Pagina 1 van 2
Wat gebeurt er met een auto zonder enig onderhoud
Geplaatst: 01.03.2006 - 14:00
door menjo
Wat gebeurt er eigenlijk met een auto als je besluit er helemaal geen onderhoud aan uit te voeren? Dus geen olie wisselen, geen filters wisselen, etc, etc.
Ik wil dus eigenlijk weten wanneer ik degene die tegen mij beweerde dat haar Toyota geen enkel onderhoud nodig heeft kan gaan uitlachen.
Geplaatst: 01.03.2006 - 14:07
door rene69
Ik ben niet zo technisch maar ik weet dat door het niet verschonen van de olie de kleppen kunnen verbranden. Tenminste dit was ooit het geval bij een auto die ik bij een garage kocht.
Geplaatst: 01.03.2006 - 14:28
door Marcel
Een Toyota kan idd zonder onderhoud.

Geplaatst: 01.03.2006 - 14:43
door smokingman
Yeah right.
Alles kan zonder onderhoud. Met juist onderhoud verleng je de levensduur en voorkom je dat je meer onderdelen dan noodzakelijk moet vervangen.
Bedenk ook eens hoe veilig geen onderhoud aan bijvoorbeeld de remmen of banden is. Want ook remblokjes of banden vervangen valt onder onderhoud.
Geplaatst: 01.03.2006 - 15:30
door IkeV70
Ken je die aflevering van Top Gear niet? Dat ze die Toyota pickup proberen stuk te krijgen. Nou, dat lukt dus niet (o.a. een dag in zee laten drijven, gewoon starten en lopen).
Een toyota blijft ook zonder onderhoud gewoon rijden.
Geplaatst: 01.03.2006 - 15:42
door smokingman
Als fan van Top Gear ken die aflevering wel degelijk. En ik vond hem geweldig. Hoe kom je erop.
Overigens hebben ze daar niet bewezen dat een Toyota zonder onderhoud kan. Alleen dat je met vandalisme niets bereikt bij een Toyota Pick-up.
Geplaatst: 01.03.2006 - 15:42
door menjo
Je weet niet wanneer ze bij die pick up voor het laatst de olie hebben verwisseld. Ik neem aan dat dat op een gegeven moment het grootste probleem gaat worden?
Geplaatst: 01.03.2006 - 15:43
door V480-S60
Een toyota is één van de meest betrouwbare auto's en het merk bouwt gewoon beresterke motoren. Nieuwe sapjes en filtertjes op zijn tijd (zeker bij een wat ouder type blok zonder de vele elektronica) kan dan ook best overgeslagen worden. IDD TOP GEAR heeft die Hi-Lux echt zo mishandeld en het bewezen.
Maar ook een toyota moet op z'n tijd nieuwe remblokjes en/of schijfjes en bandjes hebben, die slijten namelijk net zo goed als bij onze bolides.
Dus totaal zonder onderhoud en dan nog veilig? Dacht het niet.
Even off Topic maar wel gerelateerd. Honda had in de jaren 60 een leuk brommertje/motortje ook dat ding kon niet kapot, wat je er ook mee deed.
Geplaatst: 01.03.2006 - 15:48
door menjo
Ok, maar remmen en remblokken kijken ze bij de APK ook naar, dus echt onveilig rijden zal ze niet.
Geplaatst: 01.03.2006 - 16:06
door The Driver
Ik ben vroeger part-time prive-chauffeur geweest van een gepensioneerde CEO, die nog een tiental commissariaten had.
Reed gemiddeld 2 a 3 dagen voor hem met een Mercury Grand Marquis.
De man had zelf wel een rijbewijs, maar reed zelf nauwelijks.
Hij vertikte het wel om de auto naar een garage te brengen voor onderhoud, uiteraard controleerde ik wel het oliepeil en de koelvloeistof en dergelijke, maar ander onderhoud was er niet bij.
Waarom zei hij, de auto heeft hydr. kleppen en elektronische ontsteking en de rest hoeft geen onderhoud.
In totaal toch 120.000 km. gereden met die auto en de remmen deden het nog steeds. Na 3 jaar werd de auto vervangen door weer een nieuwe Mercury Grand Marquis.
Daar heb ik nog 40.000 km. mee gereden, tot ik zelf stopte met rijden.
Beide auto's hebben nooit een garage gezien.
Geen nieuwe bougies, geen verse olie, geen nieuwe filters helemaal niets.
Trouwens ook nooit een lampje kapot aan gegaan.
Geplaatst: 01.03.2006 - 16:16
door menjo
Duidelijk niet de antwoorden waar ik op hoopte

Geplaatst: 01.03.2006 - 16:25
door bart simpson
Dat uitlachen mag toch geen probleem zijn? de stelling is dom zat.
Geplaatst: 01.03.2006 - 16:26
door menjo
Ja uitlachen is al gebeurd, maar dat deert haar niet.
Geplaatst: 01.03.2006 - 17:32
door bart simpson
Ook een japanner kan stuk (zelfs met regelmatig onderhoud)
Geplaatst: 01.03.2006 - 19:59
door Marcel
bart simpson schreef:Ook een japanner kan stuk (zelfs met regelmatig onderhoud)
Alleen een Toyota-japanner blijft maar doorgaan......

Geplaatst: 01.03.2006 - 20:00
door Ludo
menjo schreef:Ja uitlachen is al gebeurd, maar dat deert haar niet.
dan komt ze daar toch vanzelf achter.
wel een interesant topic.
dit gaat nu over
geen motor onderhoud, maar die vraag kan je doortrekken naar airco
(zelf) onderhoud.
als je daarvan bewijzen wil moet je het 850 forum bijhouden komende maanden.

Geplaatst: 01.03.2006 - 20:14
door smokingman
Ludo schreef:menjo schreef:Ja uitlachen is al gebeurd, maar dat deert haar niet.
dan komt ze daar toch vanzelf achter.
wel een interesant topic.
dit gaat nu over
geen motor onderhoud, maar die vraag kan je doortrekken naar airco
(zelf) onderhoud.
als je daarvan bewijzen wil moet je het 850 forum bijhouden komende maanden.

Na het eerste warme weekend vliegen de lekke verdampers en magneetkoppelingen die weer afgesteld of vervangen moeten worden om je oren.
Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
Geplaatst: 01.03.2006 - 20:27
door Ludo
smokingman schreef:Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over. 
Geplaatst: 01.03.2006 - 20:41
door Konstant
Ludo schreef:smokingman schreef:Maar da's niet waar het in dit topic over ging. Toch?
nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over. 
Onderhoud = behoud !
Sorry, ff voorstellen; Ik ben vandaag pas op het VOLVO forum terechtgekomen. Beetje volvo gek. Met name sleutelen aan VOLVO's ik heb gereden in 360, 440, 855 en nu een S60 D5 en een V40 1.9TD (90PK)
Echt géén onderhoud geeft een aantal problemen; Mechanisch Zaken als remmen en kabels gaan vastzitten. Alhowel dat bij een volvo wel lang kan duren. Bij een motor op benzine zal op den duur het blok het begeven omdat de smerende eigenschappen van de olie na verloop van tijd schrikbarend achteruit gaan. Komt nog bij dat de olie vermengd wordt met onverbrandde benzine. Op zich niet erg maar bij vele korte ritje wordt de smering echt een probleem. Bij lange ritten zal een gedeelte van de benzine in de olie verdampen maar de 'dopes' blijven achter. De viscositeit van de olie gaat dan erg omhoog waardoor de olie niet meer door alle fijne kanaaltjes gepompt kan worden. Gevolg; schade aan nokkenassen krukassen cilinders etc.
Daarnaast wettelijke regeltjes; verlichting moet het doen gordels moeten werken, snel;heidsmeter ook, etc.etc.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang je kunt rijden zonder echt iets te doen. Lijkt mij wel een stunt.
Geplaatst: 01.03.2006 - 20:43
door smokingman
Ludo schreef:
nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over. 
Die opmerking van mij staat er eigenlijk een beetje beroerder dan dat ik hem bedoelde.
Wat mij overigens opvalt is dat er ook hier op het forum (NB een specifiek autogericht forum, waar dus alleen maar liefhebbers van hun auto komen) mensen zijn die onderhoud aan de auto maar onzin vinden.
In de autobranche zie je de onderhoudsintervallen steeds langer worden. Maar dat is volgens mij voornamelijk te danken aan de verbeterde produkten op het gebied van smering.