Pagina 1 van 3

Zwarte rook

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:07
door Marel
Ik heb een V70 2.5 Diesel en geeft nog al zwarte rook bij het optrekken , of rijde met een aanhangwagen.

Wat kan ik hier aan doen, wie weet raad

Mario.

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:13
door V70/2.4D/2003
In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.

Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:22
door Marel
V70/2.4D/2003 schreef:In de regel is het zo dat een diesel die zwaar moet werken zwarte rook uit gaat braken. Niks mis mee dus maar als de rook wit gaat worden, dan heb je problemen.

Welkom op het forum trouwens, pheauteaus en de rest mag in de rubriek " even voorstellen"
Bedank, leuk op deze manier.
Nog een vraag. als ik voor de stoplicht sta en om me een kijk... en opeens zwarte rook om de auto zie komen, als het lijkt dat er een sigaar in mijn uitlaat zit, en het uitzicht belemmer van mijn achterman... wat hij trauwens niet altijd doet. licht dat er aan dat hij al 4 ton gedraait heeft, hij rijd anders als een speer geen probleem , en gebruikt geen spatje olie,
maar ik erger me soms aan die swarte rook, vooral als ik er mee op vakantie moet. licht het er aan dat de injectoren vervangen moet worden...

Mario

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:29
door V70/2.4D/2003
Geen idee, voor ervaringen met een 2.5 (V.A.G. TDI) met 4 ton plus moet je bij Toppertje zijn.
Onbelast veel zwarte rook is trouwens/inderdaad niet normaal.

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:41
door 945i
Pomp goed afstellen, zoveel zwarte rook is niet goed.

Geplaatst: 12.06.2011 - 16:08
door Marel
He bedankt.. neem aan dat dat bij de garage moet worden gedaan.
Ik neem aan dat je de brandstofpomp bedoeld.

Geplaatst: 12.06.2011 - 17:00
door V70/2.4D/2003
Geheel correct!

Geplaatst: 12.06.2011 - 17:27
door Quota
Marel schreef:He bedankt.. neem aan dat dat bij de garage moet worden gedaan.
Ik neem aan dat je de brandstofpomp bedoeld.
En misschien wel beter om even naar de dealer te gaan, de pomp van deze motor moet namelijk zowel statisch, als dynamisch gesteld worden...

Geplaatst: 12.06.2011 - 18:56
door toppertje
in geval van "op tijd zetten" en afstellen zou ik eengoede dieselspecialist zoeken, die bekend met de 2.5d(tdi) is.
dit komt nl erg precies.

Geplaatst: 12.06.2011 - 18:59
door 945i
Ik weet wel een goeie.:)

Geplaatst: 12.06.2011 - 19:41
door toppertje
945i schreef:Ik weet wel een goeie.:)
maar jij hebt er weer niet 1 nodig. 8)

Geplaatst: 13.06.2011 - 15:08
door pimsam
Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.

Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.

Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.

Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.

Op het volvo850forum is hier ook al heel veel over geschreven.

Succes.

Geplaatst: 13.06.2011 - 16:06
door Ramon&Ramon
pimsam schreef:Zoals vele TDI en 2.5D rijders: EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. Te koop op o.a. marktplaats voor een paar euro incl. pakking. Montage is 5 minuten werk.
Gegarandeerd geen rook meer, alleen bij volgas na langdurig constante snelheid wil ie nog wel eens roken. Raadzaam is het dus om regelmatig eens flink door te trekken tot zo'n 4000 tpm. Blaast ie lekker schoon.

Als test kun je ook de vacuumslang van de EGR klep lostrekken zodat ie niet meer aangestuurd wordt. Dit zal al heel veel schelen maar aangezien de klep al bijna 4 ton er op zit, zal ie waarschijnlijk niet meer goed sluiten en is een afdichtplaatje beter.

Bij een 2.5D gaat wel je motorstoringslampje op het dashbord branden. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een stukje zwart plakband over het lampje te plakken. Bij het plaatsen van chromen tellerringen, het lampje verwijderd.
Veel mensen doen hier enorm moeilijk over maar bij deze motoren heb je geen lampje nodig om een storing in de motor vast te stellen. Storingen merk je zo aan het rij en/of startgedrag. Uitzondering daarop is de EGR klep maar die wil je net uitgeschakeld hebben.

Afstellen van de pomp kun je ook doen maar als je EGR nog werkt, garandeer ik je dat dit bijna niets uitmaakt voor het roken.

Op het volvo850forum is hier ook al heel veel over geschreven.

Succes.

Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Bij sommige storingen merk je dus niets aan het rijgedrag.Ik vind het ook vreemd dat je het lampje afplakt en zegt dat het lampje er voor jan kabouter in zit!

Geplaatst: 13.06.2011 - 16:24
door ducbertus
defecte turboslangen kunnen ook behoorlijk roken.
de slang direct na de turbo bleek "opgeblazen" te zijn en al bij weinig gasgeven goed te zijn voor een prachtig rookgordijn.
EGR-kleppen zijn bekend. zie posts hierboven.
slecht afgestelde inspuitpompen kan ook, maar gaan vaak gepaard met slecht starten.

Geplaatst: 13.06.2011 - 17:15
door Marel
EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.
Wie kan me vertelen waar de EGR Klep zit ik wil dit graag proberen, als het maar 5 min werk is en hij niet meer rookt.
Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost, dan hoef ik in de vakantie niet als een sigaar door de bergen te rijden

Geplaatst: 13.06.2011 - 17:54
door Ludo
Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.

Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:

Geplaatst: 13.06.2011 - 18:17
door toppertje
Ludo schreef:
Marel schreef:EGR klep afdoppen met een rvs plaatje. om de dieselrook te voorkomen.

Het zou fijn zijn als dit het probleem oplost,
Je wil een probleem oplossen, maar de enige goeie oplossing, pomptiming waar R&R het over heeft, lees je overheen?. :?:
waar zie jij dat R&R dit zegt?

Geplaatst: 13.06.2011 - 18:27
door Ludo
Hier:
Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.

Geplaatst: 13.06.2011 - 18:31
door 945i
8) :lol:

Geplaatst: 13.06.2011 - 19:53
door toppertje
Ludo schreef:Hier:
Ramon&Ramon schreef: Het storingslampje zit er niet voor niets in,dat geeft aan als de pomptiming niet goed is,brandstofdruk te hoog of te laag is enz enz.
Daarbij nog de vele topics die gaan over het oplossen van roken, door de pomp perfect af te stellen.
je leest niet goed.
de TS geeft nergens aan dat het storingslampje bij hem brand.
dat over dat lampje,werd gezegd ivm met het afdoppen van je EGR op
een 2.5D,en dat dan het lampje ging branden.