panne : motormanagement

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,

Vandaag panne met mijn v70 D5 2002 Auto (320000 km) op de autostrade. Plots viel het toerental naar ' 0 ' met op BC 'motormanagement'. Dit euvel overkomt mij voor een tweede keer. Ongeveer 3000 km geleden viel alles stil met dezelfde BC-indicatie en met 'nog 70 km voor lege tank'. Dat was duidelijk een brandstofpanne. Na tanken en ontluchtingsprocedure was alles terug goed. Nu overkomt mij hetzelfde echter met 'nog 250 km voor lege tank'! De wegenwacht takelt mij weg tot de volgende pomp. Er wordt getankt (+/- 25 l), de wegenwachter brengt terug de V70 terug tot leven.
Wat is er eigenlijk gaande? Moet ik elke 10 km gaan tanken in de toekomst?
Mijn vertrouwen is wel geschokt. Iemand een suggestie?
Gast

Brandstoffilter?
Gezien je de vorige keer leeg hebt gereden, kan er wel eens "extra" vuil mee zijn gekomen.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had ooit hetzelfde met een peugeot diesel. Ik snap zelf niet hoe dat kan, maar daar kwam het door een zeer minime brandstoflekkage in een brandstofslang.
Bij volle tank had hij nergens last van, maar ik moest de tank steeds minder leegrijden, tot hij op een gegeven moment helemaal niet meer wilde. Toen pas kwam ik achter de brandstoflekkage, en na reparatie was het ook opgelost.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als je er nu eens voor zorgt dat er gewoon voldoende diesel in de tank zit en een schoon filtertje plaatst, dan moet het voor de toekomst goed zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
_Theo_
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 14.02.2011 - 16:45

Ooit is zoiets gehad met mijn BMW.
Bleek na heeeeeeeeeeeeeel lang zoeken uiteindelijk een breuk te zijn in de electradraden van de benzinepomp!
Volvo V70 D5 MY07, 185PK, Sport Edition, 208dkm


Volvo V70, TDI, 1997 (automaat), Mazda 6, CDI stationwagon / Opel Antara, 2.0 TDI / BMW 535i, Automaat /VW Golf VR6, type III / VW Golf GTI 16V, type II / VW Golf 1.6 / VW Golf 1.0
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

V70/2.4D/2003 schreef:Als je er nu eens voor zorgt dat er gewoon voldoende diesel in de tank zit en een schoon filtertje plaatst, dan moet het voor de toekomst goed zijn.
Voor 250km aan diesel lijkt met toch meer dan genoeg brandstof. Zo mooi worden als je dan al weer moet tanken, waarom geeft die dan nog aan dat je 250 km kunt rijden? Dan zou die 0 moeten aangeven plus lege tank lampje.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

Dat toerental naar '0' en 'motormanagement' op de BC heb ik ook gehad, bleek na het uitlezen het gasklephuis. Misschien is dat met de brandstof toeval.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een V70 heeft de brandstoftank verdeeld in twee delen. Door vervuiling kan het zijn dat hij niet meer goed hevelt. Zodra de motor even wordt uitgezet kan het zijn dat hij bij het starten niet meer voldoende brandstof krijgt om aan te slaan. Zolang de motor loopt, is er niets aan de hand en zou je in dat geval de tank leeg moeten kunnen rijden. Wanneer dit probleem zich al rijdend voordoet, is het hevel-probleem uit te sluiten. Wat dan rest is het plaatsen van een nieuw brandstoffilter.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

DannyB schreef:Dat toerental naar '0' en 'motormanagement' op de BC heb ik ook gehad, bleek na het uitlezen het gasklephuis. Misschien is dat met de brandstof toeval.
Diesels hebben geen gasklep.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Deze morgen diagnose laten doen bij de lokale Volvo-dealer. Er staan inderdaad 2 managementmeldingen. De hersteller opperde, dit in overeenstemming met de opmerking van Oceanracer, dat de fout volgens hem te zoeken zou zijn bij een (soms)defecte vlotter en brandstofpomp in de tank aangezien de brandstof continue overgeheveld wordt van de ene helft van de tank naar de andere helft. Deze panne hadden ze reeds een paar maal voorgehad. Doch nu zegt Oceanracer dat zulk fenomeen zich niet kan voordoen bij draaiende motor! De filter werd niet vervangen na de eerste brandstofpech, 3000 km geleden. Ook hieromtrent is er volgens de dealer geen oorzakelijk verband, vermits een mogelijke vervuiling van de filter zich dan al eerder had moeten manifesteren. Hoe dan ook volgende week wordt dat filtertje wel vervangen. Wait and see, is de boodschap van de dealer...
Gebruikersavatar
DannyB
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
Locatie: Eindhoven

EVV schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Als je er nu eens voor zorgt dat er gewoon voldoende diesel in de tank zit en een schoon filtertje plaatst, dan moet het voor de toekomst goed zijn.
Voor 250km aan diesel lijkt met toch meer dan genoeg brandstof. Zo mooi worden als je dan al weer moet tanken, waarom geeft die dan nog aan dat je 250 km kunt rijden? Dan zou die 0 moeten aangeven plus lege tank lampje.
Dat is ook zo! Niet goed opgelet!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

charly schreef:Deze morgen diagnose laten doen bij de lokale Volvo-dealer. Er staan inderdaad 2 managementmeldingen. De hersteller opperde, dit in overeenstemming met de opmerking van Oceanracer, dat de fout volgens hem te zoeken zou zijn bij een (soms)defecte vlotter en brandstofpomp in de tank aangezien de brandstof continue overgeheveld wordt van de ene helft van de tank naar de andere helft. Deze panne hadden ze reeds een paar maal voorgehad. Doch nu zegt Oceanracer dat zulk fenomeen zich niet kan voordoen bij draaiende motor! De filter werd niet vervangen na de eerste brandstofpech, 3000 km geleden. Ook hieromtrent is er volgens de dealer geen oorzakelijk verband, vermits een mogelijke vervuiling van de filter zich dan al eerder had moeten manifesteren. Hoe dan ook volgende week wordt dat filtertje wel vervangen. Wait and see, is de boodschap van de dealer...
Laat ik het iets genuanceerder stellen: Mij is destijds verteld dat mijn tank bij draaiende motor voldoende hevelt, maar dat de brandstof na het afzetten van de motor terug kan stromen naar het gedeelte waar de toevoer naar de motor niet zit.

Het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, maar zo heb ik in het verleden al twee keer gehad dat ik de auto thuis heb neergezet na een rit en er volgens de BC nog bijvoorbeeld 70 km gereden kon worden. Maar een paar dagen later staat de motor dan niet aan. Als ik er dan vervolgens een paar liter (5 liter is al meer dan genoeg) benzine in doe, start hij gelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

AlexV70 schreef:Brandstoffilter?
Gezien je de vorige keer leeg hebt gereden, kan er wel eens "extra" vuil mee zijn gekomen.
Heb het eind vorig jaar ook gehad, was toen idd het brandstoffilter.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Het plaatsen van de filter loopt wat vertraging op door het feit dat mijn Haynes-manual wijst op het feit om zeker te wachten tot het brandstofniveau minder dan 3/4 bedraagt. Is er een forumlid die daar een verklaring voor heeft?
Ondertussen heeft mijn (probleem)V70 'Auto' er een eigenaardigheid bij. Rond de 1500 rpm schakelt de automaat zonder enige aanleiding vrij zenuwachtig up en down. Het toerental schommelt zodoende tussen de +/- 1000 rpm en de +/- 2000 rpm bij constante snelheid. Iets verkeerd met een solenoïde?
In combinatie met de hiervoor beschreven motormanagement-problematiek geeft dit een vies gevoel alsof de motor weer gaat afslaan.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”