk deevijf en vind hem snel genoeg als ik zou tunen dan zou dit rica of fasttech zijn tot zo'n 220 pk maar zoals gezegd, ik heb met deze auto nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam, wel eens wat teweinig grip !
Eensch...
Mij is verteld dat het blok wat rustiger gaat lopen en mooier door de versnellingen gaat.
Dat spreekt mij wel aan.
Met inhalen, maar ook op de Nederlandse snelweg is de auto tussen de 120/200km/h opperbaas.
Geplaatst: 20.04.2011 - 16:00
door Fulaks
Ben zelf erg tevreden van de BSR-tuning via PCC. Motor loop al twee jaar als een zonnetje.
Geplaatst: 20.04.2011 - 20:03
door Edgar
IIG voor maatwerk gaan, een goede tuner kijkt hoe ver hij kan gaan met jou auto. Vantevoren is dat dus niet te bepalen hoeveel PK's Nm's safe is.
Staat een heleboel geschreven op dit forum. (zoekfunctie)
Ik heb meerdere auto's op maat laten tunen bij Hartog Tuning in Alkmaar,
Suc6
Geplaatst: 21.04.2011 - 17:14
door abrucx
Allen,
Bedankt voor de reacties. Mijn wens om te tunen is enerzijds vanwege lagere brandstofverbruik, maar bovenal iets van "ik wil 't, ik wil 't, ik wil 't"
Ik denk dat ik het advies van 945i en NielsV70 maar opvolg en hem gewoon maar eerst eens ga gebruiken, voordat ik besluit om te tunen.
Maar als ik ga tunen, wordt het zeker maatwerk.
Geplaatst: 21.04.2011 - 18:12
door Fulaks
Dat je minder gaat verbruiken na tuning zou ik toch eerder in het land der fabelen klasseren. Maar ook niet meer verbruik, wees gerust. Tenzij je als een gek tekeer gaat.
Geplaatst: 21.04.2011 - 18:42
door Thijs
Tunen voor een beter verbruik kan je idd wel vergeten. Iemand had het eens voorgerekend. Je moest wel 10 jaar 50K per jaar rijden wil je de kosten er uit halen, laat staan er op gaan bezuinigen...
Eerst maar eens gaan rijden. De 185 pk is een fijne motor!
Geplaatst: 21.04.2011 - 19:01
door 945i
abrucx schreef:
Ik denk dat ik het advies van 945i en NielsV70 maar opvolg
Het is net als cup a soup; "dat zouden meer mensen moeten doen".

Geplaatst: 21.04.2011 - 19:06
door Edgar
Tunen voor verbruik is vaak om het het er thuis ( bij de baas)
Door te krijgen

Geplaatst: 21.04.2011 - 21:12
door Quota
Ik heb wel eens in een 185pk D5 gereden, maar dat gaat echt héél behoorlijk van zijn plek hoor, schrok er zelfs een beetje van (komende uit de oude 2.5D)...
Geplaatst: 22.04.2011 - 10:05
door diesel01
Doorgaans ben je opperbaas, het leukste is om gelijk met iemand op te gaan die zijn uiterste best doet om als eerste weg te komen.
Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Overigens zie je bij andere merken ook steeds meer een verschuiving in vermogen naar boven, 180 pk voor een 1.4tsi polo'tje :shock: bijvoorbeeld daar hoef je met een D5 V70 niet naast te gaan staan met de intentie om voor de man/vrouw in te voegen bij de versmalling..
Geplaatst: 22.04.2011 - 11:11
door derre
Nou sorry hoor maar een d5 is echt geen strepentrekker , een gechipte 320d is al sneller als een d5 laat staan een 330d of 530d .
Heb zelf een 330d gechipt gehad en die was toch echt wel stuk sneller als de gechipte d5 van mijn baas
Geplaatst: 22.04.2011 - 11:42
door Fulaks
diesel01 schreef:Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Weten dat je het kan is vaak al voldoende. En heel af en toe bekruipt je dan de zin om even puntjes op i's te zetten. Heel af en toe. Schuldig genot, altijd leuk. Een beetje als een lekkere bonbon eten, terwijl je beter op je lijn zou letten.
Geplaatst: 22.04.2011 - 12:14
door diesel01
Fulaks schreef:diesel01 schreef:Overigens alleen als ik in een puberale bui ben, gebeurt niet zo vaak.
Weten dat je het kan is vaak al voldoende. En heel af en toe bekruipt je dan de zin om even puntjes op i's te zetten. Heel af en toe. Schuldig genot, altijd leuk. Een beetje als een lekkere bonbon eten, terwijl je beter op je lijn zou letten.
Exact, op een warme zomeravond thuis komen en je vrouw heeft dat hefe weizen biertje in de koeling gezet waar teveel suikers in zitten...
@derre klopt maarehmmm BMW enough said. :?
Geplaatst: 22.04.2011 - 13:24
door martinuz
+1 voor gewoon eerst gaan gebruiken. De 185 pk D5 heeft een heerlijk vermogen, kon dat laatst eens vergelijken met een recente 2.4 D S80. 136 pk valt dan een beetje tegen...
Geplaatst: 22.04.2011 - 20:11
door Quota
martinuz schreef:+1 voor gewoon eerst gaan gebruiken. De 185 pk D5 heeft een heerlijk vermogen, kon dat laatst eens vergelijken met een recente 2.4 D S80. 136 pk valt dan een beetje tegen...
Maareuh een recente S80 2.4D heeft geen 136 pk, maar 163, typefoutje?
Geplaatst: 23.04.2011 - 08:40
door asta
Tunen is in mijn ogen alleen nuttig voor de acceleratie te versnellen.
Snelheids winst heb je alleen wat aan als je veelvuldig in Duitsland rondrijd in NL is het nutteloos.
Blijft alleen het accelereren over die je kunt gebruiken om je handtekening bij elk stoplicht te plaatsen of bij eenzelfde toerental net wat meer koppel beschikbaar te hebben waardoor je relatief makkelijker een inhaalactie kunt uitvoeren.
Ik zou nog lekker even gaan rijden met je auto totdat je eraan gewend bent en dan eens een keertje met iemand meerijden in een getunde versie.
Het is niet altijd zaligmakend, de auto word er in mijn ogen ook een stuk onrustiger door, je moet dan denken aan dat je heel gedoseerd gas moet geven om relatief rustig weg te kunnen rijden.
Of dat ontspannen rijden is ......?