De laatste tijd vermoedde ik af en toe wat vreemde krakende geluiden te horen bij het (wat steviger) optrekken met mijn Volvo. Waar deze geluiden exact vandaan kwamen weet ik niet, ik heb al eens onder de auto gelegen e.d. maar kon het niet ontdekken. Ik dacht dat het de achterveringwas die iets inzakt bij steviger optrekken.
Nu stond ik vandaag geparkeerd en had ik m even geparkeerd op de handrem. Liever parkeer ik in de versnelling maar ik liet de motor lopen dus moest ik even de handrem gebruiken. Vervolgens stapte ik in, maakte de handrem los en reed weg. Eerst leek het even of de handrem bleef hangen en na een harde bonk reed ik gewoon weg. Ik merkte niets bijzonders, behalve dat het krakende geluid verdwenen was bij het optrekken. Later bij het parkeren thuis viel mij nog op dat de achteras wat scheef onder de auto zat. Mijn linkerwiel zit dieper in de wielkast (horizontaal) als het wiel rechts (waarschijnlijk een verschil van 3 cm).
Nu is mijn vraag. Wie heeft enig idee wat dit kraken kan zijn? Wie heeft enig idee wat die bonk was? Dat die achteras nu wat scheef zit moet dat kunnen? Zoveel speling hoort er niet te zitten op de panhard toch? Zit er verband in deze symptomen?
Ik hoop volgende week de wagen omhoog te kunnen zetten dus dan kan ik meer uitzoeken, maar nu zou ik het erg fijn vinden als jullie even kunnen meedenken.
Ik hoor het graag!
Vreemde geluiden vanuit de achterkant, bonken en kraken
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Volvo 244 GL 2.3 1985
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
kraken weet ik zo snel iet.
het scheef hangen kan zijn dat een schokbreker stuk is, of dat het bevestigings gat ervan uitgeleuberd is. dit had ik zelf een jaar terug.
mijn linker achterkant hing lager als rechts.
bleek dat het gat in de draagarm 4x zo graat was aan de buitenkant als binnen. schokbreker helemaal verzakt.
ik heb er toen een andere draagarm onder gezet (en rondom nieuwe veren en schokbrekers)
succes met het fixen van je probleem!
het scheef hangen kan zijn dat een schokbreker stuk is, of dat het bevestigings gat ervan uitgeleuberd is. dit had ik zelf een jaar terug.
mijn linker achterkant hing lager als rechts.
bleek dat het gat in de draagarm 4x zo graat was aan de buitenkant als binnen. schokbreker helemaal verzakt.
ik heb er toen een andere draagarm onder gezet (en rondom nieuwe veren en schokbrekers)
succes met het fixen van je probleem!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Thnx voor het antwoord, maar ik bedoelde horizontaal (links/rechts) scheef, jij hebt het over verticaal (omhoog/omlaag) Dus ik denk eigenlijk niet dat het daar aan kan liggen.
Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties! Maar ik moet nogmaals benadrukken dat ik horizontaal bedoel. Dan kan dat toch niet aan een veer liggen? Die apparaten bewegen verticaal. Mijn hele achteras is als het ware 3 cm naar rechts geschoven. Dat zou dan toch niet aan een veer liggen? Zo wel, dan hoor ik het graag, maar dan snap ik even niet hoe dat zit.
Volvo 244 GL 2.3 1985
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ga even langs Slubo in Doetinchem, zet auto op de brug en laat de specialisten even kijken en adviseren; werkt beter dan diagnose stellen op afstand
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bedankt voor de opmerkingen. Ik zal maandag eens kijk en hoe het is met de Panhard. Vering lijkt me OK. Die was redelijk stug nog. Mijn vorige Volvo had wat dat betreft slappere veren. Gok dus dat er ergens iets mis is met de Panhard. We zullen het onderzoeken! Jullie horen er nog van.
Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het is alweer even geleden dat ik hier iets gepost is, maar we zijn verder gekomen! Ik heb intussen mijn schijven vervangen en heb ook gereviseerde klauwen, en nieuwe remblokken gemonteerd. Dit maakt al een hoop uit in het rijden, een stuk prettiger is dit. Tijdens deze klus zijn me een aantal dingen opgevallen, namelijk dat mijn handremschoenen op wondelijke wijze gemonteerd hebben gezeten, en dat dit veel van het eerder genoemde lawaai veroorzaakte. Ik had namelijk 2 remschoenen aan gort liggen en ook is er een soort blokje afgebroken. (blokje wat uitzet, handremkabel zit daar aan vast en de remschoenen zitten er tegenaan). Het hele handremsysteem zat verkeerd gemonteerd in de schijf. Zou iemand mij iets kunnen vertellen over hoe dit wel gemonteerd zou moeten worden? Ik rijd nu rond zonder handrem en dat gaat prima, maar praktisch is anders zeg maar....
Daarnaast moet ik ook een aantal rubbers vervangen rondom de achterwielophanging. Bij de verbinding tussen de achteras en een van de draagarmen is ook de bus die aan de achteras zit verrot en gebarsten. Dit veroorzaakt de rest van het lawaai tijdens het rijden. Kan iemand mij adviseren over hoe ik dat moet aanpakken?
BVD!
Daarnaast moet ik ook een aantal rubbers vervangen rondom de achterwielophanging. Bij de verbinding tussen de achteras en een van de draagarmen is ook de bus die aan de achteras zit verrot en gebarsten. Dit veroorzaakt de rest van het lawaai tijdens het rijden. Kan iemand mij adviseren over hoe ik dat moet aanpakken?
BVD!
Volvo 244 GL 2.3 1985
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Een plaatje heb ik niet voor je maar hetzelfde probleem had ik ook, remvoering na 28 jaar losgekomen en volledig verpulverd.mlaroi schreef:Het is alweer even geleden dat ik hier iets gepost is, maar we zijn verder gekomen! Ik heb intussen mijn schijven vervangen en heb ook gereviseerde klauwen, en nieuwe remblokken gemonteerd. Dit maakt al een hoop uit in het rijden, een stuk prettiger is dit. Tijdens deze klus zijn me een aantal dingen opgevallen, namelijk dat mijn handremschoenen op wondelijke wijze gemonteerd hebben gezeten, en dat dit veel van het eerder genoemde lawaai veroorzaakte. Ik had namelijk 2 remschoenen aan gort liggen en ook is er een soort blokje afgebroken. (blokje wat uitzet, handremkabel zit daar aan vast en de remschoenen zitten er tegenaan). Het hele handremsysteem zat verkeerd gemonteerd in de schijf. Zou iemand mij iets kunnen vertellen over hoe dit wel gemonteerd zou moeten worden? Ik rijd nu rond zonder handrem en dat gaat prima, maar praktisch is anders zeg maar....
Daarnaast moet ik ook een aantal rubbers vervangen rondom de achterwielophanging. Bij de verbinding tussen de achteras en een van de draagarmen is ook de bus die aan de achteras zit verrot en gebarsten. Dit veroorzaakt de rest van het lawaai tijdens het rijden. Kan iemand mij adviseren over hoe ik dat moet aanpakken?
BVD!
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Iemand misschien wel een plaatje? Hoe moeten de remschoenen gemonteerd zitten aan de ankerplaat?
Volvo 244 GL 2.3 1985