Goedemorgen, kan iemand hierover duidelijkheid scheppen?
Het valt me op dat de laatste tijd steeds een soort van "kloink" geluid hoorbaar is bij het vertrekken vanuit stilstand (in zijn 1) en bij het schakelen tussen 1 en 2. Dit is er ook bij het terugschakelen bij vertragen van 3 naar 2.
Ik vermoed dat dit geluid van de koppeling komt, is dit normaal?
Los daarvan merk ik dat mijn auto de laatste dagen pit mist, precies alsof de motor vermoeid is? Klikt raar is als je 't zo leest maar zo voelt het wel aan. Hij rijdt naar mijn gevoel minder soepel. Onderhoud heeft hij 7000 km geleden gekregen.
V50: kloink/tik bij koppelen? Aandrijfas?
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Heb je een diesel? En wat is de kmstand?
Weet niet zeker of we het over hetzelfde geluid hebben, maar ik hoor (en voel) ook een kloink bij het loslaten en weer oppakken van het gas. Voornamelijk bij lage snelheden en het is ook duidelijker te merken als de motor goed warm is (bijv. na rit van ruim 90 km van of naar werk).
Paar weken geleden heeft de chef werkplaats hiervoor in mijn auto gereden, volgens hem is het de motor die kantelt en is het niet meer dan hij gewent is van een V50. Naar mijn idee is dit wel veel duidelijker merkbaar dan in mijn vorige auto's (verschillende modellen renault en opel).
Misschien dat toch de rubbers wat soepeler worden na verloop van tijd en dat het kantelen dan meer te horen is.
Weet niet zeker of we het over hetzelfde geluid hebben, maar ik hoor (en voel) ook een kloink bij het loslaten en weer oppakken van het gas. Voornamelijk bij lage snelheden en het is ook duidelijker te merken als de motor goed warm is (bijv. na rit van ruim 90 km van of naar werk).
Paar weken geleden heeft de chef werkplaats hiervoor in mijn auto gereden, volgens hem is het de motor die kantelt en is het niet meer dan hij gewent is van een V50. Naar mijn idee is dit wel veel duidelijker merkbaar dan in mijn vorige auto's (verschillende modellen renault en opel).
Misschien dat toch de rubbers wat soepeler worden na verloop van tijd en dat het kantelen dan meer te horen is.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
Hi,
Is inderdaad een diesel, 1.6 model uit 2008 met 68.000 km.
Warm of koud maakt bij mijn niets uit. Ik voel het ook inderdaad in de koppelingspedaal. Het is natuurlijk dat - met dit soort geluiden - eens je daarop begint te focussen het erger lijkt te worden.
Blijft iets raar, de laatste dagen voelt hij als een oude auto aan die er niet teveel zin meer in heeft.
Is inderdaad een diesel, 1.6 model uit 2008 met 68.000 km.
Warm of koud maakt bij mijn niets uit. Ik voel het ook inderdaad in de koppelingspedaal. Het is natuurlijk dat - met dit soort geluiden - eens je daarop begint te focussen het erger lijkt te worden.
Blijft iets raar, de laatste dagen voelt hij als een oude auto aan die er niet teveel zin meer in heeft.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Ik voel het niet in het koppelingspedaal maar in de auto zelf. Ik begrijp uit je laatste zin dat het ook ineens de afgelopen paar dagen is komen opzetten. Als het het kantelen van de motor is wat voelbaarder wordt zou dat geleidelijk aan moeten gaan. Toch wat anders dan, denk ik.
Als je ergens op gaat letten valt het wel meer op, en irriteer je je er ook gelijk meer aan (ik in ieder geval wel)
Als je ergens op gaat letten valt het wel meer op, en irriteer je je er ook gelijk meer aan (ik in ieder geval wel)

Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Waarschijnlijk speling in je aandrijfassen, het schijnt een probleem te zijn van Volvo ( V50 ) moet je maar eens bij je Dealer navragenBillyBob schreef:Goedemorgen, kan iemand hierover duidelijkheid scheppen?
Het valt me op dat de laatste tijd steeds een soort van "kloink" geluid hoorbaar is bij het vertrekken vanuit stilstand (in zijn 1) en bij het schakelen tussen 1 en 2. Dit is er ook bij het terugschakelen bij vertragen van 3 naar 2.
Ik vermoed dat dit geluid van de koppeling komt, is dit normaal?
Los daarvan merk ik dat mijn auto de laatste dagen pit mist, precies alsof de motor vermoeid is? Klikt raar is als je 't zo leest maar zo voelt het wel aan. Hij rijdt naar mijn gevoel minder soepel. Onderhoud heeft hij 7000 km geleden gekregen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.