s40 '97 accu/dynamo probleem?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Thijsk
Starter

Enkele weken geleden s40 2.0i uit '97 met 168k op de teller gekocht, alles goed en wel maar heb sinds week wat gekke dingen:

1) alarmlampje in middenconsole knippert vrij snel, dacht dat er wellicht ergens vuiltje tussen een contact bij een deur zat, maar denk dat ik dat wel uitgesloten heb.

2) sinds 3 dagen lijkt het of dat de accu dood is, of de dynamo dood is. net 25km gereden en hij heeft niet genoeg stroom om nog eens te starten.

Eventjes met mijn multimeter gekeken, 12.5V zonder te starten, 14.5 volt als hij gestart is. 14.5V leek mij nogal hoog? is het een onderhoudsvrije accu, ik heb nog niet gekeken of er nog genoeg (demi)water in het 'reservoirtje' erboven zit, maar dat lijkt me niet meer relevant als hij al zo doet.

ampère wilt niet echt gemeten worden, of ik heb hem niet op de juiste stand ( simpele 15/20EU multimeter van de bouwmarkt )

Ik hoop dat het de accu is, maar als het de dynamo is word het waarschijnlijk een wat kostbaarder probleem.

Iemand die de tekenen herkent en wellicht duidelijkheid kan geven?
Iroll
6th Gear member

Stationair 14,5 volt is perfect als laadspanning. Je kan nog eens meten met alle grote stroomgebruikers aan zoals achterruit verwarming, blower en alle lampen aan en met warm gereden motor.Kijk dan eens of de laadstroom erg veel daalt, zo onder de 13v komt. Is dat niet het geval dan de accu vervangen zou ik zeggen.Staat er geen plaatsings datum op de accu? Na een jaar of 3 kan het al gebeurt zijn met de accu, zeker na de laatste twee heftige winters.
Bart Giesen
5th Gear member

Wat Iroll zegt, 14.5 is prima hoor. Je accu even laten testen bij b.v. Kwikshit. Weet je meteen hoe de staat daarvan is.

P.s. welk alarmlampje doel je op?
Marcel V40
1st Gear member

Waarschijnlijk de massa kabel vervangen onder de accu bak .

Groetjes Marcel
Marcel V40 2.0l & 2.0T Sports edition
V70 T6 Heico
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”