Mijn huidige motor heeft een serieus koelwaterprobleem. Ik heb de cilinderkop al eens gereviseerd (zie het betreffende forum) en er blijkt nu een scheurtje in het onderblok te zitten waardoor de koelvloeistof via de cilinders (3 + 5) de verbrandingskamer in komt. Deze motor is een 140 pk bi-fuel (B5244 S2G) met 280.000 km op de klok welke in een V70 van 2002 zit. Ik heb nu een 170 pk motor (B5244S - 180.000km) gekocht welke ik wil inbouwen. Ik maak gebruik van alle sensoren,spruitstukken,computer en bak van de 140 pk motor. Kan ik nu grote problemen verwachten wat betreft de software etc ????
Mvg, Frans Mentink (Fransje0)
Motor 170 pk inbouwen in 140 pk versie mogelijk?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11743
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik verwacht in ieder geval problemen door dat het ene blok een bifuel en de andere een normale benzinemotor is.
De computer/motormanagement zal daar vast van door gaan protesteren...
De computer/motormanagement zal daar vast van door gaan protesteren...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46
Hallo Arnoud,
De bifuel heeft alleen hardere klepzittingen in verband met het gas. Door gebruik te maken van mijn eigen motormanagement (waar ook het gasgedeelte inzit) verwacht ik hier geen problemen. Ik weet alleen niet hoe die dertig pk meer verkregen worden. Dertig pk alleen softwarematig of ook met andere nokkenassen etc.?
bedankt voor je reactie, Frans
De bifuel heeft alleen hardere klepzittingen in verband met het gas. Door gebruik te maken van mijn eigen motormanagement (waar ook het gasgedeelte inzit) verwacht ik hier geen problemen. Ik weet alleen niet hoe die dertig pk meer verkregen worden. Dertig pk alleen softwarematig of ook met andere nokkenassen etc.?
bedankt voor je reactie, Frans
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Bij de 170pk zit er ook een andere versnellingsbak achter waardoor deze iets meer toeren draait en pitter oppakt.
De overbrenging vanuit het blok verschilt daarbij ook.
Helaas heb ik alles van horen zeggen.
Succes met je inbouw.
De overbrenging vanuit het blok verschilt daarbij ook.
Helaas heb ik alles van horen zeggen.
Succes met je inbouw.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het vermogensverschil wordt alleen door de computer veroorzaakt. Daar hoef je je dus niet druk om te maken. De overbrengingsverhouding is inderdaad iets korter, maar ook dat heeft geen invloed op de werking. Ik zou eerder verschillen verwachten aan het bi-fuel gebeuren. De kleppen zijn harder. Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20788
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
De computer van een Bi-fuel is absoluut anders dan die van een niet Bi-fuel.
Daar kan je dus problemen mee verwachten.
Daar kan je dus problemen mee verwachten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Zeg dan niks.Bakboord1 schreef:Bij de 170pk zit er ook een andere versnellingsbak achter waardoor deze iets meer toeren draait en pitter oppakt.
De overbrenging vanuit het blok verschilt daarbij ook.
Helaas heb ik alles van horen zeggen.
Succes met je inbouw.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
@piotrV70: mijn opmerking is aangevuld door Edraket die hier wellicht anders niet over was begonnen en snijdt dus hout.
Ik zie niet in hoe de TS verder komt met jouw antwoord daarentegen.
Ik zie niet in hoe de TS verder komt met jouw antwoord daarentegen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat hoeft geen probleem te zijn. De computer blijft immers zitten, je bouwt alleen het blok over. Ik neem aan dat er geen andere sensoren gebruikt worden voor de bi-fuel versie. Deze maakt als het goed is gebruik van de bestaande sensoren, maar ik ben hier niet helemaal zeker van. Ik denk dat het te doen is. Volvo bouwt heus geen ander onderblok speciaal om op LPG te kunnen lopen. De rest is allemaal over te bouwen.V480-S60 schreef:De computer van een Bi-fuel is absoluut anders dan die van een niet Bi-fuel.
Daar kan je dus problemen mee verwachten.
Wat ik zou doen is even bellen met een grote sloperij en de vraag voorleggen. Deze hebben als geen ander kennis van dit soort zaken en kunnen je denk ik wel verder helpen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46
Hallo Ed,
Bedankt voor je reactie, Frans
Ik wil de bestaande kop laten zitten omdat er genoeg Volvo's met een aftermarket lpg systeem rijden (vialle etc) welke meer dan 4 ton probleemloos lopen.Verder is deze kop een ton "jonger" wat natuurlijk ook een voordeel is. Misschien dat ik Flashlube monteer voor de smering van de kleppen.Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?
Bedankt voor je reactie, Frans
Verschil is alleen softwarematig en je gaat je eigen versnellingsbak er weer achter gaat zetten. Dus de overbrenging zal gelijk zijn.
Ik heb sterk mijn twijfels over de beweringen dat de zittingen/kleppen harder zijn bij een BiFuel.
Ik heb het nergens kunnen vinden, ze gaan namelijk net zo snel of sneller stuk dan een aftermarket LPG.
Ik heb sterk mijn twijfels over de beweringen dat de zittingen/kleppen harder zijn bij een BiFuel.
Ik heb het nergens kunnen vinden, ze gaan namelijk net zo snel of sneller stuk dan een aftermarket LPG.
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Een Vialle systeem is wezenlijk anders dan normale verdampersystemen die volgens mij bij Bifuel gebruikt worden, dacht ik (vloeistof injectie!) hierdoor wordt het blok minder heet. Mijn Vialle systeem heeft idd zonder problemen 350.000 km gewerkt. Dit was wel een V40.....fransje0 schreef:Hallo Ed,Ik wil de bestaande kop laten zitten omdat er genoeg Volvo's met een aftermarket lpg systeem rijden (vialle etc) welke meer dan 4 ton probleemloos lopen.Verder is deze kop een ton "jonger" wat natuurlijk ook een voordeel is. Misschien dat ik Flashlube monteer voor de smering van de kleppen.Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?
Bedankt voor je reactie, Frans
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij de introductie van de bi-fuel gingen er veel koppen stuk. Dit model is toen ook heel even niet leverbaar geweest. Ze hebben daarna de kop aangepast met hardere zittingen en daarna weer geleverd. De problemen waren daarna over als ik het goed heb begrepen.
De nieuwere blokken missen de hydraulische klepstoters, dat is voornamelijk de reden dat de kop het zwaar heeft.
De nieuwere blokken missen de hydraulische klepstoters, dat is voornamelijk de reden dat de kop het zwaar heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Het Necam systeem is volgens mij de oorzaak van de problemen.
Niet ten alle tijde de juiste hoeveel gas leveren......
Ik ken namelijk meerdere mensen met Volvo S60/V70 op LPG (niet BiFuel) die al tegen de 3 ton hebben gedraaid.
Geen problemen en nog nooit kleppen gesteld. Het kan dus wel.
Niet ten alle tijde de juiste hoeveel gas leveren......
Ik ken namelijk meerdere mensen met Volvo S60/V70 op LPG (niet BiFuel) die al tegen de 3 ton hebben gedraaid.
Geen problemen en nog nooit kleppen gesteld. Het kan dus wel.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2328
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
als je gewoon het blok gaat overbouwen dan voorzie ik geen problemen
kennis van mij(Volvo sloper) heeft zo eens in een XC70 2.4t classic de motor van een R 2,3turbo, ingebouwd(wegens geen andere benzineturbo op voorraad en de eigenaar kon niet lang zonder auto)met de originele XC sturing etc, gewoon blok met alles eraan overgezet en die reed zoals voorheen zonder problemen
kennis van mij(Volvo sloper) heeft zo eens in een XC70 2.4t classic de motor van een R 2,3turbo, ingebouwd(wegens geen andere benzineturbo op voorraad en de eigenaar kon niet lang zonder auto)met de originele XC sturing etc, gewoon blok met alles eraan overgezet en die reed zoals voorheen zonder problemen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46
Update: Vandaag motor gewisseld > loopt goed, echter wel motormanagementservice vereist (boordcomputer) Dit laat ik wel resetten bij de dealer. Maar nu heb ik een ander probleempje: Ik heb de motor uitgebouwd met versnellingsbak > schakelkabels los genomen en aandrijfassen verwijderd > vervolgens met nieuwe motor weer ingebouwd > aandrijfassen en schakelkabels weer gemonteerd > bak schakeld niet meer > mijn vermoeden is dat de schakelkabels bij de pook enigzins losgeschoten zijn en daardoor niet meer schakelen. Hoe kom ik het makkelijkste bij het schakelmechanisme onder de pook, of andere suggesties???
bvd, Frans
bvd, Frans
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Oei mooie klus!? Foto reportage?
Voelt de pook helemaal los als of je in het luchtledige zit te roeren?
Als ik mij goed herinner is de pook vanaf de onderkant van de auto benaderbaar. Dat deze los schiet kan ik mij niet voorstellen............ Is deze niet verkeerd afgesteld?
Voelt de pook helemaal los als of je in het luchtledige zit te roeren?
Als ik mij goed herinner is de pook vanaf de onderkant van de auto benaderbaar. Dat deze los schiet kan ik mij niet voorstellen............ Is deze niet verkeerd afgesteld?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb ooit de hele pook incl.kabels vervangen (update interieur). Het pookmechanisme kun je alleen bereiken door aan de bovenkant de afdekking eraf te halen. Je ziet dat vanzelf het mechanisme.fransje0 schreef:Update: Vandaag motor gewisseld > loopt goed, echter wel motormanagementservice vereist (boordcomputer) Dit laat ik wel resetten bij de dealer. Maar nu heb ik een ander probleempje: Ik heb de motor uitgebouwd met versnellingsbak > schakelkabels los genomen en aandrijfassen verwijderd > vervolgens met nieuwe motor weer ingebouwd > aandrijfassen en schakelkabels weer gemonteerd > bak schakeld niet meer > mijn vermoeden is dat de schakelkabels bij de pook enigzins losgeschoten zijn en daardoor niet meer schakelen. Hoe kom ik het makkelijkste bij het schakelmechanisme onder de pook, of andere suggesties???
bvd, Frans
Het zou ook kunnen dat de kabels opnieuw afgesteld moeten worden; bij de aansluiting van de kabels op de bak zit een soort "afstel-ribbelrandje" wat misschien verkeerd staat nu.
Ik geloof niet dat er bij het pookmechanisme iets los zit, dat zit volgens mij in kogelscharnieren. Is overigens makkelijk te controleren: ga in de auto zitten en beweeg de pook door het schakelschema en laat iemand onder de motorkap kijken of er iets beweegt.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???