De volgende kleine mankementjes kom ik tegen bij mijn auto, herkent iemand dit, en is er ook een simpele oplossing voor behalve even noemen bij de eerstvolgende beurt?
- De climate control slaat soms op hol voor een minuutje ofzo, geeft afwisselend vol warm of vol koud. Na korte tijd stopt het weer. Ca. 2-3 keer gehad. Heb hem altijd aanstaan.
- De cd van de navigatie gaat soms pruttelen terwijl hij niet gebruikt wordt, even eruit en weer erin en het stopt. Ook 2-3 keer gehad.
- Als hij een paar dagen stil heeft gestaan lijkt het soms of het wiel/remschijf rechtsachter "vastzit", deze gaat dan met een "schok" los. 5-10 keer gehad. Lijkt me niet helemaal optimaal. Misschien heeft dit te maken met de (slechte?) manier waarop ik mijn auto wegzet: remmen, koppeling in, in de eerste versnelling, motor uit, koppeling los, rem los, uitstappen.
Dit is alles wat ik op dit moment even kan bedenken, alvast bedankt voor eventuele tips.
V40 Kleine dingetjes
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- marcelg
- 4th Gear member
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34
ik zou eerst de koppeling en rem los gooien voordat je je motor afzet.v4020t schreef:Misschien heeft dit te maken met de (slechte?) manier waarop ik mijn auto wegzet: remmen, koppeling in, in de eerste versnelling, motor uit, koppeling los, rem los, uitstappen.
je hebt een turbo? dan is het altijd beter om de motor bij aankomst niet meteen af te zetten.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Als ik eerst de koppeling en rem los gooi rijdt ie weer weg of de motor slaat af (staat in de 1e versnelling he).
En ja ik neem altijd ruim de tijd voor deze handelingen.
En ja ik neem altijd ruim de tijd voor deze handelingen.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.02.2006 - 20:17
- Locatie: Alkmaar
Probleem 1 en 2: verschil moet er zijn, ik heb dat niet op mijn Volvo zitten(gelukkig
)
Probleem 3:
Blokjes hoor je altijd wel een beetje als je wegrijdt na geparkeerd te hebben gestaan voor enkele dagen. Maar dat ze zó strak vastgrijpen... nee, dat hoort niet.
Zeer waarschijnlijk komt het door opgehoopt vuil en remstof van de blokken in de klauw rechtsachter. Rem schoonmaken, vooral dus de gootjes/uitsparingen boven en onder waarin de blokken zitten - dat moet vuil-/stofvrij zijn want in deze gootjes moeten ze wat speling hebben om van de schijf af te kunnen gaan en naar de schijf toe gedrukt te kunnen worden!
Tjek ook of de blokjes niet teveel versleten zijn en of ze niet al te scheef versleten zijn (als je ze moet vervangen, doe dan ook meteen linksachter he!). Of, helpt het vervangen van de blokken niet, zoek het dan in de remklauw (kromme klauw of hangende zuiger) - maar dit zal het denk ik niet zijn.

Probleem 3:
Blokjes hoor je altijd wel een beetje als je wegrijdt na geparkeerd te hebben gestaan voor enkele dagen. Maar dat ze zó strak vastgrijpen... nee, dat hoort niet.
Zeer waarschijnlijk komt het door opgehoopt vuil en remstof van de blokken in de klauw rechtsachter. Rem schoonmaken, vooral dus de gootjes/uitsparingen boven en onder waarin de blokken zitten - dat moet vuil-/stofvrij zijn want in deze gootjes moeten ze wat speling hebben om van de schijf af te kunnen gaan en naar de schijf toe gedrukt te kunnen worden!
Tjek ook of de blokjes niet teveel versleten zijn en of ze niet al te scheef versleten zijn (als je ze moet vervangen, doe dan ook meteen linksachter he!). Of, helpt het vervangen van de blokken niet, zoek het dan in de remklauw (kromme klauw of hangende zuiger) - maar dit zal het denk ik niet zijn.
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Ik heb zitten denken misschien dat ik in mijn klungeligheid bij het uitstappen soms onwillekeurig me als het ware afzet op mn rempedaal 
Maar ik ga zeker eens kijken of de boel misschien smerig is, voor mij als atechnisch persoon is dat al een hele uitdaging

Maar ik ga zeker eens kijken of de boel misschien smerig is, voor mij als atechnisch persoon is dat al een hele uitdaging

V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Dat de rem vastzit heb ik wel aan de hand met de moto, als ik in nat weer gereden heb en 'm dan zonder de schijfrem af te drogen in de garage zet voor enkele dagen. Dan 'roest' de remblok letterlijk vast.
Met de Volvo daarentegen heb ik het nog niet gehad.
Wel wat roestvorming op de schijf, maar dat hoor je enkel wat schuren bij de eerste 2 keren dat je remt...
Met de Volvo daarentegen heb ik het nog niet gehad.
Wel wat roestvorming op de schijf, maar dat hoor je enkel wat schuren bij de eerste 2 keren dat je remt...
Volvo... or nothing.
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Jep dat schuren van roestvorming ken ik ook, ik rijdt niet dagelijks en dan heb je dat al gauw.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Handrem gebruik ik sowieso nooit eigenlijk.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.02.2006 - 20:17
- Locatie: Alkmaar
Waarom zou je de handrem niet mogen aantrekken???
Ik hoor vandaag de dag nooit meer iets over vastgeroeste/vastgevroren achterremmen. Dat wilde vroeger wel gebeuren, zeker met trommels, maar met een V40'er zou daar toch echt geen last meer van moeten hebben!
Handrem maakt mijns inziens dus niet uit.
Wél het volgende: trek 'm nooit té ver aan. Dat veroorzaakt teveel slijtage op je remklauwen achter. Mijn vrouw trekt altijd de handrem bijna 180 graden de achterbank op.
Gevolg: een remklauw achter had teveel speling. Moest gereviseerd worden, vlak voor APK in een periode dat ik geen tijd heb.
Blijkt later: geen mogelijkheid tot reviseren, dus nieuwe ruilklauw erop. Kosten paar honderd euro!!! En dat alleen maar door dat hevig aantrekken! Jammer!
Gewoon genoeg tandjes ( 3 tot 7 volgens APK) om de boel vast te zetten en dat is het...
Ik hoor vandaag de dag nooit meer iets over vastgeroeste/vastgevroren achterremmen. Dat wilde vroeger wel gebeuren, zeker met trommels, maar met een V40'er zou daar toch echt geen last meer van moeten hebben!
Handrem maakt mijns inziens dus niet uit.
Wél het volgende: trek 'm nooit té ver aan. Dat veroorzaakt teveel slijtage op je remklauwen achter. Mijn vrouw trekt altijd de handrem bijna 180 graden de achterbank op.
Gevolg: een remklauw achter had teveel speling. Moest gereviseerd worden, vlak voor APK in een periode dat ik geen tijd heb.
Blijkt later: geen mogelijkheid tot reviseren, dus nieuwe ruilklauw erop. Kosten paar honderd euro!!! En dat alleen maar door dat hevig aantrekken! Jammer!
Gewoon genoeg tandjes ( 3 tot 7 volgens APK) om de boel vast te zetten en dat is het...
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
handremmen kunnen vandaag de dag nog steeds vastgeroest/vroren zitten.(schijven en trommels)
Ook al heb je schijven achter kan het zijn (afhankelijk van uitvoering) dat er nog steeds trommelhandrem in de schijf zit!!!!!
Water in de handrem kabels komt ook nog steeds voor!!!!!
En voor de APK moet de handrem werken en ook weer vijkomen,maar speling????
Ik ben zelf keurmeester dus dat weet ik wel.
Ook al heb je schijven achter kan het zijn (afhankelijk van uitvoering) dat er nog steeds trommelhandrem in de schijf zit!!!!!
Water in de handrem kabels komt ook nog steeds voor!!!!!
En voor de APK moet de handrem werken en ook weer vijkomen,maar speling????
Ik ben zelf keurmeester dus dat weet ik wel.
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.02.2006 - 20:17
- Locatie: Alkmaar
Voila...! Het is dus niet zo gek om rekening te houden met roesten en vastvriezen...
Ik ben zelf een beetje verwend op dat gebied denk ik dan maar!
Ohja, de speling... die zat op de klauw. Als je de rem bedient (óók wanneer je de handrem aantrekt!), komt er een nok in beweging (terugtrekveer zorgt dat hij terug op zijn plek komt). Deze nok was in de loop der tijd versleten en uit zijn geleiding aan het komen. In feite trok je de nok deels ook uit zijn plek/zitting/schacht in plaats van dat 'ie om zijn as draaide zoals het bedoeld was.
Resultaat: slecht werkende rem. Maar goed, het is inderdaad wel belangrijk te melden dat de speling niet alléén door het aantrekken van de handrem is gekomen, (natuurlijk) en de klauw zelf was misschien van slechte kwaliteit...
Maar feit blijft: trok je de handrem weinig aan: kwam de nok NIET van zijn plek en had je toch voldoende remwerking om de auto niet van zijn plek te kunnen duwen bij stilstand. Trek je de handrem aan zoals zij deed (ver richting laatste tandje) dan zag ik de nok weer de verkeerde kant op gaan.
En dan zeg ik: gebruik niet méér handrem dan nodig is... 3-7 tandjes moet voldoende zijn... zoniet, check of laat de remmen/handrem checken!
Ik ben zelf een beetje verwend op dat gebied denk ik dan maar!
Ohja, de speling... die zat op de klauw. Als je de rem bedient (óók wanneer je de handrem aantrekt!), komt er een nok in beweging (terugtrekveer zorgt dat hij terug op zijn plek komt). Deze nok was in de loop der tijd versleten en uit zijn geleiding aan het komen. In feite trok je de nok deels ook uit zijn plek/zitting/schacht in plaats van dat 'ie om zijn as draaide zoals het bedoeld was.
Resultaat: slecht werkende rem. Maar goed, het is inderdaad wel belangrijk te melden dat de speling niet alléén door het aantrekken van de handrem is gekomen, (natuurlijk) en de klauw zelf was misschien van slechte kwaliteit...
Maar feit blijft: trok je de handrem weinig aan: kwam de nok NIET van zijn plek en had je toch voldoende remwerking om de auto niet van zijn plek te kunnen duwen bij stilstand. Trek je de handrem aan zoals zij deed (ver richting laatste tandje) dan zag ik de nok weer de verkeerde kant op gaan.
En dan zeg ik: gebruik niet méér handrem dan nodig is... 3-7 tandjes moet voldoende zijn... zoniet, check of laat de remmen/handrem checken!
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik neem geen risico meer, trek nu altijd lekker hard aan de handrem. Lekker belangrijk als het wat slijt, je auto op een andere plek terugvinden dan waar je hem gelaten had levert wel wat duurdere schades op denk ik.
- Reint
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 22:41
- Locatie: Nieuw en St Joosland
wat betreft het vast zitten van de remmen, ik heb wel eens gehoord, (weet niet of het waar is) dat naast je remmen ook je ABS systeem vast kan vriezen, tijdens de wintersport zouden daar veel problemen door ontstaan.