hallo,
Ik ben in het bezit van een v50 1.6d mei 2006.
Ik heb het volgende probleem, tijdens het rijden met een constante snelheid, gaat de motor schokken.
Tevens gaat hij ook schokken als iets meer gas geef of gas loslaat.
Bij de garage kunnen ze niets vinden, ze hebben met de computer op schoot een eindje gereden.
En er kwamen geen rare meetresultaten naar boven.
Hopelijk weten jullie meer.
Groet,
Emiel
Schokken
- Wouter06
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 08.11.2010 - 04:26
Mijn eerste gedacht zou de EGR klep zijn.. Maar als ze daar niet aan gedacht zouden hebben in de garage, dan zou het erg gesteld zijn met volvo 
De kans lijkt me ook klein dat 'gewone' mensen er meer van gaan afweten dan de garagisten.. Ik zou voorstellen om je auto eens binnen te doen bij verschillende volvo-garages.
Kennis en ervaring kan per garage verschillen

De kans lijkt me ook klein dat 'gewone' mensen er meer van gaan afweten dan de garagisten.. Ik zou voorstellen om je auto eens binnen te doen bij verschillende volvo-garages.
Kennis en ervaring kan per garage verschillen

Volvo v50 1.6d DrivE Kinetic| MY2010 |Businessline + MotionPack | 16"; Convector
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
My thoughts exactly, dat klinkt wel heel EGR-achtig. Bij de 2.0D is dit ook een veel voorkomend probleem. Doorgaans is het (laten) reinigen van de klep voldoende om het probleem te verhelpen. Als je zelf de beschikking hebt over een luchtspuit is het peanuts.Wouter06 schreef:Mijn eerste gedacht zou de EGR klep zijn..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Ik heb een aantal jaar met hetzelfde probleem rond gereden. Twee officiële Volvo dealers hebben naar aanleiding van mijn klachten het probleem "opgelost" ( althans dat zei men iedere keer als ik de auto kwam halen ). In werkelijkheid bleef het probleem bestaan. Tijdens uitlezen bij de dealer was er overigens geen foutmelding te zien. Eind vorig jaar bij een Volvo specialist terecht gekomen die de moeite nam om een stukje te gaan rijden. Op een bepaald moment voelde de monteur het schudden/schokken ook en heeft hij in eerste instantie de EGR afgekoppeld. Zonder EGR eerst een weekje getest en nadat inderdaad bleek dat het probleem toen was verholpen, de EGR klep vervangen. Nooit meer problemen gehad.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
- Wouter06
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 08.11.2010 - 04:26
Ohja.. Enige tijd had ik dat probleem ook met een Opel Astra, 1.4 benzine.
Hier had men ook de EGR klep vervangen, maar zonder resultaat. Na verder onderzoek zou dan blijken dat de motor ergens lucht zou happen. Dat had te maken met een dichting die versleten wat (auto was 12 jaar oud).
Nu was het vrij kostelijk om da te laten maken voor een auto dat nog 3 maanden dienst moest doen.
Dus dat werd dan ook niet gemaakt. En kan ik je niet vertellen of het dat effectief was
Maar het kan je mss wel vooruit helpen met het vinden van het probleem
Hier had men ook de EGR klep vervangen, maar zonder resultaat. Na verder onderzoek zou dan blijken dat de motor ergens lucht zou happen. Dat had te maken met een dichting die versleten wat (auto was 12 jaar oud).
Nu was het vrij kostelijk om da te laten maken voor een auto dat nog 3 maanden dienst moest doen.
Dus dat werd dan ook niet gemaakt. En kan ik je niet vertellen of het dat effectief was
Maar het kan je mss wel vooruit helpen met het vinden van het probleem

Volvo v50 1.6d DrivE Kinetic| MY2010 |Businessline + MotionPack | 16"; Convector
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ik had hetzelfde effect waarbij ik de melding branstofdruk problemen kreeg in de computer (benzine, jij hebt alleen Diesel!)
Je moet heel rustig rijden en dan heel licht je gas op laten komen, dan ging bij mij de motor hikken, gas los was overigens geen probleem.
Je moet heel rustig rijden en dan heel licht je gas op laten komen, dan ging bij mij de motor hikken, gas los was overigens geen probleem.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Heb ook een kapotte EGR klep gehad bij mijn laatste V50. Auto schokte toen niet, was alleen niet vooruit te branden. Het leek in eerste instantie of de turbo ermee opgehouden was.
Ik had wel vrij veel last van schokken als de roetfilter geregenereerd werd halverwege en aan het einde van de cyclus. Vooral bij snelheden onder de 120km/u. Auto hield dan erg in om er vervolgens weer vandoor te gaan, soms meerdere keren. was meestal voor een tijdje weer opgelost als het filter handmatig geregenereerd was. en dat terwijl ik toch eigenlijk alleen langere stukken (min.85 km) rij en 95% op de snelweg.
Het zou dus ook het roetfilter kunnen zijn, alleen rijmt dat niet met het verhaal van de astra.
Ik had wel vrij veel last van schokken als de roetfilter geregenereerd werd halverwege en aan het einde van de cyclus. Vooral bij snelheden onder de 120km/u. Auto hield dan erg in om er vervolgens weer vandoor te gaan, soms meerdere keren. was meestal voor een tijdje weer opgelost als het filter handmatig geregenereerd was. en dat terwijl ik toch eigenlijk alleen langere stukken (min.85 km) rij en 95% op de snelweg.
Het zou dus ook het roetfilter kunnen zijn, alleen rijmt dat niet met het verhaal van de astra.
V60 D4 Kinetic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48
Heb ook een 1.6d uit 2006 en toen ik de auto net had, ongeveer anderhalf jaar terug Schokte deze ook.
Ik heb bij de dealer de roetfilter laten uitblazen en sindsdien geen last meer van gehad. Kost ongeveer 70 euro, wie weet helpt het bij jou ook.
Ik heb bij de dealer de roetfilter laten uitblazen en sindsdien geen last meer van gehad. Kost ongeveer 70 euro, wie weet helpt het bij jou ook.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 18:30
- Locatie: Delft
Bedoel je met schokken dat de auto inhoudt tijdens het rijden? Ik heb hier zelf al een tijd last van. Ik merk het vooral op het moment dat ik gas bijgeef: bij het intrappen van het gaspedaal houdt de auto even in (een soort hik) en gaat dat weer verder. De EGR is al eens een keer vervangen.
MJ22 V60 T6 AWD Recharge Inscription, blond interieur, park assist, lighting, power seats, Pine Grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Misschien een keer een nieuw brandstoffilter monteren,dat helpt ook wel is!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48
Nee het is vooral bij een constante snelheid, 80 of 120. Maar na mate het vaker voor gaat komen. Komt het ook voor bij optrekken in ze 2 of 3. En dan kan het een beste schok zijn, alsof de auto uit zichzelf vol op de rem trapt.
Brandstoffilter is al een keer vervangen. Aankomende dinsdag gaat hij weer naar de dealer.
Brandstoffilter is al een keer vervangen. Aankomende dinsdag gaat hij weer naar de dealer.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 23.11.2010 - 21:54
Beste leden,
even een update van volvo v50 1,6d 2006
Bij mij zijn de egr-klep en de luchtmassameter vervangen.
Brandstofstof filter bij aankoop ook vervangen
de auto schokt nog steeds.
Zoals ExSkoda het omschrijft is ook nog steeds een probleem.
Bij 130 km/uur op de CC, rijd de auto fantastisch zonder schokken.
even een update van volvo v50 1,6d 2006
Bij mij zijn de egr-klep en de luchtmassameter vervangen.
Brandstofstof filter bij aankoop ook vervangen
de auto schokt nog steeds.
Zoals ExSkoda het omschrijft is ook nog steeds een probleem.
Bij 130 km/uur op de CC, rijd de auto fantastisch zonder schokken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ik zou dan toch maar eens vragen of de auto aan de computer gehangen kan worden en kijken of je een brandstofdruk probleem melding ziet.
Zo ja dan zal de brandstofdrukmeter vervangen moeten worden.
Wellicht dat hier toch je probleem ligt, bijna alles word tegenwoordig elektronisch geregeld.
Het komt mij wel erg bekend voor zoals je het beschrijft.
Zo ja dan zal de brandstofdrukmeter vervangen moeten worden.
Wellicht dat hier toch je probleem ligt, bijna alles word tegenwoordig elektronisch geregeld.
Het komt mij wel erg bekend voor zoals je het beschrijft.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13.10.2009 - 12:48
Net bij de dealer vandaan.. Ze hebben alle foutmeldingen gereset en de roetfilter weert schoongeblazen.
Onteur gaf aan dat het schokken wellicht komt door de stekker in de deur. Hierdoor komen er steeds foutmeldingen in de auto.
Ik heb naast het schokken inderdaad ook vaak dat de cv of elec.ramen aan de bestuurdeskant het niet doen. Zal even aan kijken of dit bezoekje aan de dealer heeft geholpen.
Onteur gaf aan dat het schokken wellicht komt door de stekker in de deur. Hierdoor komen er steeds foutmeldingen in de auto.
Ik heb naast het schokken inderdaad ook vaak dat de cv of elec.ramen aan de bestuurdeskant het niet doen. Zal even aan kijken of dit bezoekje aan de dealer heeft geholpen.
- jopie123
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40
Zo, acht jaar na dato weer even nieuw leven in dit draadje
. Ik heb precies dezelfde verschijnselen: schokken bij constante snelheid. Als ik meer gas geef, trekt ie prima en schokt hij helemaal niet. Het is echt bij constante snelheid en misschien gerelateerd aan de stand van het gaspedaal. Mijn egr klep is sinds de roetfilterbehandeling bij een forumsponsor als het goed is niet meer actief, dus ik neem aan dat het probleem bij mij niet daardoor kan komen. Heeft iemand een ander idee? Zou het aan versleten of vervuilde injectoren kunnen liggen? Zelf zou ik dan verwachten dat het bij optrekken ook wat moeizamer zou gaan, maar misschien zit ik mis? Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Alvast bedankt voor het meedenken,
Groeten, Joop (v50 2.0d)

Groeten, Joop (v50 2.0d)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Heb ik ook al jaren af en toe, maar niet zo heftig als anderen in dit topic. Versleten of vervuilde injectoren geeft foutmeldingen als je met Vida uitleest. Je kunt een additief bij een volle tank toevoegen voor de verstuivers, dit wil nog wel eens helpen.
Volvoless, nu Golf VII