motor loopt slecht bij optrekken vanuit stilstand tot 1700rp

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
xc90aschwin
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:01

Wie kan mij adviseren met dit probleem; xc90 D5 geartronic, motor draait niet soepel tijden het optrekken van stationair tot ongeveer 1700rpm. Daarboven geen problemen. Lijkt wel of de motor inhoud, met extra veel gas geven trek je de motor er doorheen. Er zijn ongeveer een jaar geleden al 2 injectors vernieuwd. Ben bang dat de overig ook moeten.

Wie heeft raad? :?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Allereerst welkom op het forum! Helaas heb je deze XC90 vraag in het verkeerde board geplaatst. Het hoort hier thuis, daar heb je meer kans voor een specifieke XC90 vraag.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een test op de injectoren los laten denk ik in eerste instantie!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wel bouwjaar en km stand?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21287
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Was dat niet een beetje het nadeel van een turbo diesel? Een soort turbogat tot pakweg 1500 omwentelingen?
Daar heb ik ook last van op mijn zakelijke Nissan.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
xc90aschwin
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:01

edraket schreef:Wel bouwjaar en km stand?
bouwjaar 2004, op kenteken gezet in augustus 2004. Inmiddels staat de teller al op 190000km zonder motorische problemen tot dit moment.
xc90aschwin
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:01

Msuidgeest schreef:Was dat niet een beetje het nadeel van een turbo diesel? Een soort turbogat tot pakweg 1500 omwentelingen?
Daar heb ik ook last van op mijn zakelijke Nissan.
Het turbo gat bij deze volvo is mij geheel bekend, maar normaal gesproken loopt de motor wel mooi ! nu heb ik echt het gevoel en zo klinkt het ook dat er te veel brandstof ingespoten wordt. Hierdoor lijkt het net of de motor verzuipt.

Ben inmiddels wel al zover dat ik de injectors laat uitlezen bij de dealer. Kijken of dat iets oplevert behalve een vette rekening :lol:
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ook een LMM kan voor dit verschijnsel zorgen.
geen glans zonder wrijving
xc90aschwin
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:01

toppertje schreef:ook een LMM kan voor dit verschijnsel zorgen.
Zou je dat willen toelichten......
XC90 Exclusive D5 2004 190000km
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

xc90aschwin schreef:
toppertje schreef:ook een LMM kan voor dit verschijnsel zorgen.
Zou je dat willen toelichten......
jawel,
ik had indertijd ook last van een slecht oppakkende motor(2.5D)
het gevoel of er een gigantisch groot turbogat aanwezig was.
pas vanaf ong. 2000tpm kreeg je ineens een fikse duw in de rug, en was
er trekkracht genoeg.
bij mij was toen de LMM niet fris meer,en na vervanging was de trekkracht
al bij een lager toerental aanwezig.

ik zeg niet dat dit de oplossing voor jou probleem is,maar de sympthonen
lijken erg op elkaar.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou toch eens naar d eturbo slangen en intercooler (laten) kijken. Het kan best dat er ergens een lek zit en dan heb je met name onderin de toeren last van een slecht opspoelende turbo. Erboven wordt er gewoon wat extra hard geblazen door de turbo en merk je dat probleem niet. Rijd anders eens met geopende ramen en luister of de motor iets meer blaast dan je gewend was. Je hoort dat alleen maar als de motor eraan begint te sleuren, dus als er druk door de turbo wordt opgebouwd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xc90aschwin
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:01

edraket schreef:Ik zou toch eens naar d eturbo slangen en intercooler (laten) kijken. Het kan best dat er ergens een lek zit en dan heb je met name onderin de toeren last van een slecht opspoelende turbo. Erboven wordt er gewoon wat extra hard geblazen door de turbo en merk je dat probleem niet. Rijd anders eens met geopende ramen en luister of de motor iets meer blaast dan je gewend was. Je hoort dat alleen maar als de motor eraan begint te sleuren, dus als er druk door de turbo wordt opgebouwd.
Ik heb ondertussen zelf de LMM gecontroleerd en niks bijzonders kunnen constateren. Voor wat betreft de turbo en interkoeler slangen kan ik aangeven dat deze door de dealer al eens eerder zijn gecontroleerd en niks gevonden. Mijn Volvo lijkt wel een fluit orkest te geven als je optrekt. Zoveel fluit tonen. Ik dacht dat dit niet klopte, maar recent merkte ik dat willekeurige andere XC90 D5 uit 2003 het zelfde klonk bij het wegrijden. Inmiddels heb ik nu wel al een volle tank V-power diesel er doorheen gedraait en er lijkt verbetering op te treden. In de lage toeren draait de motor beter en trekt de auto soepeler op. Ga hier even me door, V-power heeft een reinigende werking (zegt de reklame)...
XC90 Exclusive D5 2004 190000km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik merk ook dat de D5 gewoon beter loopt met Vpower diesel. Ik heb wel eens problemen gehad met de S60, met een nieuwe tank V-power was het over. Waarschijnlijk slechte diesel getankt. Maar ook ten opzichte van andere diesel loopt hij gewoon beter met v-power.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Als de V-power inderdaad verbetering laat zien, zou ik je motor een keer flink op z'n sodemieter geven; ik weet niet hoe je dat met een automaat/GT doet maar in elke versnelling (!?) even tot het rode gebied door laten brullen. Ik merkte bij mijn D5 daarna een flinke verbetering op het roken was vrijwel geheel verdwenen en ook het turbogat leek een stuk kleiner. Ook kun je kijken of de EGR mixer ( daar zit de slang op die naar je inlaat gaat) niet erg vervuild is; dat is namelijk een goeie indicatie hoe vuil je EGR (moeilijker benaderbaar) is.

Succes!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Msuidgeest schreef:Was dat niet een beetje het nadeel van een turbo diesel? Een soort turbogat tot pakweg 1500 omwentelingen?
Daar heb ik ook last van op mijn zakelijke Nissan.
De D5 levert zijn druk vanaf zo'n 1700 rpm, vanaf dat toerental hoort-ie duidelijk te gaan sleuren; overigens, ik heb nu een kapotte koppelingspedaalsensor die ook het motormanagement beinvloed. Omdat 't ding geen signaal meer afgeeft beinvloed ie het mm systreem niet meer en lijkt de motor nu iets zuiniger te zijn. Kortom, misschien dat een controle / reiniging van de sensors iets uithaald in de loopkarakteristiek van je auto, 't is maar een idee....
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1071
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

De turbo op een D5 is dat een variabel exemplaar?
Op mijn oude 2.0D was dat wel het geval en ik merk dat de D5 toch wat meer toeren nodig heeft om echt te gaan sleuren.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Dat weet ik niet zeker, ik meen van wel. Heb je al eens gezien hoe groot de turbo van een D5244T is? Dat ding moet echt op gang gebracht worden voordat-ie wat druk gaat leveren; dat duurt dus tot een motortoerental van 1700 rpm. Dat is denk ik ook de reden dat de latere D5 is uitgevoerd met twee turbo's; een kleine die niet zoveel druk levert maar wel snel op toeren is en een grote die tijd nodig heeft om op toeren te komen maar wel een bak druk geeft.

Ik rij zakelijk wel eens met een benzine auto, maardan merk je pas hoeveel koppel onze D5 levert; eerst vond ik de 1.8 ecotec Ford een scheurijzer, maar nu (sinds ik m'n D5 heb) lijkt-ie niet vooruit te branden....
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12851
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

kawaman schreef:De turbo op een D5 is dat een variabel exemplaar?
Op mijn oude 2.0D was dat wel het geval en ik merk dat de D5 toch wat meer toeren nodig heeft om echt te gaan sleuren.
Ik weet niet of de D5 ook een variabele turbo heeft, maar in tegenstelling tot de 2.0D kun je de D5 ook flink wat verder door trekken... en dat heeft nog zin ook ;-).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”