Problemen met (electronische) ontsteking

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
mennowo
Starter
Contacteer:

Hoi,

mijn volvo 144 (1973, B20a) heeft problemen met de ontsteking. Laatst reed ik en sloeg de motor ineens af. De ANWB gaf aan dat het aan de ontsteking lag: alleen bij geven van 18 volt via een externe accu sloeg de motor niet af. Hij liep dan wel heel onregelmatig.

Er zit een kastje in de auto, een Surefire ES2000 electronic ignition. Toen we die op "conv" in plaats van "elec" zetten, bleef de motor wel op eigen stroom via dynamo draaien. Ik ben er vervolgens mee naar huis gereden; bij hogere toeren (eigenlijk al bij 50 km/uur in 3e versnelling) schokte de auto af en toe, alsof er terugslag was. Ook in 4e versnelling met 85 km/uur gebeurde dat. Erg onprettig en heel onrustig rijden.

Vraag: wat kan de waarschijnlijke oorzaak zijn?
De ES2000? Wellicht is die stuk?
Of de erg oude bekabeling, de bobine, de verdeler, de contactpunten?
Ik dacht zelf: wellicht werkt met conventionele ontsteking de vervroeging met het vacuüm element aan de zijkant van de verdeler niet goed, zodat bij hogere toeren de ontsteking niet op het juiste moment komt, en er terugslag ontstaat.

Andere vraag: de ES2000 heeft een schakelaar met drie standen:
\ dat is electronic
- wat is dit?
/ dat is conventioneel

Enige hulp of suggesties zijn welkom, ik wil de auto namelijk verkopen, en zal daartoe morgen een poging wagen om 190 kilometer af te leggen. Op hoop van zegen!
B-lennium
4th Gear member

Nieuwe bougiekabels, rotor en kap nieuwe bougietjes en de es2000 er tussenuit.

Zorg voor een nieuwe + direct van af de accu geschakeld via een relais en de oude bobineplus. Op die manier heb je de meeste spanning voor de ontsteking.

Heeft de anwb man de es2000 niet geprobeert te omzeilen om zo een probleem uit te schakelen?
mennowo
Starter
Contacteer:

De anwb man heeft aan de bekabeling niets gedaan, aangezien de motor na omschakelen van de es2000 naar conv gewoon liep, en ik naar huis kon rijden. Ik zal je tips meegeven aan degene aan wie ik de auto verkoop, als ik het daarnaartoe haal met de huidige vorm van ontsteking! Dank voor je reactie in ieder geval!
dave145
2nd Gear member

Hallo jouw probleem klinkt heel erg bekent,, ik heb namelijk het zelfde,, mijn elec er tussen uit gehaald de gewone contact punten en condensator terug gezet en nog het zelfde probleem tot hij eer gisteren er helemaal mee stopte bleek de bobine stuk te zijn .

succes

groetjes dave
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”