Pagina 1 van 7
Ervaringen weggedrag 850/S70 en V70N.
Geplaatst: 11.05.2011 - 21:37
door Misha
Kort door de bocht: ik vind mijn V70N uit 2004 met comfortonderstel en Nivomats niet prettig rijden en sturen. Ik vind het nogal dwarrelig en dweilerig. Daarom heb ik de auto al 3 keer na laten kijken door Volvo-dealer(s) en uitlijnspecialist. Alles is prima in orde zegt men, rubbers en kogels zijn goed en de uitlijning is prima. Nivomats zijn in nieuwstaat evenals de voorste schokbrekers en veren.
De auto staat op 17" Sentinels en Michelin Pilot Sports 3 banden.
Mijn enige vergelijk zijn een 850 met standaardonderstel en 15", een S70 met standaardonderstel, veerpootbrug en 16" en een S70 met verlaagd onderstel, veerpootbrug.
Al deze auto's waren vele malen koersvaster en direkter dan de huidige V70N. Hoewel de V70N wel veel harder een bocht om kan.
Maar de besturing blijft vaag voelen, je hebt het idee dat je constant je auto op de weg aan het richten bent, je voelt ook wat in het stuur bij remmen en optrekken terwijl de draagarmrubbers nieuw zijn (1 jaar oud) en het voelt dus allemaal dwarrelig aan. Ook rond het middenpunt voelt het stuur vaag aan.
Iemand die mijn ervaringen herkent ? Iemand die zelf ook een goed vergelijk kan maken tussen de 800 serie en de V70N ?
Gr,
Misha
Geplaatst: 11.05.2011 - 21:45
door Oceanracer
Ik kan alles hierboven onderschrijven. Mijn oude classic voelde ook strakker aan, maar net wat je ook zegt, je kunt snoeihard een bocht in, zonder ook maar enige vorm van onderstuur. Ook ik heb de Senti's + Pilot's en ook de nivomat's er onder en bij winterdag 16" wat het zweverige gevoel wel sterk verminderd.
Kwestie van wennen...
Geplaatst: 11.05.2011 - 21:49
door Misha
Oceanracer schreef:Kwestie van wennen...
Oeps.. ik vind het alleen maar irritanter worden naarmate ik hem langer heb.
Wel fijn om te lezen trouwens dat je het compleet kan onderschrijven !
Geplaatst: 11.05.2011 - 21:54
door Oceanracer
Ik noem het de charme van m'n slagschip. Ik heb hem ondertussen 5 jaar en ik kan je zeggen dat het me nu echt niet meer opvalt. Niet bewust althans.
Mijn vriendin merkt er, als zij zelf rijdt, overigens niets van. Zal wel iets van pietluttigheid zijn denk ik dan. Heb namelijk ook al nieuwe draagarmen geplaatst en diverse malen laten uitlijnen. De auto spoort dus gewoon goed.
Misschien sporen wij wel niet! Whahahaha....

Geplaatst: 11.05.2011 - 22:00
door Misha
Ik kan het voor jou niet beoordelen, maar ik spoor zeker niet.
Kijk, het probleem is dat je weet dat het beter kan omdat je ook een Classic heb gehad. Misschien dat als dat niet zo was geweest ik het allemaal wel prima vond.
Ik ben sowieso eigenlijk te gevoelig voor mijn eigen gemoedsrust om tevreden te kunnen zijn met een auto

Geplaatst: 11.05.2011 - 22:04
door Richard
Ik had inderdaad hetzelfde gevoel in mijn v70. Steeds het gevoel dat je iets moet bijsturen etc. Ik heb een hele tijd gedacht dat de wegen in nl wel erg veel spoorvorming vertoonden

Geplaatst: 11.05.2011 - 22:22
door Morgenstond
Wat je omschrijft, herken ik volledig bij m'n S80. Het weggedrag is als een dweil.
Geplaatst: 11.05.2011 - 22:27
door Oceanracer
En dan toch Volvo blijven rijden. We sporen inderdaad niet. :roll:
Geplaatst: 11.05.2011 - 22:27
door elianmars
Misha, gooi de nivomats er onderuit, de boel iets verlagen en het rijdt zoals je liever zou willen.
Mijn wagen rijdt al veel strakker na het verlagen (en sportdempers aan de voorzijde), maar door de (verlaagde) nivomats voelt de achterkant niet zo strak aan als ik zou willen.
Maar ik vind de nivomats ideaal omdat ze de wagen bij belading gewoon netjes op hoogte houden, dus ik neem het maar voor lief

Geplaatst: 11.05.2011 - 22:33
door Misha
elianmars schreef:Misha, gooi de nivomats er onderuit, de boel iets verlagen en het rijdt zoals je liever zou willen.
We moeten elkaar toch maar eens ontmoeten binnenkort, ik zou graag een keer een rondje rijden in jouw setup om te kijken of dat in de buurt komt van wat ik wil en of me dat het geld waard is.
Geplaatst: 11.05.2011 - 22:34
door 945i
Ik ken er een die wel strak stuurt en niet verlaagd is, de auto van Toppertje.
Re: Ervaringen weggedrag 850/S70 en V70N.
Geplaatst: 11.05.2011 - 22:54
door Edwin
Misha schreef:
je voelt ook wat in het stuur bij remmen en optrekken
Ben ik dus niet de enige die dat voelt, een soort van lichte tik/gevoel van dat er speling op zit niet?
Hebben meeredere forummers dat? Ik wilde het al op m'n op te lossen gebreken voor de garantie lijstje zetten......
Voor de rest vind ik het weggedrag wel meevallen, maar ik weet het niet zeker maar volgens mij zit er op onze T5 wel een "dynamisch" chasis. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vind hem redelijk strak sturen en i.d.d. de bocht door gaan. Staat ook op 16"
Als vergelijk heb ik een 855 T5 gehad en die reed voor mijn gevoel ruwer, maar niet strakker. De V40 phase 1 stuurde, vond ik, bijna gelijk aan de 850. Beiden vond ik beduidend ook lichter aanvoelen dan de V70.
Toch kan een ogenschijnlijk klein verschil wel heel anders aanvoelen, toen wij de V40 phase1 kochten hebben we ook nog in een phase2 gereden welke een 2 cm bredere spoorbreedte heeft voor en die phase2 reed wel veel "zwabberigger"dan de phase1. Mijn vrouw merkte dat ook gelijk!
Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust eens testrijden in onze auto!
Gr. Edwin
Geplaatst: 12.05.2011 - 02:35
door toppertje
945i schreef:Ik ken er een die wel strak stuurt en niet verlaagd is, de auto van Toppertje.
ja over strak sturen heb ik geen klachten,maar heb dan ook alles bijna
aan het onderstel vervangen zoals stijvere dempers,draagarmen,stuurkogels
binnen en buitenzijde enz.
en een GOEDE uitlijning draagt daar ook toe bij,en dat hoeft niet persee
de uitlijning te zijn binnen de Volvo toleranties.

Geplaatst: 12.05.2011 - 07:17
door Misha
toppertje schreef:en een GOEDE uitlijning draagt daar ook toe bij,en dat hoeft niet persee
de uitlijning te zijn binnen de Volvo toleranties.

Dat was mijn volgende plan inderdaad.
@Edwin: Nee, je bent dus zeker niet de enige.

Ik woon in Tiel.
Geplaatst: 12.05.2011 - 15:07
door Misha
nog even naar de vertrouwde Volvodealer geweest die ten eerste voelde wat ik bedoelde met vaag weggedrag. De auto is op de schokbrekerbank geweest en de werking is nog prima van de Nivomats; maar opvallend genoeg staat de auto achter links 2 cm hoger dan rechts.
Toch een ralle Nivomat waarschijnlijk, ondanks dat je dat op de testbank er niet uit haalt.
Maar eens kijken, ik denk dat er gewoon weer veren en dempers op komen ipv die Nivomats. Dan verstellen we de koplampen maar
Geplaatst: 12.05.2011 - 15:22
door BlackcurrantV70
Als ik mijn V70 vergelijk met mijn vorige auto Mazda 6 sportwagon kan ik bevestigen dat de Mazda directer stuurde, die kon je op de limiet om de bocht knallen, bij de V70 is het allemaal wat waziger, maar hij is dan ook niet gemaakt om door een bocht te racen.
Ik ruil hem in ieder geval niet in voor een Mazda 6, de V70 is veeeel comfortabeler.
Geplaatst: 12.05.2011 - 15:49
door bartv70
Ook ik kan niet anders als bevestigen dat de auto niet strak stuurt.
Heb zelf 15", maar groter maakt nagenoeg geen verschil.
Met mijn vorige auto/kart was elke afrit of bocht een plezier om te nemen.
Vanaf het moment dat V70 rijden heb ik het over weg...ligging
Geplaatst: 12.05.2011 - 16:57
door Thijs
Dat weet je toch als je een comfortabele volvo koopt? Voor de wegligging een BMW of ford nemen. Hier er niet over zeuren toch?? Is nou eenmaal een producteigenschap.. :roll:
Geplaatst: 12.05.2011 - 17:03
door 945i
Zo lekker rijden als een 850/5 doet een V70N toch nooit.

Geplaatst: 12.05.2011 - 17:08
door Misha
945i schreef:Zo lekker rijden als een 850/5 doet een V70N toch nooit.

Tja, toch vind ik dat weer niet zo.
Over het geheel gezien rijdt de V70N toch echt beter. Het remt standaard al redelijk, de kraak koppeling is weg, het bochtenwerk is zelfs met een comfortonderstel makkelijk beter.