Uitlijnen in verband met naar rechts trekken, K.P.I. waarde?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

In verband met het wat naar rechts trekken is mijn V70 nu al 3x uitgelijnd door de Volvo dealer.
Alles staat binnen de tolerantie maar het naar rechts trekken blijft.
Aan de banden ligt het niet, voor en achterbanden zijn al eens omgewisseld en ook op de winterset doet hij precies hetzelfde.
Als ik het stuur in de middenstand vast hou gaat ie netjes rechtdoor, maar zodra ik het loslaat draait het iets naar rechts en gaat de auto ook naar rechts.
Alleen als de weg naar links afloopt gaat ie rechtdoor.

De laatste keer kreeg ik het uitlijnrapport mee.
Wat me opviel is dat er een verschil zit in K.P.I tussen links en rechts.
Deze is niet af te stellen, en er staat niet bij wat het zou moeten zijn.
Ik heb ook de onderhoudshistorie gekregen en daarin zie ik dat er in het verleden aan de linkervoorkant de fusee, de naaf en de buitenste spoorstangarm zijn vervangen.
Later is ook de schopdemper links voor nog vervangen omdat deze lekte.
Ik vermoed dan ook dat het linkervoorwiel eens een tik heeft gehad.

Wat is de normale waarde voor K.P.I. bij een V70 uit 2006?
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Rij eens met afgekoppelde stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

De KPI is afhankelijk van de wielvlucht ook wel camber genoemd, en de camber is wel af te stellen.

Dus als de KPI niet goed is, zal je camber dit zeer waarschijnlijk ook niet zijn.

Hoe zijn je draag-arm bussen?, als deze slecht zijn heeft uitlijnen niet zoveel zin, ook al geeft het rapport aan dat het goed is
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Hoe zien je draagarmrubbers eruit? Ik zou ook het wiel eens kaal, dus zonder band laten balanceren, dan kun je je wiel uitsluiten (of niet). Wat je ook zou kunnen doen is eens dynamisch laten balanceren. ben benieuwd wat hier uit komt.

Uitlijnen laat ik alleen nog doen bij een bedrijf die ook motoren uitlijnt; dat zijn over het algemeen zulke zeikerds (in positieve zin) dat ze net zo lang blijven zoeken tot ze het euvel boven hebben! Succes!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik had mijn bericht gewijzigd, dus Maus-met-volvo heeft een punt v.w.b. de rubbers, echter met balanceren verwijder je alleen maar trillingen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

Johan s60 schreef:Ik had mijn bericht gewijzigd, dus Maus-met-volvo heeft een punt v.w.b. de rubbers, echter met balanceren verwijder je alleen maar trillingen.
+1, maar gezien het verhaal lijkt het mij verstandig om ook dit te controleren; correctie op correctie verdoezelt vaak een hoop en als de auto een keer een klapper heeft gehad moet je dit soort dingen wel punt voor punt uitsluiten. Ik heb zelf een keer een auto gehad die een provisorisch gebalanceerde aandrijfas had....
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het kan maar gedaan zijn idd
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Bedankt voor jullie reacties.

De banden zijn al uitgesloten.

Ik heb de auto ook al door een andere dealer laten beoordelen. De voorste draagarmrubbers waren goed maar ze adviseerden de achterste te vervangen. De dealer waar ik garantie heb, beoordeelt de slijtage op de achterste rubbers als zo minimaal dat dit de oorzaak niet kan zijn.

Het camber is binnen toleranties. De KPI en het camber bepalen samen de schuurstraal wat van invloed is op de kracht waarmee het wiel naar binnen wil sturen. Daar zit nu een graad verschil in tussen L en R. Ik kan me voorstellen dat je het camber niet meer juist kan afstellen als de KPI erg verkeerd is, maar ik weet niet wat de KPI mag zijn.

Afkoppelen stuurbekrachtiging had ik nog niet aan gedacht. Zou het dan mogelijk zijn dat de stuurbekrachtiging de auto zelf iets stuurt? Ik dacht dat dit alleen bij electrische stuurbekrachtiging mogelijk was.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

het camber kun je zelf gemakkelijk iets verstellen.
meet vtv even met een schuifmaat de waarde (veerpoot/fusee)
en dan kan je rustig experimenteren.
heeft dit niet het gewenste resultaat,dan zet je de veerpoot weer in dezelfde
positie in de fusee als voorheen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Als niets helpt kan ik het op die wijze inderdaad altijd zelf nog eens proberen.

In mijn zoektocht naar de KPI waarde zag ik dat in Vida wordt verwezen naar Technisch journaal 19674 voor de gegevens voor wieluitlijning. De inhoud daarvan kan ik helaas niet terugvinden.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Camber -0,3 plusminus 0,9 graden
sporing 0,10 graden plusminus 0,1 graad

als je het goed wilt doen moet je de auto vierkant uitlijnen,voor en achter dus.
Aan de camber is niet veel te stellen,je hebt alleen de bovenste gaten waar je iets mee kunt doen,verder niets.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

KPI waarde is 4.0 gr plusminus 1,0 gr
de waardes die ik heb opgegeven betreft de voorzijde.
Aan de KPI is vrijwel niets af te stellen.
Wijkt hij erg af van de opgegeven waardes dan is er iets mis,,draagarm krom of iets dergelijks.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ga eens naar een gespecialiseerd bedrijf voor het uitlijnen en niet bij de dealer laten doen,die apparatuur is vaak verouderd en niet up to date.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Bedankt voor deze info!

Maar bedoel je met KPI niet de askanteling of Caster?
Voor Caster staat in mijn uitdraai het bereik 4.0 gr plus/min 1 gr opgegeven. Links is 4 gr en rechts 3.88 gr

De KPI is echter in mijn geval links 13.85 gr en rechts 13.33 gr
Samen met het camber van links -0.33 gr en rechts -0.65 gr wordt de totale hoek dan links 13.52 gr en rechts 12.68 gr
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is erg afwijkend,maar ik gaf net al aan dat ik de apparatuur van de meeste dealers niet vertrouw.
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Ramon&Ramon schreef:http://www.marcovw.nl/Motor/Wielgeometr ... metrie.htm

lees dit artikeltje even..
Ik was hem al tegengekomen. Dat is een van de arikelen die ik gelezen heb om aan informatie over dit onderwerp te komen.

Als de apparatuur wel goed zou zijn, waar zou de afwijking dan in kunnen zitten? De draagarmen en fuseekogels zijn nog niet vervangen zover ik weet terwijl links al veel vervangen is.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Laat eerst is een second opinion doen alvorens te gaan sleutelen.
Het zou best zo kunnen zijn dat er een fuseestuk krom is of een draagarm.
Je zult zien dat als je hem ergens anders laat uitlijnen je weer heel andere waardes voorgeschoteld krijgt.
Niets ten nadele van de dealer,maar die apparatuur en bruggen die daarvoor worden gebruikt zijn vaak achterhaald weet ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Ik zal eens bij Euromaster langs mijn werk vragen of zij de KPI ook meten. Ze vertelde me al eerder dat ze een moderne uitlijnbank hebben.
Ik dacht er al over om de uitlijning daar ook eens te laten nakijken.
Kan geen kwaad inderdaad een second opinion.

Op het uitlijnrapport van Rene69 (link ergens hierboven) staat veel minder info.
Daar zou een afwijkende KPI waarde niet aan het licht komen.

Maar weet je wat de KPI en het maximaal verschil hierin tussen L en R eigenlijk hoort te zijn?
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zal morgen een uitdraai maken van de gegevens..
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”