bijna geen remmen na blokken voor vervangen te hebben.

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gittan123
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
Locatie: Zeist

Dag allemaal,
ik kijk hier al een tijdje rond op het forum en heb nu eindelijk zelf een vraag.

Ik heb nu 1,5 jaar een volvo 440 1.8 uit 1995. De blokken voor moesten vervangen worden. Ik had het met mijn vorige auto (ook een 440) al eens gedaan.

Zo gezegt, zo gedaan. Vanmiddag begonnen, zat allemaal heel vast, maar uiteindelijk gelukt. Allebei de kanten nieuwe blokken erin. Zuiger terug duwen deed ik met een schroevendraaier tussen de oude blokken. Deksel van het remvloeistof reservoir eraf gehouden.

Toen ik wilde gaan testen of de auto remde, voelde ik nauwelijks druk in het pedaal.
Even stukje heel langzaam gereden en geremd, de schrijven voor voor een heeel klein beetje warm, achter helemaal niets.
Hoe kan dit nou? Moet ik nog ontluchten? Heb nergens remvloeistof verloren, geen vlekken te zien.
Of heb ik wat over het hoofd gezien.

Dank!
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km
(Verkocht)


Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Bouw je met pompen geen druk op?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Gittan123
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
Locatie: Zeist

nee, dat is het punt een beetje:P
hele tijd zitten pompen, nergens lekkages ofzo...
misschien heb ik iets fout gedaan met het plaatsen vd blokken, maar zou niet weten wat.
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km
(Verkocht)


Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ontluchten maar.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Altijd eerst stevig pompen als je dat soort karweitjes gedaan hebt. Pas gaan rijden als je rempedaal weer de oude weerstand gaat geven.

Nu eerst maar is ontluchten ja.

Ontluchtingsnippel zit op de klauw zelf.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Gittan123
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
Locatie: Zeist

Samen met een maat ontlucht. Leek geen lucht in te zitten.
stukje langzaam gereden op een afgesloten weg, hij begon wel beter te remmen, maar moet het pedaal wel ver intrappen.
Kan het misschien zijn dat de blokken nog in moeten slijten op de schrijf? Want hij loopt aan op het randje boven, je ziet een zwarte streep lopen.
De blokken kunnen nog niet helemaal aangrijpen zo lijkt het.

Schrijven werden zowel voor als achter gloeiend heet, dus dat zit wel goed.
Alleen dat sponzige gevoel in het pedaal is niet verdwenen.....
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km
(Verkocht)


Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan het misschien zijn dat de blokken nog in moeten slijten op de schrijf? Want hij loopt aan op het randje boven, je ziet een zwarte streep lopen.
De blokken kunnen nog niet helemaal aangrijpen zo lijkt het.
Als dat het geval is zou ik maar eens de schijven vervangen of af laten draaien. Een klein randje mag aan de buiten kant zoalng het randje niet in contact komt met de remblokken. Maar dit klinkt als verregaande slijtage aan de schijven.
Er is toch geen (koper)vet op de schijven gekomen mag ik aannemen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik denk ook wat Iroll zegt; ik heb het zelf ook meegemaakt alleen niet zo erg, na een week rijden met nieuwe blokken presteerden de remmen weer OKE, maar van tevoren zonder sponzig te zijn duidelijk minder remkracht.
Dus:
of afdraaien
of remschijven vernieuwen

Feit is dat ze heet worden, wat betekend dat de blokken continu er tegenaan lopen of met remmen enkel de randen raken, en daar warm worden maar niet genoeg remkracht hebben.

TIP: www.ebay.de, daar zijn de onderdelen veel goedkoper.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Gittan123
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19.07.2009 - 16:59
Locatie: Zeist

Nou dat was te stom voor woorden.

Het achterste remblok van het linkervoorwiel zat verkeerd. Hij zat schreef, dus de remcilinder kon het niet goed indrukken.
Remblok naar de Kl*te, helemaal verbogen. Heb om te testen het beste oude remblok erin gezet, en ja hoor. Remdruk weer normaal, remt beter dan voorheen. Voor de zekerheid ook meteen ontlucht.

nu heb ik dus 3 nieuwe remblokken en 1 oude erop zitten. Even uitvissen hoe ik aan 1 nieuw remblok kom, maar tot zover lijkt het allemaal opgelost te zijn.
Bedankt voor de hulp.
Ow en dat aanlopen op de schrijven is echt een klein randje, dus ik laat het ff zo. Heb op het moment de centjes niet om nieuwe schrijven aan te schaffen en het is gewoon veilig zo.

Groeten
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km
(Verkocht)


Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21368
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoezo stom? Ik zou zeggen dat dit een mooi leermoment is voor de volgende keer.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
bpc
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 19.01.2011 - 18:00
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Heel mooi leermoment !

Voor de volgende keer als je de remblokken vervangt per kant controleren.

Remblokken los van de schijven, paar keer pompen zodat de blokken tegen de schijf wordt gedrukt en je weet dat dit oke is.

Remklauwen wel schoongemaakt en een beetje kopervet gebruikt tegen het piepen?
Volvo C30 1.6D R-design '11
Volvo 850T-5R '95 cream yellow
Volvo 850T-5R '95 black stone
Volvo 240 2.3 Turbo (projectfase) XXXL
En een VW fox voor de vrouw : )

www.bogersperformancecenter.nl
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”