Pagina 1 van 1

Motor 170 pk inbouwen in 140 pk versie mogelijk?

Geplaatst: 25.04.2011 - 22:06
door fransje0
Mijn huidige motor heeft een serieus koelwaterprobleem. Ik heb de cilinderkop al eens gereviseerd (zie het betreffende forum) en er blijkt nu een scheurtje in het onderblok te zitten waardoor de koelvloeistof via de cilinders (3 + 5) de verbrandingskamer in komt. Deze motor is een 140 pk bi-fuel (B5244 S2G) met 280.000 km op de klok welke in een V70 van 2002 zit. Ik heb nu een 170 pk motor (B5244S - 180.000km) gekocht welke ik wil inbouwen. Ik maak gebruik van alle sensoren,spruitstukken,computer en bak van de 140 pk motor. Kan ik nu grote problemen verwachten wat betreft de software etc ????
Mvg, Frans Mentink (Fransje0)

Geplaatst: 25.04.2011 - 23:02
door arnoud
Ik verwacht in ieder geval problemen door dat het ene blok een bifuel en de andere een normale benzinemotor is.

De computer/motormanagement zal daar vast van door gaan protesteren...

Geplaatst: 26.04.2011 - 06:58
door fransje0
Hallo Arnoud,
De bifuel heeft alleen hardere klepzittingen in verband met het gas. Door gebruik te maken van mijn eigen motormanagement (waar ook het gasgedeelte inzit) verwacht ik hier geen problemen. Ik weet alleen niet hoe die dertig pk meer verkregen worden. Dertig pk alleen softwarematig of ook met andere nokkenassen etc.?
bedankt voor je reactie, Frans

Geplaatst: 26.04.2011 - 09:22
door Bakboord1
Bij de 170pk zit er ook een andere versnellingsbak achter waardoor deze iets meer toeren draait en pitter oppakt.
De overbrenging vanuit het blok verschilt daarbij ook.

Helaas heb ik alles van horen zeggen.

Succes met je inbouw.

Geplaatst: 26.04.2011 - 09:32
door edraket
Het vermogensverschil wordt alleen door de computer veroorzaakt. Daar hoef je je dus niet druk om te maken. De overbrengingsverhouding is inderdaad iets korter, maar ook dat heeft geen invloed op de werking. Ik zou eerder verschillen verwachten aan het bi-fuel gebeuren. De kleppen zijn harder. Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?

Geplaatst: 26.04.2011 - 09:34
door V480-S60
De computer van een Bi-fuel is absoluut anders dan die van een niet Bi-fuel.
Daar kan je dus problemen mee verwachten.

Geplaatst: 26.04.2011 - 10:15
door piotrV70
Bakboord1 schreef:Bij de 170pk zit er ook een andere versnellingsbak achter waardoor deze iets meer toeren draait en pitter oppakt.
De overbrenging vanuit het blok verschilt daarbij ook.

Helaas heb ik alles van horen zeggen.

Succes met je inbouw.
Zeg dan niks.

Geplaatst: 26.04.2011 - 10:26
door Bakboord1
@piotrV70: mijn opmerking is aangevuld door Edraket die hier wellicht anders niet over was begonnen en snijdt dus hout.

Ik zie niet in hoe de TS verder komt met jouw antwoord daarentegen.

Geplaatst: 26.04.2011 - 11:23
door edraket
V480-S60 schreef:De computer van een Bi-fuel is absoluut anders dan die van een niet Bi-fuel.
Daar kan je dus problemen mee verwachten.
Dat hoeft geen probleem te zijn. De computer blijft immers zitten, je bouwt alleen het blok over. Ik neem aan dat er geen andere sensoren gebruikt worden voor de bi-fuel versie. Deze maakt als het goed is gebruik van de bestaande sensoren, maar ik ben hier niet helemaal zeker van. Ik denk dat het te doen is. Volvo bouwt heus geen ander onderblok speciaal om op LPG te kunnen lopen. De rest is allemaal over te bouwen.

Wat ik zou doen is even bellen met een grote sloperij en de vraag voorleggen. Deze hebben als geen ander kennis van dit soort zaken en kunnen je denk ik wel verder helpen.

Geplaatst: 26.04.2011 - 21:35
door fransje0
Hallo Ed,
Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?
Ik wil de bestaande kop laten zitten omdat er genoeg Volvo's met een aftermarket lpg systeem rijden (vialle etc) welke meer dan 4 ton probleemloos lopen.Verder is deze kop een ton "jonger" wat natuurlijk ook een voordeel is. Misschien dat ik Flashlube monteer voor de smering van de kleppen.
Bedankt voor je reactie, Frans

Geplaatst: 26.04.2011 - 23:56
door Gast
Verschil is alleen softwarematig en je gaat je eigen versnellingsbak er weer achter gaat zetten. Dus de overbrenging zal gelijk zijn.
Ik heb sterk mijn twijfels over de beweringen dat de zittingen/kleppen harder zijn bij een BiFuel.
Ik heb het nergens kunnen vinden, ze gaan namelijk net zo snel of sneller stuk dan een aftermarket LPG.

Geplaatst: 27.04.2011 - 07:40
door trompetje
fransje0 schreef:Hallo Ed,
Ga je de kop dan overzetten, of kijk je hoe het gaat op lpg?
Ik wil de bestaande kop laten zitten omdat er genoeg Volvo's met een aftermarket lpg systeem rijden (vialle etc) welke meer dan 4 ton probleemloos lopen.Verder is deze kop een ton "jonger" wat natuurlijk ook een voordeel is. Misschien dat ik Flashlube monteer voor de smering van de kleppen.
Bedankt voor je reactie, Frans
Een Vialle systeem is wezenlijk anders dan normale verdampersystemen die volgens mij bij Bifuel gebruikt worden, dacht ik (vloeistof injectie!) hierdoor wordt het blok minder heet. Mijn Vialle systeem heeft idd zonder problemen 350.000 km gewerkt. Dit was wel een V40.....

Geplaatst: 27.04.2011 - 09:35
door edraket
Bij de introductie van de bi-fuel gingen er veel koppen stuk. Dit model is toen ook heel even niet leverbaar geweest. Ze hebben daarna de kop aangepast met hardere zittingen en daarna weer geleverd. De problemen waren daarna over als ik het goed heb begrepen.
De nieuwere blokken missen de hydraulische klepstoters, dat is voornamelijk de reden dat de kop het zwaar heeft.

Geplaatst: 27.04.2011 - 23:27
door Gast
Het Necam systeem is volgens mij de oorzaak van de problemen.
Niet ten alle tijde de juiste hoeveel gas leveren......
Ik ken namelijk meerdere mensen met Volvo S60/V70 op LPG (niet BiFuel) die al tegen de 3 ton hebben gedraaid.
Geen problemen en nog nooit kleppen gesteld. Het kan dus wel.

Geplaatst: 28.04.2011 - 21:14
door Philken
als je gewoon het blok gaat overbouwen dan voorzie ik geen problemen

kennis van mij(Volvo sloper) heeft zo eens in een XC70 2.4t classic de motor van een R 2,3turbo, ingebouwd(wegens geen andere benzineturbo op voorraad en de eigenaar kon niet lang zonder auto)met de originele XC sturing etc, gewoon blok met alles eraan overgezet en die reed zoals voorheen zonder problemen

Geplaatst: 01.05.2011 - 22:39
door fransje0
Update: Vandaag motor gewisseld > loopt goed, echter wel motormanagementservice vereist (boordcomputer) Dit laat ik wel resetten bij de dealer. Maar nu heb ik een ander probleempje: Ik heb de motor uitgebouwd met versnellingsbak > schakelkabels los genomen en aandrijfassen verwijderd > vervolgens met nieuwe motor weer ingebouwd > aandrijfassen en schakelkabels weer gemonteerd > bak schakeld niet meer > mijn vermoeden is dat de schakelkabels bij de pook enigzins losgeschoten zijn en daardoor niet meer schakelen. Hoe kom ik het makkelijkste bij het schakelmechanisme onder de pook, of andere suggesties???

bvd, Frans

Geplaatst: 02.05.2011 - 21:58
door steven460
Oei mooie klus!? Foto reportage?

Voelt de pook helemaal los als of je in het luchtledige zit te roeren?

Als ik mij goed herinner is de pook vanaf de onderkant van de auto benaderbaar. Dat deze los schiet kan ik mij niet voorstellen............ Is deze niet verkeerd afgesteld?

Geplaatst: 03.05.2011 - 21:07
door Pikantje
fransje0 schreef:Update: Vandaag motor gewisseld > loopt goed, echter wel motormanagementservice vereist (boordcomputer) Dit laat ik wel resetten bij de dealer. Maar nu heb ik een ander probleempje: Ik heb de motor uitgebouwd met versnellingsbak > schakelkabels los genomen en aandrijfassen verwijderd > vervolgens met nieuwe motor weer ingebouwd > aandrijfassen en schakelkabels weer gemonteerd > bak schakeld niet meer > mijn vermoeden is dat de schakelkabels bij de pook enigzins losgeschoten zijn en daardoor niet meer schakelen. Hoe kom ik het makkelijkste bij het schakelmechanisme onder de pook, of andere suggesties???

bvd, Frans
Ik heb ooit de hele pook incl.kabels vervangen (update interieur). Het pookmechanisme kun je alleen bereiken door aan de bovenkant de afdekking eraf te halen. Je ziet dat vanzelf het mechanisme.

Het zou ook kunnen dat de kabels opnieuw afgesteld moeten worden; bij de aansluiting van de kabels op de bak zit een soort "afstel-ribbelrandje" wat misschien verkeerd staat nu.

Ik geloof niet dat er bij het pookmechanisme iets los zit, dat zit volgens mij in kogelscharnieren. Is overigens makkelijk te controleren: ga in de auto zitten en beweeg de pook door het schakelschema en laat iemand onder de motorkap kijken of er iets beweegt.