Toch olielekkage krukaskeerring
Geplaatst: 20.05.2011 - 20:46
Twee weken geleden wilde ik de olie verversen en haalde ik de bodemplaat eronder uit. Tot mijn schrik zag ik dat er behoorlijk wat olie op lag aan de kant van de distributieriem.
Zaklantaarn erbij en de kap van de distributieriem eraf gehaald. Alles zat behoorlijk onder de olie. Zelfs op de riem zat olie.
Direct naar Volvo Groningen gebeld of ik langs kon komen, dat kon gelukkig.
Op de brug gezet en de monteur ook de lamp erbij, tweede collega erbij. Ja dat word lastig te concluderen waar die olie vandaan komt als alles eronder zit.
Afspraak gemaakt dat de auto een paar dagen later word opgehaald bij mij thuis. Dan maken ze de motor schoon en gaan ze er een stukje mee rijden om te zien waar de olie wegkomt.
Aan het eind van de dag telefonisch contact gehad met de mededeling dat ze niets kunnen vinden. Hij blijft droog.
Auto word teruggebracht en gevraagd word om over een week terug te komen. Blijkbaar is de lekkage te gering voor een kort stukje. Ze kunnen er moeilijk een paar uur mee gaan rijden.
Gisteren maar even de kap van de distributieriem losgehaald om te kijken, en ja hoor, weer lekkage.
Meteen vanmorgen om 08.00 uur gebeld en lekkage gemeld. Vanmiddag om 14.00 uur kon ik terecht.
Samen met de monteur gekeken, maar geen duidelijke conclusie kunnen trekken. Het leek wel achter de achterste kap van de distributieriem te komen. De monteur zei dat het toch verstandig was om de hele handel los te halen zodat de achterste kap van de distributieriem eraf kan en er beter gekeken kan worden.
Leenauto mee gekregen en aan het eind van de middag even gebeld. Blijkt dus toch dat de krukaskeerring lekt. Balen!
Omdat de riem nat is geworden van de olie word toch geadviseerd om een nieuwe riem te monteren en tevens werd er geadviseerd om de keering van de oliepomp direct te vervangen als alles toch los ligt.
Er werd een schatting gemaakt van een +/- 100 euro voor het materiaal en een uur of 5 aan uren.
Dus dat word wel een honderdje of 6.
De V70 blijft dit weekend overnachten en maandag gaan ze ermee verder.
We zagen trouwens ook dat ook aan de kant van de riem er wat olie zweet tussen de pakking van het kleppendeksel. Volgens mij is dat zeer gering want als dat veel zou zijn dan zou het op het uitlaatspruitstuk lopen en dan ruik je dat wel. Dat is dus niet het geval.
Heb gevraag of ze dat schoon willen maken en dan hou ik het wel in de gaten. Volgens de computer is de pakking daarvan vervangen ook een honderdje of 8. Nou daar wacht ik wel even mee voor een paar druppels olie.
Zaklantaarn erbij en de kap van de distributieriem eraf gehaald. Alles zat behoorlijk onder de olie. Zelfs op de riem zat olie.
Direct naar Volvo Groningen gebeld of ik langs kon komen, dat kon gelukkig.
Op de brug gezet en de monteur ook de lamp erbij, tweede collega erbij. Ja dat word lastig te concluderen waar die olie vandaan komt als alles eronder zit.
Afspraak gemaakt dat de auto een paar dagen later word opgehaald bij mij thuis. Dan maken ze de motor schoon en gaan ze er een stukje mee rijden om te zien waar de olie wegkomt.
Aan het eind van de dag telefonisch contact gehad met de mededeling dat ze niets kunnen vinden. Hij blijft droog.
Auto word teruggebracht en gevraagd word om over een week terug te komen. Blijkbaar is de lekkage te gering voor een kort stukje. Ze kunnen er moeilijk een paar uur mee gaan rijden.
Gisteren maar even de kap van de distributieriem losgehaald om te kijken, en ja hoor, weer lekkage.
Meteen vanmorgen om 08.00 uur gebeld en lekkage gemeld. Vanmiddag om 14.00 uur kon ik terecht.
Samen met de monteur gekeken, maar geen duidelijke conclusie kunnen trekken. Het leek wel achter de achterste kap van de distributieriem te komen. De monteur zei dat het toch verstandig was om de hele handel los te halen zodat de achterste kap van de distributieriem eraf kan en er beter gekeken kan worden.
Leenauto mee gekregen en aan het eind van de middag even gebeld. Blijkt dus toch dat de krukaskeerring lekt. Balen!
Omdat de riem nat is geworden van de olie word toch geadviseerd om een nieuwe riem te monteren en tevens werd er geadviseerd om de keering van de oliepomp direct te vervangen als alles toch los ligt.
Er werd een schatting gemaakt van een +/- 100 euro voor het materiaal en een uur of 5 aan uren.
Dus dat word wel een honderdje of 6.
De V70 blijft dit weekend overnachten en maandag gaan ze ermee verder.
We zagen trouwens ook dat ook aan de kant van de riem er wat olie zweet tussen de pakking van het kleppendeksel. Volgens mij is dat zeer gering want als dat veel zou zijn dan zou het op het uitlaatspruitstuk lopen en dan ruik je dat wel. Dat is dus niet het geval.
Heb gevraag of ze dat schoon willen maken en dan hou ik het wel in de gaten. Volgens de computer is de pakking daarvan vervangen ook een honderdje of 8. Nou daar wacht ik wel even mee voor een paar druppels olie.