Wat gebeurt er eigenlijk met een auto als je besluit er helemaal geen onderhoud aan uit te voeren? Dus geen olie wisselen, geen filters wisselen, etc, etc.
Ik wil dus eigenlijk weten wanneer ik degene die tegen mij beweerde dat haar Toyota geen enkel onderhoud nodig heeft kan gaan uitlachen.
Wat gebeurt er met een auto zonder enig onderhoud
- smokingman
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
- Locatie: Spijkenisse
Yeah right.
Alles kan zonder onderhoud. Met juist onderhoud verleng je de levensduur en voorkom je dat je meer onderdelen dan noodzakelijk moet vervangen.
Bedenk ook eens hoe veilig geen onderhoud aan bijvoorbeeld de remmen of banden is. Want ook remblokjes of banden vervangen valt onder onderhoud.
Alles kan zonder onderhoud. Met juist onderhoud verleng je de levensduur en voorkom je dat je meer onderdelen dan noodzakelijk moet vervangen.
Bedenk ook eens hoe veilig geen onderhoud aan bijvoorbeeld de remmen of banden is. Want ook remblokjes of banden vervangen valt onder onderhoud.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ken je die aflevering van Top Gear niet? Dat ze die Toyota pickup proberen stuk te krijgen. Nou, dat lukt dus niet (o.a. een dag in zee laten drijven, gewoon starten en lopen).
Een toyota blijft ook zonder onderhoud gewoon rijden.
Een toyota blijft ook zonder onderhoud gewoon rijden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- smokingman
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
- Locatie: Spijkenisse
Als fan van Top Gear ken die aflevering wel degelijk. En ik vond hem geweldig. Hoe kom je erop.
Overigens hebben ze daar niet bewezen dat een Toyota zonder onderhoud kan. Alleen dat je met vandalisme niets bereikt bij een Toyota Pick-up.
Overigens hebben ze daar niet bewezen dat een Toyota zonder onderhoud kan. Alleen dat je met vandalisme niets bereikt bij een Toyota Pick-up.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20780
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een toyota is één van de meest betrouwbare auto's en het merk bouwt gewoon beresterke motoren. Nieuwe sapjes en filtertjes op zijn tijd (zeker bij een wat ouder type blok zonder de vele elektronica) kan dan ook best overgeslagen worden. IDD TOP GEAR heeft die Hi-Lux echt zo mishandeld en het bewezen.
Maar ook een toyota moet op z'n tijd nieuwe remblokjes en/of schijfjes en bandjes hebben, die slijten namelijk net zo goed als bij onze bolides.
Dus totaal zonder onderhoud en dan nog veilig? Dacht het niet.
Even off Topic maar wel gerelateerd. Honda had in de jaren 60 een leuk brommertje/motortje ook dat ding kon niet kapot, wat je er ook mee deed.
Maar ook een toyota moet op z'n tijd nieuwe remblokjes en/of schijfjes en bandjes hebben, die slijten namelijk net zo goed als bij onze bolides.
Dus totaal zonder onderhoud en dan nog veilig? Dacht het niet.
Even off Topic maar wel gerelateerd. Honda had in de jaren 60 een leuk brommertje/motortje ook dat ding kon niet kapot, wat je er ook mee deed.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
- Locatie: Breda
Ik ben vroeger part-time prive-chauffeur geweest van een gepensioneerde CEO, die nog een tiental commissariaten had.
Reed gemiddeld 2 a 3 dagen voor hem met een Mercury Grand Marquis.
De man had zelf wel een rijbewijs, maar reed zelf nauwelijks.
Hij vertikte het wel om de auto naar een garage te brengen voor onderhoud, uiteraard controleerde ik wel het oliepeil en de koelvloeistof en dergelijke, maar ander onderhoud was er niet bij.
Waarom zei hij, de auto heeft hydr. kleppen en elektronische ontsteking en de rest hoeft geen onderhoud.
In totaal toch 120.000 km. gereden met die auto en de remmen deden het nog steeds. Na 3 jaar werd de auto vervangen door weer een nieuwe Mercury Grand Marquis.
Daar heb ik nog 40.000 km. mee gereden, tot ik zelf stopte met rijden.
Beide auto's hebben nooit een garage gezien.
Geen nieuwe bougies, geen verse olie, geen nieuwe filters helemaal niets.
Trouwens ook nooit een lampje kapot aan gegaan.
Reed gemiddeld 2 a 3 dagen voor hem met een Mercury Grand Marquis.
De man had zelf wel een rijbewijs, maar reed zelf nauwelijks.
Hij vertikte het wel om de auto naar een garage te brengen voor onderhoud, uiteraard controleerde ik wel het oliepeil en de koelvloeistof en dergelijke, maar ander onderhoud was er niet bij.
Waarom zei hij, de auto heeft hydr. kleppen en elektronische ontsteking en de rest hoeft geen onderhoud.
In totaal toch 120.000 km. gereden met die auto en de remmen deden het nog steeds. Na 3 jaar werd de auto vervangen door weer een nieuwe Mercury Grand Marquis.
Daar heb ik nog 40.000 km. mee gereden, tot ik zelf stopte met rijden.
Beide auto's hebben nooit een garage gezien.
Geen nieuwe bougies, geen verse olie, geen nieuwe filters helemaal niets.
Trouwens ook nooit een lampje kapot aan gegaan.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat uitlachen mag toch geen probleem zijn? de stelling is dom zat.
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ook een japanner kan stuk (zelfs met regelmatig onderhoud)
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dan komt ze daar toch vanzelf achter.menjo schreef:Ja uitlachen is al gebeurd, maar dat deert haar niet.

wel een interesant topic.
dit gaat nu over geen motor onderhoud, maar die vraag kan je doortrekken naar airco (zelf) onderhoud.
als je daarvan bewijzen wil moet je het 850 forum bijhouden komende maanden.

- smokingman
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
- Locatie: Spijkenisse
Na het eerste warme weekend vliegen de lekke verdampers en magneetkoppelingen die weer afgesteld of vervangen moeten worden om je oren.Ludo schreef:dan komt ze daar toch vanzelf achter.menjo schreef:Ja uitlachen is al gebeurd, maar dat deert haar niet.![]()
wel een interesant topic.
dit gaat nu over geen motor onderhoud, maar die vraag kan je doortrekken naar airco (zelf) onderhoud.
als je daarvan bewijzen wil moet je het 850 forum bijhouden komende maanden.

Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.smokingman schreef:Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01.03.2006 - 20:17
- Locatie: Voeren
Onderhoud = behoud !Ludo schreef:nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.smokingman schreef:Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over.
Sorry, ff voorstellen; Ik ben vandaag pas op het VOLVO forum terechtgekomen. Beetje volvo gek. Met name sleutelen aan VOLVO's ik heb gereden in 360, 440, 855 en nu een S60 D5 en een V40 1.9TD (90PK)
Echt géén onderhoud geeft een aantal problemen; Mechanisch Zaken als remmen en kabels gaan vastzitten. Alhowel dat bij een volvo wel lang kan duren. Bij een motor op benzine zal op den duur het blok het begeven omdat de smerende eigenschappen van de olie na verloop van tijd schrikbarend achteruit gaan. Komt nog bij dat de olie vermengd wordt met onverbrandde benzine. Op zich niet erg maar bij vele korte ritje wordt de smering echt een probleem. Bij lange ritten zal een gedeelte van de benzine in de olie verdampen maar de 'dopes' blijven achter. De viscositeit van de olie gaat dan erg omhoog waardoor de olie niet meer door alle fijne kanaaltjes gepompt kan worden. Gevolg; schade aan nokkenassen krukassen cilinders etc.
Daarnaast wettelijke regeltjes; verlichting moet het doen gordels moeten werken, snel;heidsmeter ook, etc.etc.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang je kunt rijden zonder echt iets te doen. Lijkt mij wel een stunt.
- smokingman
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
- Locatie: Spijkenisse
Die opmerking van mij staat er eigenlijk een beetje beroerder dan dat ik hem bedoelde.Ludo schreef: nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over.
Wat mij overigens opvalt is dat er ook hier op het forum (NB een specifiek autogericht forum, waar dus alleen maar liefhebbers van hun auto komen) mensen zijn die onderhoud aan de auto maar onzin vinden.
In de autobranche zie je de onderhoudsintervallen steeds langer worden. Maar dat is volgens mij voornamelijk te danken aan de verbeterde produkten op het gebied van smering.