LPG probleem

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Weer een LPG probleem maar nu met mijn witte Volvo 144.
Deze staat een paar maanden al stil wegens restauratie (boel gelast aan de auto) tussentijds nog het relay gepakt voor mijn andere 144 die niet wou starten (bleek vieze verdamper)

NU de wagen klaar is voor de keuring, ja je raad het al geen LPG. ik heb de solenoids op de tank en de verdamper/gasleiding getest met 12V en ze clicken allemaal. ook als ik ze allemaal openzet met 12V ruik je LPG in de motorruimte.

Echter als ik het via de schaklaar doe gebeurd er niets, heb ik draden verkeerd terug gezet? ( is de pinout standaard heb deze vergeleken met de andere 144 en het is anders) of toch relay door het lassen stuk gegaan, verbrande kabels?

Om te beginnen zou ik graag willen weten of de pinout van het relay altijd gelijk is bij een carb LPG systeem, zijn evenveel pinnetjes als op de andere 144 (ook carb)

Veel tekst hopelijk is het nog duidelijk, zo niet hoor ik het graag :)
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

hoor je wel een klik als je sleutel omdraaid en op LPG stand? Ik verdenk een defecte of vieze zekering.
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

ik hoor geen click van de LPG instalatie, ik hoor ook geen gas stromen.

Bij mijn andere hoor ik altijd gas stromen en dan click, een soort voorgas om te starten gok ik
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

yep controlleer de hoofdstroomtoevoerdraad van je gasinstallatie, meestal wordt deze afgetakt van je 12 volt ontsteking bij de bobine. En ik denk dat je de zekering ook hier vindt..
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

yep die zit er tussen, deze heb ik schoon gemaakt helemaal zonder effect. zal nog eens goed de zekering bekijken. ik twijfel echter ook of ik alles wel goed heb terug gepint op het relay aangezien het anders is dan op de andere wagen. of kan het klopen dat een andere instaltie met zelfde relay toch anders gepint zit?
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Wat is het merk van de instalatie?

Somige merken hebben wel een schema op hun site staan
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Geen idee ik heb wel foto van de delen miss dat het jullie meer zegt?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Afbeelding

Helaas kan ik de draden net niet goed volgen op de foto.
Het zou wel eens niet goed kunnen zitten.
Een paar vragen:
- Haal op bovenstaande foto de witte eens los van het relais, zet contact aan en keuzeschakelaar op LPG. Staat er dan spanning op die draad?
Zo ja, dan is dat de voeding en moet die op de onderste (rechtopstaande) pin van de middenste rij pinnen
- De grijze die daar nu op lijkt te zitten, lijkt de puls draad. Klopt het dat die naar de omwikkeling van de bobine kabel gaat? Zo ja, dan moet die op de linker (rechtopstaande) pin
- De groene die daar nu op zit lijkt me dan de schakeldraad van de klep bij de tank. Ervan uitgaande dat de bovenste liggende pin naar de klep op de verdamper gaat. Dan moet die groene (als die inderdaad naar die klep op de tank gaat) op het andere liggende pinnetje van de middelste rij (waar de witte voedingsdraad zat).
Is die witte niet de voedingsdraad, zoek dan eerst even uit welke wat is.
Op zich staat het schema op je relais
- Links, staand = puls
- Midden, liggend = naar klep 1
- Midden, liggend = naar klep 2
- Midden, staand = voeding 12v
- Rechts, staand = massa
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Via jou schema beschreven aangesloten en waarempel alle solenoids clicke vrolijk open! hij wou nog niet starten op benzine en gas alleen dus even doorgezocht. geen vonk!

toch iets stuk gegaan door het lassen, na even zoeken wees ik de condensator aan als verdachten, stieken die van mijn vaders 145 project gehaald en na veel moeite slaat hij aan op benzine, gas is meteen doodvallen ook bij warme motor. Maar de bougies zijn ook erg smerig zag ik dus die morgen maar even vervangen.

In iedergeval veel vooruitgang ineens! bedankt voor de tip! we zijn er bijna gok ik :D
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

helaas hadden ze maar 3 bougies bij de onderdelen handel maar met die erin loopt hij na even op benzine te hebben gelopen weer op LPG! kan ik eindelijk naar de keuring ermee maandag! ~top!
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

Gister is de wagen weer goed gekeurd voor 2 jaar!
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Gefeliciteerd!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En ik vind het knap, Lars, dat mag ook wel gezegd!!!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

gefeliciteerd!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”