Geartronic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12.07.2010 - 21:37
Groetjes volvo rijders. Het gaat hier over mijn 2de hands xc90 bouwjaar 2005 d5 met 163 pk. Onlangs had ik de geartronic in manueel schakellen gezet ( je weet wel met + en - ) en wat mij opviel was dat hij in 3de rond de 2500 toeren even terug viel en dan terug door ging . Alsof er een tussen versneling was . Het toerental was ook iets gedaald aan de zelfde snelheid.op de display bleef hij op drie staan . Is dit normaal ? Het is mijn eerst automaat en ben niet gewoon van hier mee te rijden. Het is niet zo dat hij doorslipt of schokt . Hij schakeld als het ware een versnelling hoger.vraag 2 is : als ik de oprit van de autosnelweg oprij ( in D , dus niet handmatig) is de 4 versnelling eindeloos lang en duurt het een eeuwigheid voor hij van 70km tot 90km geraakt voor hij opschakkeld naar 5 . Zijn er nog met deze ervaring?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik denk dat mmn2 lockup bedoelt, dan wordt de koppelomvormer mechanisch overbrugt. De koppelomvormer is een vloeistof koppeling, waarin door slip nogal wat verlies onstaat, door deze te overbruggen daalt het verbruikt.
Overigens schakelt een normale automaat in D ook wel in de 3 en 4 de de lockup in, lijkt me raar dat de geartronic dit niet doen.
Overigens schakelt een normale automaat in D ook wel in de 3 en 4 de de lockup in, lijkt me raar dat de geartronic dit niet doen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10.02.2010 - 11:50
Overlock ie eigenlijk een foute term. Moet zijn lock-up.
Normaal gesproken is er altijd wat slip in de koppelomvormer van de bak (dus warmteontwikkeling en ongunstiger brandstofverbruik). D.m.v de lock-up wordt er een vaste verbinding tot stand gebracht tussen de schoepenwielen van de koppelomvormer. Er is dan geen slip meer. Hierdoor wordt het brandstofverbruik verminderd en is er minder warmteontwikkeling.
Normaal gesproken is er altijd wat slip in de koppelomvormer van de bak (dus warmteontwikkeling en ongunstiger brandstofverbruik). D.m.v de lock-up wordt er een vaste verbinding tot stand gebracht tussen de schoepenwielen van de koppelomvormer. Er is dan geen slip meer. Hierdoor wordt het brandstofverbruik verminderd en is er minder warmteontwikkeling.
- hogie
- 3rd Gear member
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
- Locatie: Brabant
Bedoel je daarmee, dat als je bv lange stukken in de 5e versnelling rijdt je beter de GT op hand vast in 5 kan zetten? Met beter bedoel ik mn het brandstofverbruik.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe
Austin metro
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2011 - 23:03
hallo , ik zit met hetzelfde probleem als rickserik , heb ook xc90 bj 2005 D5
ook in 3de en 4de versnelling manueel een beetje slip precies en terug val van toerental
is er een oplossing voor ? want stoort mij toch wel ,ook het lang wachten tot hij opschakeld !!!
ook in 3de en 4de versnelling manueel een beetje slip precies en terug val van toerental
is er een oplossing voor ? want stoort mij toch wel ,ook het lang wachten tot hij opschakeld !!!