Pagina 1 van 3
Cilinder problemen.
Geplaatst: 20.06.2011 - 09:32
door rpdebeer
Ik heb een Volvo S60 (140 PK) van 2001.
De kilometerstand is 216.000 km.
Ik rijd op gas en in mijn auto is een Vialle G3 systeem ingebouwd.
Mijn auto trilt en schokt soms hevig, het lijkt er op dat één of meerdere cilinders niet meelopen. Ik heb dan ook geen vermogen meer en de auto loopt heel slecht.
De auto is uitgelezen bij een willekeurige garage en de storingsmelding was dan ook "Overslaan op meer dan 1 cilinder"
Wanneer ik de auto uitzet en weer start is het probleem verholpen. Het is ook niet zo dat dit probleem zich elke dag voordoet, de laatste keer was afgezien van vandaag 3 weken geleden.
Nu dacht ik zelf dat het aan de bobines of aan de gasinstallatie kon liggen (injectoren o.i.d.) Toen het probleem zich weer voordeed ben ik gaan omschakelen naar benzine. Het probleem werd hiermee niet verholpen.
Dit heb ik later nog een keer geprobeerd wat ook niets teweeg bracht. Nu had ik het probleem vandaag weer en ik reed nu wat langer door dan anders, ging even stapvoets rijden en schakelde weer om naar benzine. Ineens stotterde de motor niet meer en liep hij normaal. Er brandde geen lampje meer (motor lampje) en de melding "Rijdt langzaam , service spoed" verdween ook.
Je snapt wel dat ik er nu helemaal niet meer van snap, het kan natuurlijk toeval zijn.....maar hierdoor wordt het wel een stuk moeilijker om het probleem om te lossen.
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, of misschien niet, dit probleem heb ik alleen gehad wanneer ik van de snelweg afkwam en weer gas wilde geven om de weg op te rijden. Volgens mij had ik ook elke keer de cruise controll aan staan, deze gebruik ik overigens altijd wanneer ik rijd. De airco staat ook altijd aan.
Voor de duidelijkheid, dit probleem heb ik alleen gehad wanneer ik een tijd constant heb gereden (op de snelweg), vervolgens vaart minder en weer gas geef om de gewone weg op te rijden. Maar zoals ik al zei niet altijd, de laatste keer was 3 weken geleden.
Nu probeer ik bij jullie wat raad en hulp te vinden. Zouden jullie mij misschien advies kunnen geven?
Alvast bedankt!!
Groeten R.P. de Beer
Geplaatst: 20.06.2011 - 12:22
door snowryder
soms wel /niet problemen kunnen heel goed veroorzaakt worden door een bobine die op zijn eind loopt.
Anders naar de gasspecialist, of uitlezen toch maar eens bij een volvodealer/specialist laten doen.
Geplaatst: 20.06.2011 - 13:10
door rpdebeer
@snowryder: Bedankt voor de snelle reactie! Ik dacht ook aan de bobines. Maar het probleem is dat ik er niet achter kan komen welke defect is....
Ik heb vanmorgen de gasspecialist gebeld en hij vermoed dat de gasleiding bevriest. Dit heb ik al eens eerder gelezen op dit forum.
Vanmiddag zal het gassysteem ook uitgelezen gaan worden.
Geplaatst: 20.06.2011 - 18:55
door Akkoord
Herken het hele verhaal ; heb zelf ook een Vialle LPI--installatie.
Om een lang verhaal kort te maken ; de inspuitmondjes van de LPI-injectoren bevriezen ; dit probleem is bij mij opgelost door de koelwater-thermostaat te vervangen.
Let op; je kunt aan je dashboard-temperatuurmeter (bijna) niet waarnemen dat je thermostaat kaduuk is ; de naald staat altijd (vrijwel) rechtop , ook met een kapotte thermostaat!
Dus; even OBD-testapparaat aansluiten , stukje rijden en koelwatertemp. via OBD uitlezen.
Bij mij was de motortemp. op de snelweg ca. 70 graden , met de nieuwe thrmostaat 20 graden meer en en probleem is al bijna 50.000 km niet meer opgetreden.
Het kan uiteraard ook een andere oorzaak hebben , maar dit is simpel te testen en goedkoop te repareren.
Geplaatst: 20.06.2011 - 23:16
door Ramon&Ramon
Klepspeling goed?controle wordt nog al is vergeten bij een onderhoudsbeurt.
Geplaatst: 20.06.2011 - 23:18
door Ramon&Ramon
Het kan ook zijn dat de inspuitventieltjes voor de helft dicht zitten,dan heb je dus ook het bevries probleem..
Ik had er laatst eentje,daar bevroor het hele inlaatspruitstuk van..
Geplaatst: 21.06.2011 - 11:17
door rpdebeer
Ben gisteren dus naar de gasspecialist geweest. Deze heeft de gas computer uitgelezen en hij vond geen storingen. Vervolgens heeft hij de ECU van de volvo uitgelezen en hij vond geen storing.
Hij adviseerde mij om de slangen te vervangen voor plactic slangen. Volgens mij bij de injectoren...
Omdat hij geen stroringen vond verwees hij mij door naar de Volvo dealer in Hoogeveen. Deze dealer wou mij niet helpen, zal er verder geen woorden aan vuil maken, en ben daarom doorgereden naar Meppel. Toen ik de snelweg verliet en weer wilde optrekken begon de motor weer vreemd te doen.
Ben doorgehobbeld naar de dealer maar ondertussen deed de auto weer normaal met resultaat dat er weer niets uit te lezen viel. Behoorlijk irritant!
Bij de Volvo dealer in Meppel werd ik overigens keurig geholpen!!
Maar uiteindelijk ben ik niets opgeschoten.....
@Akkoord: Bedankt voor het meedenken! Ik had jou verhaal al eens eerder gelezen op dit forum. Wat ik mij afvroeg is als de thermostaat niet werkt dan wordt de motor toch juist te warm? Ik zou zelf ook graag de ODB willen uitlezen. Ik heb hier ook een kabel voor maar mis de software. Kun jij mij hieraan helpen?
@Ramon&Ramon: Ook bedankt voor je reactie! De kleppen hoeven volgens de garage niet nagekeken te worden omdat dit hydraulisch schijnt te zijn? Weet jij hier wat meer over te zeggen?
Hoe kan ik controleren of de inspuitventieltjes voor de helft dicht zitten? Het klinkt aannemelijk en hoe heb jij dit op laten lossen?
Gr. R.P. de Beer
Geplaatst: 21.06.2011 - 11:33
door Iroll
Wat ik mij afvroeg is als de thermostaat niet werkt dan wordt de motor toch juist te warm?
Als de thermostaat stuk gaat dan blijft hij constant open staan. Daardoor stroomt de koelvloeistof constant door de radiateur en koelt dus teveel af waardoor de motor niet op bedrijfstemperatuur kan komen. Ze kosten niet veel en vervangen is over het algemeen een makkie.
Geplaatst: 21.06.2011 - 13:14
door sju_art
Je kleppen zijn zowieso niet hydraulisch!! Lees het hier op het forum maar na...
Een bekende tekortkoming van vele volvo dealers die niet op de hoogte zijn. Ik had hetzelfde waar ik een volvo monteur niet bij kon brengen dat mijn motor vaste klepstoters heeft.
Jammer, maar ze moeten wel gesteld worden...
Geplaatst: 21.06.2011 - 13:44
door rpdebeer
@Iroll: Het probleem wat ik heb, heb ik alleen bemerkt na een lange tijd constant rijden. Eigenlijk alleen als ik van de snelweg af ga. Hogere snelheid, meer toeren, zou er misschien ook iets mee te maken kunnen hebben?? Maar wat ik wil zeggen, na 70 km snelweg is de motor toch warm en zou zowiezo gekoeld moeten worden lijkt mij toch?
@sju_art: Wat kost het om je kleppen te laten stellen? En als dit mijn probleem is zou dit dan niet constant op moeten treden? Ik heb dit probleem zoals gezegd alleen bij het minderen van vaart, verlaten van de snelweg en dat weer optrekken.
Bedankt voor al jullie reacties!
Geplaatst: 21.06.2011 - 13:54
door EVV
Klopt, na 70km moet de motor inderdaad gekoelt worden. Alleen is de koeling gemaakt voor veel zwaardere belasting, de thermostaat zorgt ervoor dat niet de volledige capaciteit gebruikt wordt. Als die echter open blijft staan gebeurd dat wel en koelt hij dus veel te sterk.
Geplaatst: 21.06.2011 - 13:58
door rpdebeer
@EVV: Oke, ik snap het. Ik zal de thermostaat eruit halen en bekijken of hij openstaat en anders in een glas kokend water doen om te zien of hij goed functioneerd. Enig idee waar de thermostaat zit bij de S60?
Geplaatst: 21.06.2011 - 14:28
door EVV
Geplaatst: 21.06.2011 - 14:36
door rpdebeer
@EVV: Thnx! Ben niet zo'n sleutelaar, zal proberen of het lukt.
Misschien is het verstandig of ook de bougies te vervangen. Zou alleen niet weten welke ik dan zal aanschaffen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Als je sommige topics leest heeft iedereen weer zijn eigen ervaring in wat goed of fout is

en komen ze er ook niet uit.
Geplaatst: 21.06.2011 - 14:40
door EVV
Wel oppassen dat je het thermostaathuis niet breekt, die schijnt redelijk kwetsbaar te zijn en duur om te vervangen. Anders even bij de dealer langs brengen, laten vervangen is niet zo heel duur.
Geplaatst: 21.06.2011 - 16:14
door sju_art
Ik haakte alleen in op het feit dat je dealer foutieve informatie op gaf.
Kleppenstellen, hier heb ik gelzen dat zoiets 600 euro kost? Distributieriem moet er af geloof ik, dus wellicht te combineren indien het nodig word geacht.
Ik ga hetzelf doen (met hulp

). Kleppen controleren bied je tevens de ruimte ze te stellen (mits juist gereedschap). Dus of ik ze moet stellen zal de controle uitwijzen.
Wat de oorzaak van je probleem is weet ik niet, maar lees nieuwsgierig mee. Post vooral de oorzaak en oplossing !!!
Geplaatst: 21.06.2011 - 17:25
door Gast
rpdebeer schreef:@Ramon&Ramon: Ook bedankt voor je reactie! De kleppen hoeven volgens de garage niet nagekeken te worden omdat dit hydraulisch schijnt te zijn? Weet jij hier wat meer over te zeggen?
Ik mag hopen dat het niet de dealer in Meppel is geweest die je dit vertelde?
Lees hier maar even:
klepspeling controleren
Hier het vervolg:
cilinderkop revisie
Geplaatst: 21.06.2011 - 19:07
door Akkoord
........En daarom ga ik nooit naar de dealer , ja, alleen om onderdelen te kopen die ik elders niet kan vinden.
@rpdebeer ; Je bent (hier , regio achterhoek) van harte welkom om je temp. even te laten checken , bakkie koffie heb ik ook nog wel voor je.
Wellicht is er bij jou in de buurt ook wel iemand met deze faciliteiten te vinden , scheelt weer een ritje.
Geplaatst: 21.06.2011 - 22:23
door Ludo
Akkoord schreef:Herken het hele verhaal ; heb zelf ook een Vialle LPI--installatie.
Om een lang verhaal kort te maken ; de inspuitmondjes van de LPI-injectoren bevriezen ; dit probleem is bij mij opgelost door de koelwater-thermostaat te vervangen.
Vreemd verhaal.
Een LPi installatie staat volledig los van het koelwater, of de thermostaat.
Geplaatst: 21.06.2011 - 23:16
door Ramon&Ramon
@Ramon&Ramon: Ook bedankt voor je reactie! De kleppen hoeven volgens de garage niet nagekeken te worden omdat dit hydraulisch schijnt te zijn? Weet jij hier wat meer over te zeggen?
Weer zo,n dealer of garage waar je dus niks aan hebt,die kleppen zijn stelbaar en de motoren vanaf modeljaar 2000 hebben vaste stoters!!!!