Trillingen in stuur tussen 120 en 140 km/h

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn V70 (bj 1997, eerste serie na 850): licht trillend stuur tussen 120 en 140 km/h
Als ik het stuur normaal vast hou is het minder, maar indien ik stuur lichtjes vast hou trilt ie.
Wat hebben we al gedaan:
- banden gebalanceerd
- auto uitgelijnd
- stabilisatiestang met spelng vervangen
- homokineet met speling vervangen
- speling stuurhuis gecheckt
- winterbanden en zomerbanden bergeleken: geen verschil

Wat ik zoek is een check list met nog meer mogelijke oorzaken.

Wie kan mij aan mee helpen?

Wooter
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Velg krom?
Wieldoppen die onbalans veroorzaken?
Onbalans in de aandrijas?
Produkteigenschap?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

- Velgen goed: banden gebalanceerd en er was geen verschil in gedrag tussen 2 verschillende sets winterbanden en een set zomerbanden

- alle wielen hadden geen wieldoppen

- aandrijfas zet ik op de lijst.

Wat bedoel je met "produkteigenschap" ?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Check ook de rubbers van de draagarmen.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Een goede hint, Iroll.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wat bedoel je met "produkteigenschap" ?
Mijn V70 had ook last van de trillemientjes in het stuur. Kom ik bij de dealer, wat nog in de garantie, doe de mededeling van de klacht kijkt die baliknakker mij doodleuk aan en zegt: "Meneer dit is Uw eerste Volvo? Kijk, dan moet U weten dat het trillen een produkteigenschap is."

Bleek trouwens gewoon onbalans en een verschoven veerpootrubber te zijn, dat dan weer wel.

Produkteigenschap........ :thebirdman:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

O.k. dat is duidelijk een slechte dealer die zijn klanten probeert te ontmoedigen door slechte opmerkingen. Ik kan een redelijk slecht verhaal ophangen over de dealer waar ik mijn eerste Volvo kocht. Een woord: afzetters. Ik zit trouwens nu bij een top garage, geen officiele Volvo dealer, maar iemand met kennis en aandacht die je verwacht.

Even terug naar onderwerp. Dank voor de tip. Ik ga eens beter naar de veerpoten kijken.

Groeten,
Wooter
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

Up-date:

veerschotels vervangen
schokbrekers vervangen
draagarmen vervangen
opnieuw uitgelijnd
banden opnieuw gebalanceerd
remschijven vervangen

Resultaat: nog steeds dezelfde trillingen, maar dan korter
Niet meer alleen trillingen tussen 120 en 140 km/h maar ook bij 75 km/h

Daarnaast aantal bevindingen:
- wielen vrij : geen enkele trilling
- 120 km/h en koppeling in als trillingen komen: geen verschil trillingen blijven
- alleen stuur trilt, carrosserie niet

Wie o wie heeft een suggestie wat er nog meer aan de hand kan zijn?

Wooter
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

wat je ff kan doen..

auto op krikken zodat 1 kant vrij staat van de grond..
auto start.. snelheid (goed zorgen dat de auto stevig staat (dus niet alleen het krikje)) opbrengen na de 120...
als er goed onbalans in zit zou de auto aan de kant waar het onbalans in zit al moeten gaan schudden bij de 70..

stuurkogels al gecontroleerd??
Wooter schreef:Up-date:

veerschotels vervangen
schokbrekers vervangen
draagarmen vervangen
opnieuw uitgelijnd
banden opnieuw gebalanceerd
remschijven vervangen

Resultaat: nog steeds dezelfde trillingen, maar dan korter
Niet meer alleen trillingen tussen 120 en 140 km/h maar ook bij 75 km/h

Daarnaast aantal bevindingen:
- wielen vrij : geen enkele trilling
- 120 km/h en koppeling in als trillingen komen: geen verschil trillingen blijven
- alleen stuur trilt, carrosserie niet

Wie o wie heeft een suggestie wat er nog meer aan de hand kan zijn?

Wooter
pbuuren
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.06.2009 - 03:55

Er zijn nog bedrijven die balanceren de wielen aan de auto. Hiermee vang je af dat de aandrijfassen de onbalans veroorzaken. Op een kant zetten en dan 120km/h lijkt me niet slim. Zowieso draait er maar 1 wiel (met de dubbele snelheid) dus echtvergelijken is dit niet en het is ook nog eens slecht voor je diff.
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

VolvoC70T5 schreef:wat je ff kan doen..

auto op krikken zodat 1 kant vrij staat van de grond..
auto start.. snelheid (goed zorgen dat de auto stevig staat (dus niet alleen het krikje)) opbrengen na de 120...
als er goed onbalans in zit zou de auto aan de kant waar het onbalans in zit al moeten gaan schudden bij de 70..

stuurkogels al gecontroleerd??
Dit hebben we gedaan. Resultaat: zodra een van de wielen de grond raakt trilt het stuur, niet de carrosserie.

We denken nu aan speling/onbalans in de differentieel. We zijn namelijk vanuit de wielen naar binnen gaan werken:
- wielen 3 maal gebalanceerd
- remschijven vervangen
- draagarmen, schokbrekers en veerschotels vervangen
- homokineten vervangen
- aandrijfas voor rechter wiel vervangen

Nu lijkt het er op dat de trillingen anders zijn geworden, namelijk iets sterker en bij 135 km/h ipv bij eerer 120 km/h. Onze verklaring is dat de vervangen onderdelen ervoor zorgen dat de trillingen minder goed "weg" kunnen in het systeem. De bron ligt dus dieper in de transmissie,differentieel, motor.

Differentieel is eerste onderdeel op weg van buiten naar binnen
Heeft iemand ervaring met trillingen en versleten differentieel?

Wooter
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je tijdens het rijden, zeg bij 80 km/u, de koppeling een aantal cm's intrapt, voel je dan aan het pedaal dat dit gaat trillen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

als het in de motor zou zitten, zou de trilling bij een bepaald toerenatl moeten zitten en niet bij een bepaalde snelheid.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

Daar zit wat in.

Nou is het zo dat bij optrekken, bij ongeveer 75 km/h en 130 km/h de trillingen optreden. Echter bij optrekken en 75 km/h nauwelijks merkbaar, echter bij 130 km/h zeker merkbaar. Ik zal een op het toerental letten waar het gebeurt. Als daar geen verband is, dan zou ik zeggen iets tussen de motor en de aandrijving: koppeling of differentieel.

To be continued.

Wooter
Wooter
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 04.04.2010 - 16:02

Oceanracer schreef:Als je tijdens het rijden, zeg bij 80 km/u, de koppeling een aantal cm's intrapt, voel je dan aan het pedaal dat dit gaat trillen?
Gaan we testen, samen met het toerental waarbij alles plaatsvindt.

Dank voor de tips.

Wooter
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”