Problemen met (electronische) ontsteking
Geplaatst: 21.04.2011 - 19:22
Hoi,
mijn volvo 144 (1973, B20a) heeft problemen met de ontsteking. Laatst reed ik en sloeg de motor ineens af. De ANWB gaf aan dat het aan de ontsteking lag: alleen bij geven van 18 volt via een externe accu sloeg de motor niet af. Hij liep dan wel heel onregelmatig.
Er zit een kastje in de auto, een Surefire ES2000 electronic ignition. Toen we die op "conv" in plaats van "elec" zetten, bleef de motor wel op eigen stroom via dynamo draaien. Ik ben er vervolgens mee naar huis gereden; bij hogere toeren (eigenlijk al bij 50 km/uur in 3e versnelling) schokte de auto af en toe, alsof er terugslag was. Ook in 4e versnelling met 85 km/uur gebeurde dat. Erg onprettig en heel onrustig rijden.
Vraag: wat kan de waarschijnlijke oorzaak zijn?
De ES2000? Wellicht is die stuk?
Of de erg oude bekabeling, de bobine, de verdeler, de contactpunten?
Ik dacht zelf: wellicht werkt met conventionele ontsteking de vervroeging met het vacuüm element aan de zijkant van de verdeler niet goed, zodat bij hogere toeren de ontsteking niet op het juiste moment komt, en er terugslag ontstaat.
Andere vraag: de ES2000 heeft een schakelaar met drie standen:
\ dat is electronic
- wat is dit?
/ dat is conventioneel
Enige hulp of suggesties zijn welkom, ik wil de auto namelijk verkopen, en zal daartoe morgen een poging wagen om 190 kilometer af te leggen. Op hoop van zegen!
mijn volvo 144 (1973, B20a) heeft problemen met de ontsteking. Laatst reed ik en sloeg de motor ineens af. De ANWB gaf aan dat het aan de ontsteking lag: alleen bij geven van 18 volt via een externe accu sloeg de motor niet af. Hij liep dan wel heel onregelmatig.
Er zit een kastje in de auto, een Surefire ES2000 electronic ignition. Toen we die op "conv" in plaats van "elec" zetten, bleef de motor wel op eigen stroom via dynamo draaien. Ik ben er vervolgens mee naar huis gereden; bij hogere toeren (eigenlijk al bij 50 km/uur in 3e versnelling) schokte de auto af en toe, alsof er terugslag was. Ook in 4e versnelling met 85 km/uur gebeurde dat. Erg onprettig en heel onrustig rijden.
Vraag: wat kan de waarschijnlijke oorzaak zijn?
De ES2000? Wellicht is die stuk?
Of de erg oude bekabeling, de bobine, de verdeler, de contactpunten?
Ik dacht zelf: wellicht werkt met conventionele ontsteking de vervroeging met het vacuüm element aan de zijkant van de verdeler niet goed, zodat bij hogere toeren de ontsteking niet op het juiste moment komt, en er terugslag ontstaat.
Andere vraag: de ES2000 heeft een schakelaar met drie standen:
\ dat is electronic
- wat is dit?
/ dat is conventioneel
Enige hulp of suggesties zijn welkom, ik wil de auto namelijk verkopen, en zal daartoe morgen een poging wagen om 190 kilometer af te leggen. Op hoop van zegen!