Twee weken geleden wilde ik de olie verversen en haalde ik de bodemplaat eronder uit. Tot mijn schrik zag ik dat er behoorlijk wat olie op lag aan de kant van de distributieriem.
Zaklantaarn erbij en de kap van de distributieriem eraf gehaald. Alles zat behoorlijk onder de olie. Zelfs op de riem zat olie.
Direct naar Volvo Groningen gebeld of ik langs kon komen, dat kon gelukkig.
Op de brug gezet en de monteur ook de lamp erbij, tweede collega erbij. Ja dat word lastig te concluderen waar die olie vandaan komt als alles eronder zit.
Afspraak gemaakt dat de auto een paar dagen later word opgehaald bij mij thuis. Dan maken ze de motor schoon en gaan ze er een stukje mee rijden om te zien waar de olie wegkomt.
Aan het eind van de dag telefonisch contact gehad met de mededeling dat ze niets kunnen vinden. Hij blijft droog.
Auto word teruggebracht en gevraagd word om over een week terug te komen. Blijkbaar is de lekkage te gering voor een kort stukje. Ze kunnen er moeilijk een paar uur mee gaan rijden.
Gisteren maar even de kap van de distributieriem losgehaald om te kijken, en ja hoor, weer lekkage.
Meteen vanmorgen om 08.00 uur gebeld en lekkage gemeld. Vanmiddag om 14.00 uur kon ik terecht.
Samen met de monteur gekeken, maar geen duidelijke conclusie kunnen trekken. Het leek wel achter de achterste kap van de distributieriem te komen. De monteur zei dat het toch verstandig was om de hele handel los te halen zodat de achterste kap van de distributieriem eraf kan en er beter gekeken kan worden.
Leenauto mee gekregen en aan het eind van de middag even gebeld. Blijkt dus toch dat de krukaskeerring lekt. Balen!
Omdat de riem nat is geworden van de olie word toch geadviseerd om een nieuwe riem te monteren en tevens werd er geadviseerd om de keering van de oliepomp direct te vervangen als alles toch los ligt.
Er werd een schatting gemaakt van een +/- 100 euro voor het materiaal en een uur of 5 aan uren.
Dus dat word wel een honderdje of 6.
De V70 blijft dit weekend overnachten en maandag gaan ze ermee verder.
We zagen trouwens ook dat ook aan de kant van de riem er wat olie zweet tussen de pakking van het kleppendeksel. Volgens mij is dat zeer gering want als dat veel zou zijn dan zou het op het uitlaatspruitstuk lopen en dan ruik je dat wel. Dat is dus niet het geval.
Heb gevraag of ze dat schoon willen maken en dan hou ik het wel in de gaten. Volgens de computer is de pakking daarvan vervangen ook een honderdje of 8. Nou daar wacht ik wel even mee voor een paar druppels olie.
Toch olielekkage krukaskeerring
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Zit je dicht tegen een reguliere distributie wissel aan?, anders kun je die net zo goed nu doen.
Het is wel zo dat als de olie lekkage boven erger wordt weer het hele spul los moet.
Het is wel zo dat als de olie lekkage boven erger wordt weer het hele spul los moet.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De riem is net vorig jaar vervangen, toen was alles nog droog.
Ik ga me niet druk maken om een klein zweetplekje. Als het kleppendeksel er nog wel af moet dan hoeft niet de riem er weer af.
Ik ga me niet druk maken om een klein zweetplekje. Als het kleppendeksel er nog wel af moet dan hoeft niet de riem er weer af.
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Heb ongeveer het zelfde (S60 2.4 2001). Zag dat olieverbruik was toegenomen van ongeveer 1L/10d km naar 1L/5d km. Dealer constateerde doorzweten bij krukas oliekeerring; hoefde me (nog) geen zorgen te maken. En inderdaad ook net 1 jaar geleden ditributieriem vervangen. Wil het met de 170d km beurt nog een keer laten checken.
Heb jij ook een toegenomen olieverbruik geconstateerd?
Onder de auto kruipend, zag ik aan de linkerkant ook wat nattigheid (op soort riggel van carter); Iemand enig idee wat daar zou kunnen lekken?
PS: vind dit toch wel wat tegenvallen (maar goed het zij zo).
Vast dank voor reactie.
Heb jij ook een toegenomen olieverbruik geconstateerd?
Onder de auto kruipend, zag ik aan de linkerkant ook wat nattigheid (op soort riggel van carter); Iemand enig idee wat daar zou kunnen lekken?
PS: vind dit toch wel wat tegenvallen (maar goed het zij zo).
Vast dank voor reactie.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardig toegenomen olieverbruik geconstateerd.Ab S schreef:Heb ongeveer het zelfde (S60 2.4 2001). Zag dat olieverbruik was toegenomen van ongeveer 1L/10d km naar 1L/5d km. Dealer constateerde doorzweten bij krukas oliekeerring; hoefde me (nog) geen zorgen te maken. En inderdaad ook net 1 jaar geleden ditributieriem vervangen. Wil het met de 170d km beurt nog een keer laten checken.
Heb jij ook een toegenomen olieverbruik geconstateerd?
Onder de auto kruipend, zag ik aan de linkerkant ook wat nattigheid (op soort riggel van carter); Iemand enig idee wat daar zou kunnen lekken?
PS: vind dit toch wel wat tegenvallen (maar goed het zij zo).
Vast dank voor reactie.
Welke linkerkant bedoel je, aan de bestuurderszijde?
Bij mij droop de olie van de krukaskeerring helemaal langs het blok naar beneden, tot aan het oliecarter.
Misschien bedoel je dat? Maar dat is dan wel aan de passagierskant.
En inderdaad, ik vind dit voor zo`n blok van Volvo wel wat tegenvallen.
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
[quote="
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardig toegenomen olieverbruik geconstateerd.
Welke linkerkant bedoel je, aan de bestuurderszijde?
Bij mij droop de olie van de krukaskeerring helemaal langs het blok naar beneden, tot aan het oliecarter.
Misschien bedoel je dat? Maar dat is dan wel aan de passagierskant.
En inderdaad, ik vind dit voor zo`n blok van Volvo wel wat tegenvallen.[/quote]
Inderdaad aan de bestuurderskant zit ook wat vet/vochtigheid. Bij de dealer (maar dat is iets van 3 maanden geleden) constateerde alleen "zweten" van de krukas keerring" (aan de passagierskant dus). Kan dat zelf nauwelijks zien zonder brug.
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardig toegenomen olieverbruik geconstateerd.
Welke linkerkant bedoel je, aan de bestuurderszijde?
Bij mij droop de olie van de krukaskeerring helemaal langs het blok naar beneden, tot aan het oliecarter.
Misschien bedoel je dat? Maar dat is dan wel aan de passagierskant.
En inderdaad, ik vind dit voor zo`n blok van Volvo wel wat tegenvallen.[/quote]
Inderdaad aan de bestuurderskant zit ook wat vet/vochtigheid. Bij de dealer (maar dat is iets van 3 maanden geleden) constateerde alleen "zweten" van de krukas keerring" (aan de passagierskant dus). Kan dat zelf nauwelijks zien zonder brug.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die 5 cilinder motoren lekken erg snel en vaak,is een kwaal van die motoren..
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
:?: Is mij de afgelopen tijd niet echt opgevallen, en mensen vertellen snel als er iets niet goed is.. Jij zal het wel vaker gezien hebben, maar ik ben het hier dus nog niet vaker tegen gekomen.Ramon&Ramon schreef:die 5 cilinder motoren lekken erg snel en vaak,is een kwaal van die motoren..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Is de soort, het merk en de kwaliteit van de olie hier nog van invloed?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Als eenmaal de distributieriem toch los is, is het dan veel meerwerk om zo'n krukaskeerring te vervangen ? Bedoel, de kosten van die keerring zal het niet zijn, maar is het veel werk ?
Want over 15k is mijn Rrr aan een nieuwe distributieriem toe en misschien is het zinvol om - net als de waterpomp - deze keering uit voorzorg te laten vervangen ?
Want over 15k is mijn Rrr aan een nieuwe distributieriem toe en misschien is het zinvol om - net als de waterpomp - deze keering uit voorzorg te laten vervangen ?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Als ik deze kwaal van te voren had geweten, dan had ik het wel laten doen. Het is niet zo veel meer werk als de boel toch al losligt. Tevens zou ik als ik jou was dan ook de keerring van de oliepomp laten vervangen. Die zit daar ook. Dat was namelijk ook het advies van mijn monteur.WimS60 schreef:Als eenmaal de distributieriem toch los is, is het dan veel meerwerk om zo'n krukaskeerring te vervangen ? Bedoel, de kosten van die keerring zal het niet zijn, maar is het veel werk ?
Want over 15k is mijn Rrr aan een nieuwe distributieriem toe en misschien is het zinvol om - net als de waterpomp - deze keering uit voorzorg te laten vervangen ?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Oei is wel balen. Had je nu nog garantie of is alles eigen kosten? Ik denk dat Ramon gelijk heeft dat de 5 cilinder diesel motor snel lekken. De benzine motoren zijn veel droger wat dat betreft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het is jammer genoeg eigen kosten, de auto is al een half jaar uit de garantie.edraket schreef:Oei is wel balen. Had je nu nog garantie of is alles eigen kosten? Ik denk dat Ramon gelijk heeft dat de 5 cilinder diesel motor snel lekken. De benzine motoren zijn veel droger wat dat betreft.
Het is idd balen, maarja dan is het wel straks weer droog .
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het is ook in de meeste gevallen niet de keerring,maar het oliepomp huis wat lekt..
dus goed kijken wat er precies lekt,anders kun je de boel twee keer loshalen..
dus goed kijken wat er precies lekt,anders kun je de boel twee keer loshalen..
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ze vervangen van allebei de keerringen, dus dat moet goed komen.Ramon&Ramon schreef:het is ook in de meeste gevallen niet de keerring,maar het oliepomp huis wat lekt..
dus goed kijken wat er precies lekt,anders kun je de boel twee keer loshalen..
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Zo ondertussen is de auto weer thuis. De totale rekening was 560 euro + 105 voor de eerste keer kijken en schoonmaken.
Ze hebben van de krukas en de oliepomp allebei de keeringen vervangen. Dat schijnt bij elkaar in te zitten en het was toch al los.
Tevens hebben ze een nieuwe distributieriem erom gelegd omdat op de oude nogal wat olie was gekomen. En op den duur is dat toch slecht voor de riem. Dus om verdere motorschade te voorkomen vind ik (ik geloof) 65 euro euro voor een nieuwe riem geen overbodige luxe.
Hopenlijk kunnen we er weer even tegen.
Ze hebben van de krukas en de oliepomp allebei de keeringen vervangen. Dat schijnt bij elkaar in te zitten en het was toch al los.
Tevens hebben ze een nieuwe distributieriem erom gelegd omdat op de oude nogal wat olie was gekomen. En op den duur is dat toch slecht voor de riem. Dus om verdere motorschade te voorkomen vind ik (ik geloof) 65 euro euro voor een nieuwe riem geen overbodige luxe.
Hopenlijk kunnen we er weer even tegen.