Geen turbodruk meer
Geplaatst: 29.04.2011 - 17:01
Ik hoop dat ik nog niet vergeten ben op dit forum, ben alleen wat minder aanwezig ivm wat andere projectjes (hint roadster & elektrisch & ombouwen)
Ondanks mijn afwezigheid op het forum en de onlangs dure reparaties aan de S60 (koppelingschijf inc vliegwiel, lucht massa meter en de TCV) bevalt deze nog steeds erg goed.
Helaas is tijdens een 'vlot' ritje naar het werk mij de turbodruk met een abrupte overgang gezakt tot een niveau wat geen turbo druk mag heten.
De turbo hoor ik nog duidelijk op toeren komen, echter bij abrupt gas loslaten hoor ik slechts het 'afsissen' ipv het geluid van een ventiel wat opent.
Ik vermoed dat het de CBV is. (CBV = Compressor Bypass Valve , of ook wel re-circulatie klep genoed, ander concept maar vergelijkbare functie Blow Off Valve) .
Nu schrok ik mijzelf het spreekwoordelijke apenhoedje van de prijs van dit onderdeel.
Volvo Reparatiekit / CBV kost 266,- inc btw. :evil:
Een nieuwe turbo kost 900,- inc btw. DAt is een factor 478 meer in materiaal en complexiteit dan de CBV zelf.
Wat is wijsheid mbt deze situatie?
link naar een aftermarket non-Volvo namaak/'upgrade'
http://www.vivaperformance.com/products ... e-Kit.html
Montage van dit onderdeel zal wel tegenvallen ivm de locatie.
Ondanks mijn afwezigheid op het forum en de onlangs dure reparaties aan de S60 (koppelingschijf inc vliegwiel, lucht massa meter en de TCV) bevalt deze nog steeds erg goed.
Helaas is tijdens een 'vlot' ritje naar het werk mij de turbodruk met een abrupte overgang gezakt tot een niveau wat geen turbo druk mag heten.
De turbo hoor ik nog duidelijk op toeren komen, echter bij abrupt gas loslaten hoor ik slechts het 'afsissen' ipv het geluid van een ventiel wat opent.
Ik vermoed dat het de CBV is. (CBV = Compressor Bypass Valve , of ook wel re-circulatie klep genoed, ander concept maar vergelijkbare functie Blow Off Valve) .
Nu schrok ik mijzelf het spreekwoordelijke apenhoedje van de prijs van dit onderdeel.
Volvo Reparatiekit / CBV kost 266,- inc btw. :evil:
Een nieuwe turbo kost 900,- inc btw. DAt is een factor 478 meer in materiaal en complexiteit dan de CBV zelf.
Wat is wijsheid mbt deze situatie?
link naar een aftermarket non-Volvo namaak/'upgrade'
http://www.vivaperformance.com/products ... e-Kit.html
Montage van dit onderdeel zal wel tegenvallen ivm de locatie.