Pagina 1 van 3

Wervelklep calibratie, en demontage.

Geplaatst: 10.07.2011 - 19:20
door lemmer
Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?

Geplaatst: 10.07.2011 - 21:07
door Henielma
Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.

Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.


Afbeelding

Geplaatst: 10.07.2011 - 22:27
door xc-men
Wervelkllep, waar zit die eigenlijk en wat doet ie?

Geplaatst: 11.07.2011 - 01:32
door Thijs
Henielma schreef:Ditzelfde heb ik ook gehad. Het de kogel aan de zijde van de wervelklep was iets afgesleten waardoor het stangetje eraf schiet. Zelfs een nieuw stangetje schoot er na een week weer af.

Hierna heb ik het stangetje wat afgevijld (dus aan de zijde van de wervelklep wat platter gemaakt.) En daarna een koperdraadje erom geslagen en daarmee wordt het stangetje op zijn plek gehouden. Inmiddels werkt dit al meer dan een jaar probleemloos.


Afbeelding
Heb je ook een iets duidelijkere foto? Ik heb momenteel ook dat probleem, dus oplossingen zijn welkom!

Re: Wervelklep calibratie, en demontage.

Geplaatst: 11.07.2011 - 01:35
door Thijs
lemmer schreef:Zoals in een eerder topic al verteld is bij mij reeds 2 keer het stangetje van de wervelklep los geschoten, ondanks dat het een gemodificeerd type is.
Moet je nu terug naar de dealer om de softwarefouten te resetten cq de boel te initialiseren?
Ik heb ook het vermoeden dat er iets kapot is met de wervelkleppen en heb eigenlijk de neiging de boel eens los te halen om te checken. Hiervoor moeten de inspuitleidingen los, dienen deze altijd te worden vervangen? En waarom? Dit doet men zelfs niet bij moderne industriele diesels?
Initialiseren hoeft volgens mij niet, het stangetje is niet af te stellen qua lengte. Storing zou vanzelf weg gaan, maar dat is bij mij tot op heden nog niet gebeurd.

De rest ben ik ook wel nieuwschierig naar, vooral van het vervangen van de brandstofleidingen.

Geplaatst: 11.07.2011 - 18:06
door D-martijn
Je kan zeker weten de Wervelklep initialiseren! Ik heb van de week nog een wervelklep vervangen, na vervangen had ik nog een foutcode, dus toen geinitialiseerd en het was goed.

Om de wervelklep te kunnen vervangen moet je de Motorsteun weghalen, Verstuivers moeten eruit, Inspuitleidingen moeten eraf, dieselretourleidingen moeten eraf, kabelboompje moet je aan de kant leggen. En dan kan je de kleppendeksel losmaken. Dan kan je pas bij de wervelklep!

Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.

Geplaatst: 11.07.2011 - 18:31
door xc-men
Wij vervangen ook altijd de brandplaatjes, inspuitleidingen en kleppendekselpakking als we de wervelklep vervangen.
Martijn, mijn Conclusie, dit komt dus vaker voor? en bij welk type auto?

Geplaatst: 11.07.2011 - 18:38
door D-martijn
Ja het komt wel vaker voor! En volgens mij alleen bij de 5cil diesels vanaf My 2005/2006? t/m My 2009/2010?!

Geplaatst: 11.07.2011 - 19:27
door xc-men
:( ojee

Geplaatst: 11.07.2011 - 19:57
door BlackcurrantV70
Yep, mijn V70 24D MY06 was na amper 47000km al aan een nieuwe wervelklep toe, gelukkig viel dit binnen de garantie periode.

Bij mij was de klep echter aan de binnenkant afgebroken, waardoor niet alleen het stanggetje, maar de hele wervelklep vervangen is door een nieuw type, sindsdien, meer dan 60.000km (en anderhalf jaar) verder, zonder problemen.

Geplaatst: 11.07.2011 - 20:39
door kuupertie
Ik heb door de kop en kom een gat geboord en hetgeen met een asje gemaakt. Storing verdween bij mij na +/- 3dagen

Geplaatst: 11.07.2011 - 22:09
door xc-men
De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?

Geplaatst: 11.07.2011 - 22:51
door Thijs
xc-men, +1

Geplaatst: 11.07.2011 - 22:53
door Thijs
Moet je precies dit werk ook allemaal doen als je het inlaatspruitstuk wil reinigen? Ik heb gister de toevoerbuis even los gehad, .. jemig :shock: Anderhalve ton op de klok en bakant een centimeter troep aan de wanden...

Geplaatst: 11.07.2011 - 23:30
door Ramon&Ramon
xc-men schreef:De vraag was ook nog ¨¨waarom moet je nu de inspuit leidingen vervangen?
De pakking vervangen snapt iedereen wel maar de inspuit leidingen?
De leidingen worden vervangen om eventuele lekkages na hergebruik te voorkomen,de bolle uiteinden van de leidingen beschadigen na monteren namelijk en zetten zich op de injector,vandaar dat ze eenmalig gebruikt worden,bij Volvo althans,wat een Volvo Specialist er mee doet,weet ik niet.

Geplaatst: 12.07.2011 - 00:30
door xc-men
Ja nu snap ik het, het is ook erg link die leidingen, een klein lekje en je auto staat in brand.

Geplaatst: 12.07.2011 - 20:39
door lemmer
Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:17
door xc-men
lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:34
door lemmer
Oeps, dat is wel een zeldzaamheid bij de 3516, lijkt wel een machinekamer. Jij begrijpt dus goed wat ik bedoel.
Ik heb ook wel een paar van zulke voorbeelden, zal ze eens posten

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:41
door lemmer
xc-men schreef:
lemmer schreef:Wat is er anders aan een volvo in vergelijking met een cummins of caterpillar met hetzelfde inspuitsysteem?
Is denk ik een beetje overtrokken, indekken voor een calimiteit van een op de 10000, door de klant betaald.
Maar ja, ik kan het mis hebben.
Lemmer, deze opmerking is leuk, ik heb hier 5 Caterpillar engines staan en begin dit jaar een brand gehad met 500.000 USD schade. Ook een lek op een van de Fuel lines.
Ik snap wel waar je naar toe wil, je kan na monteren even proof draaien en kijken of er een lek is en dan altijd nog de leidingen vervangen als het nodig mocht zijn.
Dat bedoel ik, als ze lekken vervangen, eenmaal dicht, blijft dicht. Geloof dat wij zelden leidingen vervangen, enkel eens eentje met een dubbele wand.
Zo een cat zou ik wel in de xc willen :P í