trekhaak monteren?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Nu ik toch aan het typen ben: ik wil eigenlijk een trekhaak achter mijn V40 2.0 hebben...
Maar bij de garage kost dat een vermogen: zo'n 475 euro en dan mocht ik in mijn handjes knijpen met die aanbieding.
dat was ik niet van plan.

Ik ben gewend om aan Suzuki's te sleutelen, en daar bestond een trekhaak monteren uit 4 bouten vastzetten... klaar. (en dan een uurtje vloeken op de bedrading) totale kosten: zo'n 50 euro

Is dat bij een Volvo ook zo?
Zo ja: heeft nog iemand een trekhaak liggen?
rvdodewaard
2nd Gear member

Er moet ook een ander hitteschild gemonteerd worden. Volgens mij is het voor de garage wel zo'n 2 tot 3 uur werk al met al.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

rvdodewaard schreef:Er moet ook een ander hitteschild gemonteerd worden. Volgens mij is het voor de garage wel zo'n 2 tot 3 uur werk al met al.
Vreemd, zo'n hitteschild voor een trekhaak...
Maar mogelijk moet je ook een gaatje (uitsparing) zagen in de bumper, gok ik, en ik geloof ook wel dat ze 2 uur mee bezig zijn. Misschien ook wel 3 inderdaad, maar ja, als ik het zelf kan op zaterdag scheelt het veel geld!
JosB
2nd Gear member

Maar mogelijk moet je ook een gaatje (uitsparing) zagen in de bumper, gok ik, en ik geloof ook wel dat ze 2 uur mee bezig zijn. Misschien ook wel 3 inderdaad, maar ja, als ik het zelf kan op zaterdag scheelt het veel geld!
Hoi Arjan,

Tja vreemd he maar het klopt wel, het hitteschild wat er nu zit dat zit in de weg bij de een van de bevestigingsarmen van de trekhaak, je zou er zel een stuk uit kunnen knippen maar netter is om dat hitteschild te vervangen.
En weet je wat nou zo kl... is? Dat hitteschild kan er eigenlijk alleen maar fatsoenlijk onderuit als de achterste demper aan de kant is :?

Ja en verder dien je ook een halve maan uit je bumper te snijden maar die staat netjes voorgedrukt aan de binnenkant van de bumper.
De bedrading valt ook best mee.

Ik heb het dikwijls genoeg gedaan en ook gewoon thuis op de grond liggend, niet de meest ideale omstandigheden maar het ging wel. Als je over een hefbrug kunt beschikken is het een eitje.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

We hebben toch een bedrijf als Brink Trekhaken in Nederland? Wat heeft die te zeggen over een trekhaak op jouw auto?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

JosB schreef:
Hoi Arjan,

Tja vreemd he maar het klopt wel, het hitteschild wat er nu zit dat zit in de weg bij de een van de bevestigingsarmen van de trekhaak, je zou er zel een stuk uit kunnen knippen maar netter is om dat hitteschild te vervangen.
En weet je wat nou zo kl... is? Dat hitteschild kan er eigenlijk alleen maar fatsoenlijk onderuit als de achterste demper aan de kant is :?

Ja en verder dien je ook een halve maan uit je bumper te snijden maar die staat netjes voorgedrukt aan de binnenkant van de bumper.
De bedrading valt ook best mee.

Ik heb het dikwijls genoeg gedaan en ook gewoon thuis op de grond liggend, niet de meest ideale omstandigheden maar het ging wel. Als je over een hefbrug kunt beschikken is het een eitje.
Bedankt voor de tips!
Een hefbrug heb ik uiteraard niet, maar wel een sterke 'stapelaar' die de auto aan de achterkant op kan tillen. Moet ik alleen eerst de loods van mijn bedrijf opruimen voordat de auto erin kan... :lol:
Eerst die onderdelen maar eens zoeken, bij brink idd of een andere leverancier.
Jippie, nieuw projectje! :mrgreen:
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ok, het leuke nieuwe projectje heeft een poosje stil gelegen vanwege de drukte rondom werk & baby, maar nu is het winterseizoen officieel begonnen, dus zou ik iets meer tijd moeten overhouden... is de theorie. (het is de eerste winter als 'pappa', dus... )

Maar goed, ik ben dus nog steeds op zoek naar een trekhaak voor onder de volvo.
Heeft iemand tips waar ik een trekhaak kan vinden? Is er ergens een betrouwbare volvo-sloper?
Andere tips?
Ramon&Ramon
7th Gear member

194.50
46.50

Dat kost een haak en een kabelsetje bruto ex btw,dus met een beetje korting vallen die prijzen wel mee.
Bij de goeie automaterialenzaak van Brink of Bosal
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Tsja, maar dat is voor een nieuwe trekhaak... Mijn V40 is ook niet bepaald nieuw, dus een goede sloop-trekhaak is goed genoeg. Ik heb maar weer hetzelfde gedaan als altijd met vragen over oude volvo's: ik hen Nordicar gebeld.
Ze gaan even graven in de onderdelen, mogelijk zit er wat tussen. Even afwachten maar!

Als iemand een andere handelaar in tweedehands volvo-onderdelen weet, dan hoor ik het graag!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik heb er wel eentje,maar dan moet je hem er zelf onderuit halen..
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Ik heb er wel eentje,maar dan moet je hem er zelf onderuit halen..
Bedankt voor het aanbod!
Stom toevallig ben ik vanmorgen evevn bij een handelaar om de hoek langs geweest, hij heeft al maaaaaanden een Volvo V40 waar hij niet vanaf komt, MET trekhaak.
Ook hij wil de trekhaak er wel vanaf verkopen, maar... ook bij hem zelf sleutelen.
Mijn voorkeur gaat er alleen naar uit om slechts 1 dag te sleutelen, dus zoek ik nog even verder.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik snap het,ik had hem er ook even onder moeten zetten,maar het is geen dag werk hoor,anderhalf uur is de montagetijd.
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Ik snap het,ik had hem er ook even onder moeten zetten,maar het is geen dag werk hoor,anderhalf uur is de montagetijd.
Mmhh.. en als we het nu eens samen doen? Dan moeten we in 3 uur klaar zijn (laten we zeggen 4 uur, met koffie).
Ik heb een bedrijfsruimte met loodsje in Soest waar we droog kunnen klussen..
jij kan de juiste tips geven zodat ik sneller werkt, samen lekker snel klaar. Ideetje?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Nee,sorry,dat gaat helaas niet,misschien iemand anders van het forum?
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Het 'projectje' heeft wederom lang stil gelegen, en laten we eerlijk zijn: het heeft ook geen haast, zo'n trekhaak. (Anders liet ik het wel door een garage doen... :) )

Maar er is wel een vordering: ik heb een trekhaak gevonden! Voor 100 euro, met kabels, en zelfs de boutjes zaten er nog bij. Een nadeel: ik heb geen idee of het de juiste is. Hij komt ook onder een V40 vandaan, ook een 2.0 benzine, maar ik weet niet welk bouwjaar.

Nu maar eens goed kijken of het past. (Ach, met die katalysator ging het ook goed...)

De vraag van vandaag: het staat me bij dat ik ergens een handleiding -met tekeningen- heb gezien over het monteren van een trekhaak... maar die kan ik nu nergens meer vinden. Heeft iemand zoiets liggen? (In de Haynes staat er niets over...)
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Ergens anders gevonden:
1. Bumper demonteren en sparing erin zagen.
2. Einddemper demonteren of opzij duwen.
3. Trekhaak kun je zo monteren, gaten in de auto zijn al voorzien van lasmoeren. (Bij voorkeur deze even schoonmaken, draad is vervuild na zoveel jaar 'buiten')
4. Draadboom naar binnen steken en aansluiten.
5. Bumper terughangen.

Je hoeft nergens gaten te boren.
Stekkertjes van je kabelboom kun je zo vastklikken bij je achterlicht.
Kan in je eentje zonder brug gemonteerd worden, maar hulp is fijner.
Zo lijkt het wel heel simpel... is dat echt zo? :?
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

Zo lijkt het wel heel simpel... is dat echt zo? :?
lang verhaal kort: zo simpel was het dus niet!
Ik heb gisteren 7 uur lang onder, in, op en achter de auto gelegen, gehangen en gekropen, maar de trekhaak zit eronder... En nog mooi ook.

Maar simpel... Nee.

Het probleem is simpelweg dat ik niet wist hoe de auto in elkaar zat, dus simpelweg bumper demonteren kostte me ruim 1,5 uur. Waarvan een half uur om die @@@@@@-stekkertjes van de zijlichten los te krijgen van de body, en los te koppelen.
Zoals ik al gewaarschuwd was, was ook het hitteschild een hel om los te krijgen, want ik had geen zin om ook de halve uitlaat te demonteren.

En dan heb je alle ruimte om de trekhaak te monteren, en dan... Gaan de bouten uiteraard niet door het schroefdraad, want dat staat al 13 jaar bloot aan modder, sneeuw, pekel, water en de andere rotzooi op de wegen. Met wd40, een staalborstel en heeeeel veel geduld zijn ze allemaal weer gangbaar gemaakt, waarna de trekhaak zelf er in 10 minuten onder zat.
Bumper weer monteren? Ook weer 15 minuten, met uitsparing zagen erbij. Geen probleem...

Vandaag maar eens buigen over de stekkertjes... Ben benieuwd! :D
v402t
2nd Gear member

Ik heb een afspraak staan bij een universeel bedrijf: 379,00 incl. montage en BTW. Merk Thule.... Knap dat je er zelf aan begint. Succes met je stekkers!
V40 2.0 T sports edition navigator '04
Arjan75
2nd Gear member
Contacteer:

de 2 kabelbomen door de body naar binnen was geen enkel probleem, het aansluiten op de twee achterlichten ook niet want de stekkertjes zaten nog aan de draden. Inprikken, klaar.
de massakabel was ook duidelijk, en toen hield ik nog twee snoertjes over... dus dan maar even een aanhanger eraan koppelen om te kijken wat er nog mist.

En toen begon de ellende.
Want alleen de nummerbord verlichting brandde, en bij de knipperlichten alleen rechtsaf.. terwijl de auto linksaf knipperde.
Aiii...

Na wat nameten met de multimeter blijken veel kabeltjes in de stekker zelf op de verkeerde plaats aangesloten te zitten, dus moet het hele ding uit elkaar en alles moet opnieuw getrokken worden...

geen zin in...

Morgen maar eens aan de garage vragen wat het kost als zij het doen. :wink:
v402t
2nd Gear member

....ik bedoel maar...
V40 2.0 T sports edition navigator '04
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”