Pagina 1 van 1

Stotterende motor en vermogenverlies

Geplaatst: 29.06.2011 - 10:08
door VolvoS80A
Onze S80 2.4 uit 1999 met een kilometerstand van 310.000Km heeft de volgende problemen.

Wanneer de motor wordt gestart kan het zijn dat het toerental naar de 3.000 Rpm gaat om vervolgens langzaam terug te zakken naar de 1.500 Rpm.
De motor heeft dan ook geen vermogen en lijkt op minder cilinders te lopen.
De ene X loopt de motor goed de andere X het bovenstaande probleem.

De Vialle gaspomp hebben we 2 mnd geleden tot tevredenheid laten reviseren, of dit hiermee te maken heeft weet ik niet.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Geplaatst: 29.06.2011 - 10:47
door EVV
Maakt het verschil of je op benzine of LPG rijdt?

Geplaatst: 29.06.2011 - 10:52
door VolvoS80A
Hallo EVV,

Dank voor je snelle reactie.

Het maakt geen verschil of de motor op Benzien of LPG loopt.
Inmiddels heb ik mij laten vertellen dat het waarschijnlijk het gasklephuis is, deze is overigens kortgeleden gereinigd.

Geplaatst: 29.06.2011 - 10:56
door EVV
Dat zou inderdaad kunnen, als deze pas gereinigd is, was er dus al wel een probleem mee. Enig idee of deze al eens vervangen is?

Geplaatst: 29.06.2011 - 11:02
door VolvoS80A
Weet niet of deze vervangen is, we hebben de auto ongeveer 1,5 jaar.
Heb je misschien ervaring met een revisie exemplaar en of dit werkt?

Geplaatst: 29.06.2011 - 11:32
door EVV
Ik heb alleen ervaring met een kapotte ETM, die van mij heeft het een jaar geleden opgegeven. Gezien de soms toch wisselende ervaringen van anderen heb ik die van mij laten vervangen door een origineel, ik denk niet dat ik de 4 ton ga halen met deze auto, dan mag de volgende eigenaar de volgende keer de ETM vervangen.
Als je gas geeft, valt de motor dan ook te ver terug in toeren, om daarna weer correct uit te komen? En merk je tijdens het rijden iets van onregelmatig lopen? Die van mij reed alsof er constant windvlagen waren, beetje harder beetje zachter. Niet te zien aan de meters maar wel te voelen.

Geplaatst: 29.06.2011 - 11:41
door VolvoS80A
Wat ik merk ik dat de motor bij het starten naar de 3.000 Rpm gaat om vervolgens terug te gaan naar ongeveer 1.500 Rpm, bovendien stottert dan de motor, loopt op mider cilinders en heeft behoorlijk vermogen verlies.
Het volgend moment is er totaal niets aan de hand en loopt de motor als een zonnetje, alleen het euvel komt steeds vaker voor.

Geplaatst: 29.06.2011 - 11:53
door EVV
Op minder cilinders lopen is iets wat eigenlijk niet door de ETM veroorzaakt kan worden, er is één ETM die alle 5 cilinders bedient, het zou raar zijn als er dan maar een paar een probleem hebben. Ben je al bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen? Het zou misschien ook een lekkende injecteur zijn, waardoor er één cilinder verzuipt.

Geplaatst: 29.06.2011 - 12:24
door Iroll
Doet mij denken aan een bobine die het aan het begeven is. Dat wordt idd meestal langzaamaan erger. Maar, wat EVV ook aanraad zou ik hem eerst eens even laten uitlezen. Hij heeft verder wel zijn beurten op tijd gehad?

Geplaatst: 29.06.2011 - 12:45
door Ramon&Ramon
Is het modeljaar 2000?of echt nog het oude type motor met een verdeelkap?

Geplaatst: 29.06.2011 - 12:54
door EVV
Zijn er ooit R motoren geleverd in de S80? Aangezien ze in de S70/V70 in 98/99 begonnen zijn met RN blokken zou je verwachten dat bij de nieuwere S80 er gelijk al RN blokken in zouden zitten.

Geplaatst: 01.07.2011 - 19:39
door Marc O.
Ramon&Ramon schreef:Is het modeljaar 2000?of echt nog het oude type motor met een verdeelkap?
S80's hebben toch nooit het oude type motor met verdeelkap gehad?

Geplaatst: 01.07.2011 - 19:39
door Marc O.
EVV schreef:Zijn er ooit R motoren geleverd in de S80?
Neen.