Gister had ik een opmerkelijke ervaring met het remgedrag van mijn V40:
iedereen maakt het vast wel eens mee. Je rijdt op de snelweg en ineens staat iedereen bovenop de rem. Gister was ik aan de beurt. Het vervelende was dat ik dus net mijn zonnebril weglegde (en dus even minder oplette). Ik moest daarop vol in de ankers.
Wat er gebeurde valt het best als volgt te onschrijven. Mijn auto begon tijdens het remmen te zwabberen, maar bleef wel redelijk rechtdoor rijden (en dus zeker binnen de lijntjes). Ook de remweg was kort genoeg, dus daar hoor je me niet over klagen. Of de ABS in werking trad, kan ik me niet goed meer herinneren.
Weet iemand wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van het zwabberen? Het was namelijk redelijk onaangenaam en gaf geen veilig gevoel.
Mijn auto is een V40 1.9D 115pk uit 2002 met daaronder Vredestijn quatracs 3 all-weatherbanden. (deze zaten er al op en ben er verder niet heel tevreden over)
Onaangename remactie
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Dat is ook zeker mijn bedoeling. Maar ik vind het tegelijkertijd ook zonde om deze weg te gooien (zit nog veel profiel op). In de winter heb ik winterbanden (michelin Alpin).
Maar ligt het zwabberen puur aan de banden, of zou het ook iets anders kunnen zijn?
Maar ligt het zwabberen puur aan de banden, of zou het ook iets anders kunnen zijn?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Banden kan, maar versleten schokbrekers geven ook bovenstaand effect bij hard remmen. Banden hebben door de versleten schokbrekers slecht contact met het wegdek, resultaat is zwabberen bij hard remmen en je remweg wordt langer. Je merkt niet dat je schokbrekers verslijten omdat het een geleidelijk proces is. Pas met nwe eronder heb je in de gaten wat een zwabberbak het eigenlijk was.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Heb Michellin banden eronder (115 PK diesel S40 2002) en ervaar dit ook. Vind de remmen ook slecht overigens.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
@Bart Giesen: Kun je aangeven wat je zo slecht vindt aan de remmen? (noem mij een leek, maar als ik de rem in trap, dan remt ie. De remvertraging is in mijn optiek niet slechter dan die van mijn medeweggebruikers).
@Iroll: ik ben binnenkort toch aan de beurt voor een grote beurt, dus zal vragen of ze goed naar de schokbrekers kunnen kijken en vervangen waar nodig. Mocht dat nodig zijn, dan reken ik mezelf nu al rijk met de vernieuwde rij-ervaring.
@Iroll: ik ben binnenkort toch aan de beurt voor een grote beurt, dus zal vragen of ze goed naar de schokbrekers kunnen kijken en vervangen waar nodig. Mocht dat nodig zijn, dan reken ik mezelf nu al rijk met de vernieuwde rij-ervaring.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Hoe zou ik trouwens kunnen zien of mijn schokdempers versleten zijn?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Druk met je hele gewicht boven een wiel de auto naar beneden, in een keer loslaten. Na een keer nadeinen moet hij weer stilstaan, hij moet dus mooi geleidelijk in de begin hoogte terug komen. Als hij een paar keer nadeint is de shock niet lekker meer. Zo kan je ze per wiel controleren. Of bij een garage op een testbank laten checken.
Andere mogelijkheid zouden versleten ophang rubbers kunnen zijn van bijv. een draagarm of van de reactiestangen achter. Ik zou die zaken even bij een garage laten checken.
Andere mogelijkheid zouden versleten ophang rubbers kunnen zijn van bijv. een draagarm of van de reactiestangen achter. Ik zou die zaken even bij een garage laten checken.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
De V40 was in zijn tijd een van de best remmende auto's (beter dan de toenmalige Vectra die alom geroemd werd.) Ik spreek daarbij als ervaringsdeskundige. (Ik heb namelijk een Vectra als bedrijfsauto gehad.)
Ik verdenk, zoals meerdere al gezegd hebben de schokbrekers. De methode van Iroll is een eerste indicatie, maar echte zekerheid krijg je pas op een testbank.
Ik verdenk, zoals meerdere al gezegd hebben de schokbrekers. De methode van Iroll is een eerste indicatie, maar echte zekerheid krijg je pas op een testbank.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je hebt gelijk, "eerste indicatie" had ik er even bij moeten zetten voor de duidelijkheid.Ik verdenk, zoals meerdere al gezegd hebben de schokbrekers. De methode van Iroll is een eerste indicatie, maar echte zekerheid krijg je pas op een testbank.