Beste allen,
Ik heb onlangs een V40 T4 uit 98 aangeschaft, weinig problemen mee gehad, maar sinds kort helaas wel. Ik heb, vrij zwaar beladen, op hoge snelheid een flinks deinig op snelweg gepakt. De auto maakte een krakend geluid links achter, en sindsdien is dat langzaam erger geworden. Hij staat linksachter ook een flink stuk lager, ik zou toch wel al gauw een centimeter zeggen.
Ik heb hem op de krik gehangen en gekeken wat er te zien viel. Het blijkt dat er een rubber dat in de veer zit, los zit (dat rubber zit aan de andere kant netjes tot bovenin de wielkast, hier echter ligt het losjes in de veer).
Ik heb gegoogled, en ik vind tot dusver vaak vermeldingen van een kapotte veerschotel, zou dat het eventueel verklaren? Wat zouden daarvoor de reparatiekosten ongeveer bedragen. Als alternatief, is het lastig zelf te doen, en wat zijn de materiaalkosten?
Andere hypothese: De veren zien er verder ok uit, er zit een beetje roest op, maar niets heel geks. Ik zou toch voor kunnen stellen dat de veer aan de kap die de klap opgevangen heeft gecomprimeerd is? Ik heb geen bank waar ik hem op kan hangen, dus ik kan hem niet mooi onbeladen vergelijken helaas.
Goed, naast de problemen nog iets anders:
Ik overweeg er andere veren op te zetten, gezien hij nu nogal oncomfortabel rijdt. Hij is verlaagd door de vorige eigenaar, er zitten apex veren onder. Ik begreep van hem dat Eibach veren, door het progressieve veergedrag, nogal wat comfortabeler rijden, zelfs verlaagd, kan iemand me hier wat verder over informeren. Is dit wat:
http://www.stroevemotorsport.nl/Eibach- ... ingsveren/
Goed, heel verhaal, ik hoop dat jullie me er wat verder mee kunnen helpen!
Groet,
Eduard
Auto staat laag op linker achterwiel, kraakt bij hobbels
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Hi Eduard,
EHm wellichti s het handig om je even voor te stellen in het daarvoor bestemde topic.
Enniewee,
Alles heeft een kop en een staart. Zo ook de levensduur van je ophanging. Ik denk dat je met een complete nieuwe set inclusief rubbers een heel eind komt. Laat vooraf even meten hoe de wielen nu staan tov elkaar. Kan je makkelijk met een draadje doen. Horizontaal en diagonaal meten. Als dat gelijk is dan gok ik op nieuw veren en schokbrekers.
O ja ik ben geen techneut, maar ik zou het zo doen.
EHm wellichti s het handig om je even voor te stellen in het daarvoor bestemde topic.
Enniewee,
Alles heeft een kop en een staart. Zo ook de levensduur van je ophanging. Ik denk dat je met een complete nieuwe set inclusief rubbers een heel eind komt. Laat vooraf even meten hoe de wielen nu staan tov elkaar. Kan je makkelijk met een draadje doen. Horizontaal en diagonaal meten. Als dat gelijk is dan gok ik op nieuw veren en schokbrekers.
O ja ik ben geen techneut, maar ik zou het zo doen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- Starter
Je m'excuse, ik heb me voorgesteld! Qua kop en staart, de veren zitten er nog niet erg lang onder, een jaartje of 3. De dempers lijken ok, als ik goed hard op een hoek druk en de auto daarna omhoog laat komen stop hij netjes op het neutrale punt zonder schommeling.
Als het nodig alles te vervangen, wat zou zo'n grapje dan kosten?
Als het nodig alles te vervangen, wat zou zo'n grapje dan kosten?
-
- 8th Gear member
Een beetje advocaat verdient dat terug in 2 uurtjes.. 
Maar waarom alles vervangen? Kijk eerst maar eens op een brug wat er linksachter aan de hand is.

Maar waarom alles vervangen? Kijk eerst maar eens op een brug wat er linksachter aan de hand is.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- Starter
Een beetje advocaat wel, maar ik ben nog maar heeeeeel klein beetje advocaat.
Enfin, ik heb dus al wel enigszins kunnen kijken, en het ziet er wat mij betreft of dat rubber na niet zo vreemd uit. Qua troubleshooting, wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn? Vooral van het feit dat hij zoveel lager staat?
Het lijkt me dat het sowieso de schokdempers niet zullen zijn, gezien die de beweging naar boven dempen maar niet ondersteunen (als ik het goed begrepen heb?). Dan zou het de veer moeten zijn, of de doppen die de veer vasthouden aan weerzijden, als ik goed begrepen heb hoe het in elkaar steekt. Zijn er nog andere mogelijkheden voor het feit dat hij zoveel lager hangt, dan weet ik waarnaar ik moet kijken!
Groet,
Eduard
Enfin, ik heb dus al wel enigszins kunnen kijken, en het ziet er wat mij betreft of dat rubber na niet zo vreemd uit. Qua troubleshooting, wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn? Vooral van het feit dat hij zoveel lager staat?
Het lijkt me dat het sowieso de schokdempers niet zullen zijn, gezien die de beweging naar boven dempen maar niet ondersteunen (als ik het goed begrepen heb?). Dan zou het de veer moeten zijn, of de doppen die de veer vasthouden aan weerzijden, als ik goed begrepen heb hoe het in elkaar steekt. Zijn er nog andere mogelijkheden voor het feit dat hij zoveel lager hangt, dan weet ik waarnaar ik moet kijken!
Groet,
Eduard
-
- 7th Gear member
ik zou maar snel dat veerpoot rubber vervangen,voordat de hele boel bij je naar binnen komt en het linkerachterscherm op je wiel beland,de grootste ongelukken krijg je dan namelijk als je pech hebt.
is de veerschotel niet afgebroken,dat kan namelijk ook nog.
is de veerschotel niet afgebroken,dat kan namelijk ook nog.
-
- Starter
Hey Ramon&Ramon, hoe kan ik dat het makkelijkst bekijken? Heb je misschien een tip voor waar ik die onderdelen het beste kan kopen?
-
- 7th Gear member
ik zou het even door een garage laten beoordelen,lijkt je dat niet veiliger?
-
- Starter
Eigenlijk wel ja, dat ga ik doen.