olie temperatuur contact

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
classic225
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 08.03.2010 - 05:18
Locatie: pincher creek - alberta

Hey,na lang niet gereden te hebben is mijn 1800 E nog eens op de baan. Kleine "stilstaan" probleempjes steken nu echter de kop op.En eentje daarvan is de olietemperatuur.Zelfs na een lange rit toont de temp.meter geen aanduiding,ik vermoed dat de sensor stuk is. Weet iemand of je die ook kan testen door tegen het blok te houden zoals een watertemp. sensor? Ik durfde het nog niet te testen want i.p.v één draad zoals bij de watertmp. komen er bij de olietemp. twee draden toe.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

classic225 schreef:Hey,na lang niet gereden te hebben is mijn 1800 E nog eens op de baan. Kleine "stilstaan" probleempjes steken nu echter de kop op.En eentje daarvan is de olietemperatuur.Zelfs na een lange rit toont de temp.meter geen aanduiding,ik vermoed dat de sensor stuk is. Weet iemand of je die ook kan testen door tegen het blok te houden zoals een watertemp. sensor? Ik durfde het nog niet te testen want i.p.v één draad zoals bij de watertmp. komen er bij de olietemp. twee draden toe.
Alvast bedankt.
Is dat niet een combi sensor, dus 1 die temp en druk meet. Ik zeg maar wat dat is het eerste wat in me opkwam.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nee, de druksensor zit links van het oliefilter en de olietempsensor zit in de carterpan bij een B20.
Ik heb even gekeken of ik ergens de weerstand waardes kan vinden maar tot nog toe geen geluk. Ik zou eerst eens de bedrading nalopen en daarna bij verschillende olietemp. de weerstand over de contacten meten. Die moet koud een stuk hoger zijn als warm. Dan heb je iig een indicatie over de toestand. Verder even de aarde (zwarte) draad achterop het metertje nakijken. De rest van de metertjes werken wel normaal? Anders kan het de voltage regelaar zijn achter het dash, de metertjes werken nl op 10volt, die zit dacht ik achterop de oliedrukmeter.
classic225
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 08.03.2010 - 05:18
Locatie: pincher creek - alberta

hey,bedankt voor de tip,ik had blijkbaar de verkeerde snsor op het oog. De andere meters werken prima,dus ik denk dat de voltage stabelizer ok is. Ik duik deze avond nog eens onder de carterpan en bekijk het eens wat beter.
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”