Ik luister veel radio in mijn auto, en ben best wel gehecht aan goeie geluidskwaliteit, maar in mijn 440 uit 1993 gaat het eigenlijk niet zo lekker als ik graag wil. Ik kan maar twee (leuke) zenders redelijk ontvangen bij ons in de buurt (Slam en 3-FM), waarbij Slam niet eens perfect is.
In de Ford van mijn moeder met originele Ford Radio kun je perfect SlamFM en ook 538 en Qmusic redelijk ontvangen, die laatste twee krijg ik niet eens automatisch opgeslagen!
Ik moet toegeven dat mijn huidige Blaupunkt er iets meer last van heeft dan mijn oude VDO, maar alle radio's die ik er in heb gehad hebben er last van (Grundig klassieker uit 1993 met eerste digitale tuner, Sony, VDO en nu Blaupunkt)
Ik heb om dit op te lossen al zo'n losse antenne versterker geprobeerd (12v erop en tussen antenne en radio steken), had wel een heeeeel klein beetje effect, maar levert geen oplossing. Ook heb ik de antenne al eens los gehaald en schoon gemaakt / geschuurd, maar dat leverde ook geen echte oplossing.
Nu heb ik zitten internetten en de volgende mogelijkheden leken mij wel wat:
1. Versterkte buitenantenne monteren:
- problemen: ik moet een gat gaan boren in mijn dak (dat is geen optie, ga niet boren om 538 te horen) of ik moet de originele antenne vervangen voor een versterkte, maar die dingen zijn zo kort dus dat is geen gezicht op het achterspatbord.
2. Gewone nieuwe antenne monteren:
- problemen: gaat het wel wat opleren? Nu heb ik een standaard volvo spriet, die je niet kunt inschuiven, een andere zou dan een Hirschmann of Bosch telescoop antenne worden (80-95cm of zo).
3. Versterkte raamantenne monteren op mijn achterraam:
- problemen: werkt dat wel aan de binnenkant van een raam met verwarming? Op mijn voorraam gaat dat ding niet komen, wordt me te veel gezeik om aan te sluiten (ja ben lui). Het wordt dan wel een Hirschmann antenne, dus goeie kwaliteit
Voor mij de meest logische oplossing is 3, maar zijn er mensen die ervaring hebben met raamantenne's en de ontvangst hiervan? Ik wil er best 40 euro voor uitgeven, maar niet om dan tot de conclusie te moeten komen dat het nog niets oplevert.
Radio ontvangst verbeteren
-
- 4th Gear member
Is die bekabeling die drie polige stekker? Er zit er namelijk een in het zijpaneel vast, er staat op 1 pool stroom als de radio aanstaat, maar op de andere pool kan ik niks meten?
Als dat een oplossing biedt, ga ik daar wel in investeren, ziet er ook nog een leuk uit als ie omhoog komt!
Als dat een oplossing biedt, ga ik daar wel in investeren, ziet er ook nog een leuk uit als ie omhoog komt!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.