Hallo mensen,
Gisteren ben ik in de buurt voor wat auto's gaan kijken, waarbij voor mij een Volvo S60 2.4 er erg uit sprong. (Ben vergeten naar het bouwjaar te kijken, zal '99-'01 zijn.) Prachtige auto waar ik graag in zou rijden. Er zijn echter wel wat issues waardoor ik sterk twijfel of ik met deze auto zonder al te veel noemenswaardige problemen een aantal jaren zou kunnen rijden.
De handelaar waar hij stond vertelde dat hij hem zelf een tijd had gebruikt en hem ging verkopen omdat er weinig automaterialen (banden e.d.) in de kofferruimte passen vanwege de gastank.
Ik ben na het raadplegen van wat forums wat huiverig geworden ten aanzien van gas-auto's, deze schijnen nogal eens te haperen/schokken. Ook het gaskleppenhuis schijnt veel problemen te geven hierbij, daarover vertelde de eigenaar mij ook al. Ik wist nog niet van het Flashlube systeem af dus ik weet ook niet of dat er al inzit. Daarnaast vraag ik me af of het rendabel is met het oog op de wegenbelasting, ik rijdt ongeveer 15.000-20.000 per jaar.
Een ander punt was dat de auto al om en nabij de 300.000 KM gereden heeft. Echter de motor was vervangen, er zit nu een motor in die 137.000 KM gereden heeft. Ik vraag me af in hoeverre de overige onderdelen op basis van de 300.000 nog voor problemen kunnen zorgen.
Mijn vraag is dus vooral of ik veel risico loop problemen te gaan ervaren met deze auto, en eventueel wat de kosten voor preventie/reparatie zijn bij deze problemen.
Ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen, ik ben zelf namelijk een leek op autogebied. Mijn oom is monteur dus hij kan wel een en ander controleren bij een eventuele testrit.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie,
William
S60 LPG 300.000 KM, veel risico's?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Elke auto met 3 ton op de klok is een risico, zelfs een Volvo.
Nieuw blok met 1,6 ton is wel vroeg, dat hoeft niet en kan een aanwijzing zijn van slecht onderhoud door de toenmalige eigenaar.
Lagers, assen en vering verdienen na 3 ton zeker aandacht. Ook het blok zou ik kritisch bekijken en goed (laten) testen.
Voor de rest, mits je bereid bent om de auto te onderhouden en die delen op termijn te vervangen die vervangen moeten worden, kun je er nog jaren rijplezier van hebben. En als er voor 1000 euro wat te koop is.........why not?
Nieuw blok met 1,6 ton is wel vroeg, dat hoeft niet en kan een aanwijzing zijn van slecht onderhoud door de toenmalige eigenaar.
Lagers, assen en vering verdienen na 3 ton zeker aandacht. Ook het blok zou ik kritisch bekijken en goed (laten) testen.
Voor de rest, mits je bereid bent om de auto te onderhouden en die delen op termijn te vervangen die vervangen moeten worden, kun je er nog jaren rijplezier van hebben. En als er voor 1000 euro wat te koop is.........why not?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
Net vervangen motor dus?
Ik denk dat de kleppen cq cilinderkop volledig op was.
Tja een blokje erin met 137d km, niet eerder op gas, waarschijnlijk overgezet met koppeling (dan dus ook het dualmass vliegwiel)?
Dan kan je er sowieso voor wat betreft de kleppen weer een ton tegen aan en ben jij 5 jaar verder......
Als het verder goed rijdt..... zie ik geen probleem. Aankoopkeuring?
Ik denk dat de kleppen cq cilinderkop volledig op was.
Tja een blokje erin met 137d km, niet eerder op gas, waarschijnlijk overgezet met koppeling (dan dus ook het dualmass vliegwiel)?
Dan kan je er sowieso voor wat betreft de kleppen weer een ton tegen aan en ben jij 5 jaar verder......
Als het verder goed rijdt..... zie ik geen probleem. Aankoopkeuring?