Pagina 1 van 1
Trillingen in stuur tussen 120 en 140 km/h
Geplaatst: 25.06.2011 - 13:02
door Wooter
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn V70 (bj 1997, eerste serie na 850): licht trillend stuur tussen 120 en 140 km/h
Als ik het stuur normaal vast hou is het minder, maar indien ik stuur lichtjes vast hou trilt ie.
Wat hebben we al gedaan:
- banden gebalanceerd
- auto uitgelijnd
- stabilisatiestang met spelng vervangen
- homokineet met speling vervangen
- speling stuurhuis gecheckt
- winterbanden en zomerbanden bergeleken: geen verschil
Wat ik zoek is een check list met nog meer mogelijke oorzaken.
Wie kan mij aan mee helpen?
Wooter
Geplaatst: 25.06.2011 - 13:13
door V70/2.4D/2003
Velg krom?
Wieldoppen die onbalans veroorzaken?
Onbalans in de aandrijas?
Produkteigenschap?
Geplaatst: 25.06.2011 - 13:19
door Wooter
- Velgen goed: banden gebalanceerd en er was geen verschil in gedrag tussen 2 verschillende sets winterbanden en een set zomerbanden
- alle wielen hadden geen wieldoppen
- aandrijfas zet ik op de lijst.
Wat bedoel je met "produkteigenschap" ?
Geplaatst: 25.06.2011 - 13:30
door Iroll
Check ook de rubbers van de draagarmen.
Geplaatst: 25.06.2011 - 14:30
door den toerist
Een goede hint, Iroll.
Geplaatst: 25.06.2011 - 14:54
door V70/2.4D/2003
Wat bedoel je met "produkteigenschap" ?
Mijn V70 had ook last van de trillemientjes in het stuur. Kom ik bij de dealer, wat nog in de garantie, doe de mededeling van de klacht kijkt die baliknakker mij doodleuk aan en zegt: "Meneer dit is Uw eerste Volvo? Kijk, dan moet U weten dat het trillen een produkteigenschap is."
Bleek trouwens gewoon onbalans en een verschoven veerpootrubber te zijn, dat dan weer wel.
Produkteigenschap........ :thebirdman:
Geplaatst: 25.06.2011 - 18:43
door Wooter
O.k. dat is duidelijk een slechte dealer die zijn klanten probeert te ontmoedigen door slechte opmerkingen. Ik kan een redelijk slecht verhaal ophangen over de dealer waar ik mijn eerste Volvo kocht. Een woord: afzetters. Ik zit trouwens nu bij een top garage, geen officiele Volvo dealer, maar iemand met kennis en aandacht die je verwacht.
Even terug naar onderwerp. Dank voor de tip. Ik ga eens beter naar de veerpoten kijken.
Groeten,
Wooter
Geplaatst: 05.07.2011 - 19:47
door Wooter
Up-date:
veerschotels vervangen
schokbrekers vervangen
draagarmen vervangen
opnieuw uitgelijnd
banden opnieuw gebalanceerd
remschijven vervangen
Resultaat: nog steeds dezelfde trillingen, maar dan korter
Niet meer alleen trillingen tussen 120 en 140 km/h maar ook bij 75 km/h
Daarnaast aantal bevindingen:
- wielen vrij : geen enkele trilling
- 120 km/h en koppeling in als trillingen komen: geen verschil trillingen blijven
- alleen stuur trilt, carrosserie niet
Wie o wie heeft een suggestie wat er nog meer aan de hand kan zijn?
Wooter
Geplaatst: 05.07.2011 - 19:53
door VolvoC70T5
wat je ff kan doen..
auto op krikken zodat 1 kant vrij staat van de grond..
auto start.. snelheid (goed zorgen dat de auto stevig staat (dus niet alleen het krikje)) opbrengen na de 120...
als er goed onbalans in zit zou de auto aan de kant waar het onbalans in zit al moeten gaan schudden bij de 70..
stuurkogels al gecontroleerd??
Wooter schreef:Up-date:
veerschotels vervangen
schokbrekers vervangen
draagarmen vervangen
opnieuw uitgelijnd
banden opnieuw gebalanceerd
remschijven vervangen
Resultaat: nog steeds dezelfde trillingen, maar dan korter
Niet meer alleen trillingen tussen 120 en 140 km/h maar ook bij 75 km/h
Daarnaast aantal bevindingen:
- wielen vrij : geen enkele trilling
- 120 km/h en koppeling in als trillingen komen: geen verschil trillingen blijven
- alleen stuur trilt, carrosserie niet
Wie o wie heeft een suggestie wat er nog meer aan de hand kan zijn?
Wooter
Geplaatst: 06.07.2011 - 14:45
door pbuuren
Er zijn nog bedrijven die balanceren de wielen aan de auto. Hiermee vang je af dat de aandrijfassen de onbalans veroorzaken. Op een kant zetten en dan 120km/h lijkt me niet slim. Zowieso draait er maar 1 wiel (met de dubbele snelheid) dus echtvergelijken is dit niet en het is ook nog eens slecht voor je diff.
Geplaatst: 08.07.2011 - 08:56
door Wooter
VolvoC70T5 schreef:wat je ff kan doen..
auto op krikken zodat 1 kant vrij staat van de grond..
auto start.. snelheid (goed zorgen dat de auto stevig staat (dus niet alleen het krikje)) opbrengen na de 120...
als er goed onbalans in zit zou de auto aan de kant waar het onbalans in zit al moeten gaan schudden bij de 70..
stuurkogels al gecontroleerd??
Dit hebben we gedaan. Resultaat: zodra een van de wielen de grond raakt trilt het stuur, niet de carrosserie.
We denken nu aan speling/onbalans in de differentieel. We zijn namelijk vanuit de wielen naar binnen gaan werken:
- wielen 3 maal gebalanceerd
- remschijven vervangen
- draagarmen, schokbrekers en veerschotels vervangen
- homokineten vervangen
- aandrijfas voor rechter wiel vervangen
Nu lijkt het er op dat de trillingen anders zijn geworden, namelijk iets sterker en bij 135 km/h ipv bij eerer 120 km/h. Onze verklaring is dat de vervangen onderdelen ervoor zorgen dat de trillingen minder goed "weg" kunnen in het systeem. De bron ligt dus dieper in de transmissie,differentieel, motor.
Differentieel is eerste onderdeel op weg van buiten naar binnen
Heeft iemand ervaring met trillingen en versleten differentieel?
Wooter
Geplaatst: 08.07.2011 - 10:49
door Oceanracer
Als je tijdens het rijden, zeg bij 80 km/u, de koppeling een aantal cm's intrapt, voel je dan aan het pedaal dat dit gaat trillen?
Geplaatst: 08.07.2011 - 11:20
door Walter
als het in de motor zou zitten, zou de trilling bij een bepaald toerenatl moeten zitten en niet bij een bepaalde snelheid.
Geplaatst: 08.07.2011 - 11:42
door Wooter
Daar zit wat in.
Nou is het zo dat bij optrekken, bij ongeveer 75 km/h en 130 km/h de trillingen optreden. Echter bij optrekken en 75 km/h nauwelijks merkbaar, echter bij 130 km/h zeker merkbaar. Ik zal een op het toerental letten waar het gebeurt. Als daar geen verband is, dan zou ik zeggen iets tussen de motor en de aandrijving: koppeling of differentieel.
To be continued.
Wooter
Geplaatst: 08.07.2011 - 11:43
door Wooter
Oceanracer schreef:Als je tijdens het rijden, zeg bij 80 km/u, de koppeling een aantal cm's intrapt, voel je dan aan het pedaal dat dit gaat trillen?
Gaan we testen, samen met het toerental waarbij alles plaatsvindt.
Dank voor de tips.
Wooter